Duhul care a ieșit dintr-un vas de aramă

Alex CĂLIN
Publicat în Dilema Veche nr. 383 din 16 - 22 iunie 2011
Duhul care a ieșit dintr un vas de aramă jpeg

Dacă aş fi întrebat ce cărţi importante – cărţi care contează – am citit în ultimele două-trei luni, aş avea nevoie de puţin timp de gîndire, şi nu din cauză c-ar fi fost foarte multe. Cu ceva efort, mi-aş putea reaminti şi cărţile citite în ultimul an, să zicem. Mai departe însă mi-ar fi foarte greu să spun ce cărţi citeam într-o anume perioadă, aş putea da doar răspunsuri vagi, valabile pentru intervale mari şi imprecise de timp. Cu o singură excepţie: ştiu exact ce citeam în luna septembrie a anului 1980, cu cîteva zile înainte de-a începe clasa a II-a.  

Obişnuiam să mă joc cu volumele din bibliotecă, mai ales cu cele groase şi cartonate, numai bune pentru tot felul de turnuri, ziduri sau tunele. Deşi ştiam să citesc, nu mă interesa deloc conţinutul lor. Descifram din cînd în cînd titlurile mai scurte sau scrise mai atrăgător, dar fără să le şi înţeleg. Multe volume erau cărţi de matematici superioare, adunate de tatăl meu, profesor, altele erau dicţionarele omniprezente în orice bibliotecă de orăşean mediu din acea vreme. În acea zi din preajma începerii noului an şcolar – eveniment care mă întrista deja prin presimţita pierdere a libertăţii – s-a întîmplat ca una dintre cărţile cu care mă jucam de-a constructorul să-mi cadă, la propriu, în mînă, şi să se deschidă chiar în faţa ochilor mei. Citeam de mult timp foarte bine, dar nu citisem nici o carte de unul singur. Îi vedeam pe părinţii meu citind foarte des – e drept, alte moduri de-a se distra nu prea erau – şi îmi doream să fac şi eu ca ei, însă mi se părea imposibil să pot parcurge prin puterile mele o carte „adevărată“. Dar cartea care căzuse în faţa mea se deschisese ca pusă cu mîna de cineva, astfel încît ochii mi-au căzut pe primele rînduri de pe pagina din stînga: un pescar tocmai pescuise un vas de aramă şi, cînd îl deschisese, din el ieşise un duh înspăimîntător. Din ce ţară era pescarul? Ce era acela un „duh“? De ce fusese închis în vas şi aruncat în mare, cu mii de ani în urmă? Am continuat să citesc chiar pe covor, unde eram, şi deveneam din ce în ce mai curios. Cinci-şase pagini au zburat pe neştiute cînd, brusc, povestea s-a dovedit a fi o parte dintr-o altă poveste. Am continuat, sperînd să dau de capătul firului, dar se întîmpla tocmai invers, poveştile curgeau una din alta, tot mai minunate, şi capătul la care visam să ajung părea tot mai îndepărtat. Am citit zeci de pagini, pierzînd şirul poveştilor, pînă cînd a treia zi m-am decis să iau cartea aşa cum trebuia, de la început. Început care a fost mai uimitor decît tot ce citisem pînă atunci şi care, deşi mi-a luminat puţin drumul prin carte, m-a făcut să visez mereu la o poveste în care intri şi nu mai ieşi niciodată. 

Cartea de care vorbesc este, desigur, O mie şi una de nopţi, cea „repovestită“ de Eusebiu Camilar (bineînţeles, multă vreme am citit „Cămilar“ – era foarte firesc să-l cheme aşa pe autorul unei cărţi de basme arabe) şi ilustrată de Angi Petrescu Tipărescu. Cele două volume masive nu aveau şi „Cuprins“, o idee inspirată pe care ediţiile mai noi n-au urmat-o –  aşa că, odată intrat în vîrtejul basmelor, nu mai aveai cum să ieşi. 

Sînt sigur că sînt şi în ziua de azi copii care trăiesc astfel de experienţe. Dar cărţile copiilor noştri sînt altele, şi uneori, nouă, adulţilor, nu ne plac şi nu le înţelegem, la fel cum nu ne place că se joacă mult pe calculator sau că preferă filmele cu vampiri. Ar trebui să depăşim bariera pe care o construim singuri între noi şi copii şi să încercăm să înţelegem ce-i atrage pe ei în ziua de azi. Ar fi frumos şi ne-ar hrăni nostalgiile să vedem cum copiii de acum cresc cu cărţile pe care le-am avut noi cînd eram ca ei. Poate de aceea mulţi părinţi caută titluri de acum douăzeci sau treizeci de ani şi încearcă entuziaşti – şi deseori repede dezamăgiţi – să le introducă în viaţa copiilor lor. O direcţie mai bună şi mai firească de urmat poate ar fi să încercăm să le oferim copiilor cărţi care să le placă şi să facem efortul de-a înţelege ce-i atrage la ele, ce părţi din sufletul lor ating noile teme ale literaturii contemporane pentru copii. Nu cred deloc în lecturile „obligatorii“ sau în cărţile „de şcoală“, ci în cărţile „particulare“. Literatura este una singură, şi scopul nostru, ca părinţi sau profesori, trebuie să fie atragerea copiilor spre cărţi, prin plăcerea lecturii, nu prin presiune şi metode de predare rigide. 

Toţi cititorii-adulţi au fost mai întîi cititori-copii, dar unii dintre ei au uitat – ca să parafrazez începutul Micului prinţ – şi poate că important nu este atît ce cărţi îşi vor aminti copiii de azi cînd vor fi maturi, cît să aibă ce să-şi amintească. Şi, cu siguranţă, singurele cărţi ale copilăriei de care-şi vor mai aduce aminte peste ani vor fi cele care le-au plăcut cu adevărat şi doar prin ele vor ajunge şi la marea literatură.

Alex Călin este directorul Editurii Cartea copiilor.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.