Dependențele adolescenților

Monica PETRESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 389 din 28 iulie - 3 august 2011
Dependențele adolescenților jpeg

În şcoală fiecare copil îşi dezvoltă deprinderi şi aptitudini pentru a se forma ca personalitate unică şi originală. Despre „ceilalţi“ fiecare vorbeşte mai cu uşurinţă decît despre el însuşi. Mai apoi începe să se cunoască pe sine. Abilitatea de cunoaştere a propriei persoane este urmată de formarea unei imagini proprii, iar cunoaşterea de sine este un proces afectiv, cognitiv şi motivaţional de ordin individual. Ceea ce surprinde de obicei la adolescent este faptul că el a devenit dintr-odată altul. Dorinţa de afirmare a personalităţii se împleteşte cu una de libertate (neasumată, de cele mai multe ori). 

Refuzul unei conduite disciplinate (nonconformismul, teribilismul) îi poate purta pe adolescenţi uneori în zone pe care să nu le poată controla. Trebuie făcută diferenţa între dependenţele fiziologice: consumul de droguri, alcool, nicotină (aceasta din urmă începe ca un obicei social şi devine o dependenţă fiziologică) şi tendinţele obsesive sau pasiunile excesive pe care greşit le putem percepe din start ca dependenţe echivalente cu cele fiziologice. Pe cele din urmă le vom numi doar dependenţe. 

Dependenţa adolescenţilor, care în fapt reprezintă o stare de subordonare, este paradoxal percepută de aceştia ca o formulă de libertate. Dependentă este o persoană care simte nevoia de a acţiona într-un anume fel într-o anumită activitate. Sînt lucruri pe care tindem să le repetăm, să le căutăm şi cărora le simţim acut lipsa cînd nu le avem. 

Aş menţiona cîteva probleme cu care generaţia actuală de adolescenţi se confruntă: dependenţa de calculator (de activităţi pe care le ai pe calculator) – navigarea pe Internet, jocurile; accesarea site-urilor de socializare (Facebook, hi5), ne putem aduce aminte de I.L. Caragiale şi de minunatele stereotipuri prezentate în schiţele sale (o replică peste timp); dependenţa de mass-media – iniţial, copilul descoperă că privitul la televizor este distractiv (de la obişnuinţă se ajunge la abuz şi apoi la dependenţă); dependenţa de telefonia mobilă; dependenţa de gadget-uri; dependenţa de „imagine“ – ideea de integrare socială pe valori superficiale precum imitarea imaginii percepute a unor modele; dependenţa de shopping. 

Valorile sînt lucruri în care credem; ele fac parte din caracterul nostru. O sursă a dependenţei poate fi determinată de îmbrăţişarea altor valori decît cele proprii, ale unor valori superficiale şi efemere ale timpului căruia îi aparţii. O altă sursă poate să derive din instalarea unui dezechilibru între drepturile şi îndatoririle pe care le ai, primele putînd să inducă dependenţe, cele din urmă reuşind să le pondereze, dacă nu să le anihileze. 

În general, cînd este folosit cuvîntul dependenţă, el are o conotaţie negativă. Nu trebuie să cădem în această capcană lingvistică şi trebuie făcute precizări iniţiale. Discutăm aici despre dependenţe, şi nu despre pasiuni fireşti care, pentru scurte perioade de timp, pot acapara interesul unui copil (conştient de ceea ce face şi avînd control asupra situaţiei). 

Ca educator, întrebările pe care ţi le pui sînt două: Ce poţi face ca elevii tăi să fie avizaţi şi suficient de reflexivi pentru „a nu fi uşor atraşi“ către o dependenţă?; Ce soluţii ai pentru a scoate elevul dintr-o atare situaţie (sau, mai bine-zis, cum poţi să-l ajuţi să iasă singur)? Răspunsurile la aceste întrebări le putem găsi în educaţie, în comunitate – ca partener social în educaţie, şi timpul şi interesul pe care familia le acordă copiilor. 

E important să cultivăm elevilor o autonomie de gîndire în spaţiul libertăţii. Ce te faci însă cu inconştientul „Am libertatea de a-mi face rău?!“. Cum o combaţi? Nu există reţete. Ţine de voinţa de a găsi soluţia pentru fiecare caz în parte. După apropierea de sine şi dialog interior, în mod paradoxal, dar firesc, urmează distanţarea. Capacitatea de a face o construcţie în afara ta e o soluţie la propria-ţi dependenţă, căci cea de pe urmă înseamnă de fapt o îngrădire în propriul eu într-o formulă de egoism neidentificat, nedeclarat şi nefast; ieşirea din sine, deschiderea către ceilalţi (există atîţia alţii...) într-un spaţiu cultural benefic. Astfel, elevul, omul din spatele lui, înarmat cu o etică, cu o cultură solidă şi cu aspiraţii de spiritualitate, va avea forţa discernămîntului, nu va cădea prea uşor în capcana dependenţelor mai vechi, mai noi sau în curs de apariţie. Cel puţin, va avea o ecranare şi, deci, o protecţie mai mare. „Dăruind vei dobîndi“ nu e doar o sintagmă consacrată, e o certitudine – dobîndeşti o independenţă (în antinomie cu dependenţa) interioară care este o libertate înţeleasă. 

Soluţia e pînă la urmă întoarcerea către realitatea căreia îi aparţii, într-o dorinţă de zidire a constantelor care au susţinut echilibrul lumii de secole: frumosul, adevărul, compasiunea, înţelegerea, respectul, onestitatea. Cuvîntul-cheie care delimitează cadrul unei dependenţe este cuvîntul limită. Dincoace sau dincolo de limită... Concluzia este că, dacă ţi s-au creat repere solide din familie, care mai apoi au fost îmbogăţite de şcoală, ai toate şansele să poţi discerne corect în momentele-cheie (în care poţi aluneca uşor în zona negativă a existenţei tale) din viaţă. 

„Poveştile“ viitorului tău vor deveni realitatea în care le vei dezvolta şi vei crea. Căci lucrurile sînt ceea ce le facem noi să fie...

Monica Petrescu este profesoară de matematică la Şcoala nr. 11 „Ion Heliade Rădulescu“ din Bucureşti.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.