"E ceva viu, profund şi rebel în muzica ei" - interviu cu Grit FRIEDRICH

Publicat în Dilema Veche nr. 516 din 31 decembrie 2013
"E ceva viu, profund şi rebel în muzica ei"   interviu cu Grit FRIEDRICH jpeg

Ce legătură există între o jurnalistă din Leipzig şi Maria Tănase?  

O legătură strînsă. Cînd am auzit primul disc cu Maria Tănase, în primăvara lui 1993, într-un apartment de bloc bucureştean, habar n-aveam ce univers de muzică urma să descopăr în această ţară. Repede, mi-am dat seama cît de puţin e cunoscută peste hotare muzica tradiţională şi cea contemporană din România. Pentru mine, Maria Tănase a fost doar începutul, dar a rămas în minte şi în inimă. Ea a fost o cîntăreaţă absolută, deşi se simt şi chiar sînt mii şi mii de melodii vechi în spatele ei şi, bineînţeles, mii de voci. Începînd din clipa aceea, am încercat să aduc muzica bună din România, în Germania. Mai întîi, cu emisiunile mele, dar şi cu un sampler – Suburban Bucharest, cu muzică lăutărească, la care vreau să adaug în curînd un alt CD – Urban Bucharest, cu artişti contemporani.

Cum ai explica fascinaţia pentru muzica ei, chiar şi la 50 de ani de la dispariţia cîntăreţei?

Intuiţia ei, dublată de vocea plină de dramatism, dar şi umorul ei m-au uluit. Nu am întîlnit-o, dar auzind muzica, ai impresia că o cunoşti. În 1994, m-am dus la oameni care au lucrat cu ea – cobzarul Marin Cotoanţa, compozitorul Henry Mălineanu şi etnomuzicologul Emilia Comişel. Toţi au avut lucruri interesante de spus despre ea. Cotoanţa mi-a povestit că era o colegă care avea grijă „de băieţii ei din orchestră“, stima fiecare lăutar cu care a lucrat şi era de o generozitate cum el n-a mai întîlnit, primea bani şi îi dădea oamenilor care aveau nevoie.

Ce proiecte legate de muzica Mariei Tănase ai realizat?

Cînd am aflat despre intenţia casei de discuri Oriente, de la Berlin, de a prezenta muzica Mariei Tănase pentru publicul vest-european, le-am propus să colaborăm – aveam deja interviuri, fotografii etc. La început, am scris un text pentru booklet-ul de la Malediction d’amour, iar pentru al treilea disc, Magic Bird, am găsit şi am reeditat cîntecele înregistrate în anii ’30, cu Maria Tănase şi tarafuri de epocă, care aveau un alt ton şi transmiteau un cu totul alt farmec. Vocea era tînără, dar acompaniamentul – mai neşlefuit, de mahala, şi nu de scenă. A existat şi o Maria Tănase înainte de înregistrările faimoase din anii ’50-’60 de la Electrecord sau Radio. Am produs şi produc emisiuni despre ea şi despre artişti care au fost inspiraţi de vocea ei sau de muzica tradiţională şi lăutărească, cum sînt Oana Cătălina Chiţu, Sanda Weigl, Alexander Bălănescu, Maria Răducanu, Vlaicu Golcea, Trei Parale, Subcarpaţi şi alţii.

Ce detaliu din viaţa şi muzica Mariei Tănase ţi-e cel mai drag?

Am senzaţia că ea nu a vrut să trăiască altundeva decît în România – sună cam patetic, dar nu e. Cred că e bine dacă nu părăseşti ţara ta, înseamnă că te ţine ceva acolo. Limba, oamenii, muzica. Prietenii mei preferă să rămînă în România, deşi nu e comod să stai. Cu muzica? E ceva viu, profund şi rebel în muzica ei, nu ştiu să răspund mai concret, am să ascult din nou Maria Tănase.

Grit Friedrich este jurnalist freelancer din Leipzig, specializată pe muzica şi cultura din Europa de Est şi Sud-Est. Lucrează pentru mai multe posturi de radio, printre care MDR Figaro, WDR şi DRadio Kultur. A editat trei CD-uri cu muzica Mariei Tănase, toate apărute la casa de discuri Oriente, din Berlin. În prezent, lucrează la o emisiune de radio despre copiii din Ferentari şi Clubul de Educaţie Alternativă din Şcoala nr. 136, Bucureşti.

a consemnat Cătălina MICIU 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.