Foaia de parcurs a presei şi goana după poveşti

Petre Mihai BĂCANU
Publicat în Dilema Veche nr. 426 din 12-18 aprilie 2012
Foaia de parcurs a presei şi goana după poveşti jpeg

La Revoluţie împlineam 30 de ani de gazetărie, dintre care 25 în jurnalismul de investigaţie. Mă mîndream că am doborît un prim-secretar de judeţ (un fel de Ceauşescu local) şi doi miniştri. Ancheta (aşa i se zicea articolului de investigaţie) despre potlogăriile prim-secretarului a reuşit să apară, cele despre miniştri s-au oprit la secţia de presă a CC al PCR (noua formulă de cenzură după ce se desfiinţase cea oficială), dar respectivii au fost totuşi schimbaţi. Presa comunistă era discretă cu faptele de corupţie ale activiştilor de partid, singura pedeapsă fiind rotirea în posturi, tot în „aparat“. După Revoluţie, cu o presă efectiv independentă, cu libertate de gîndire şi de expresie, n-am mai înregistrat o asemenea performanţă. Cauza: decidenţii, în marea lor nesimţire, nu mai ţin cont de ce scrie presa. Gazetarii mai tineri nici nu-şi imaginează cenzura. La începutul perioadei comuniste, controlul prealabil făcea parte din represiune, iar instrucţiunile erau secrete. Toate informaţiile (chiar şi aluziile) care prezentau într-o lumină negativă sistemul social erau eliminate. Existau realităţi paralele. Rescrierea realităţii ducea la insalubritate morală.

Cenzorii îşi „îmbunătăţeau“ permanent nivelul politico-economic, doar că aveau atîta cenzură în cap, încît creierele lor se micşorau. Cenzorii de la „Tipărituri“ umblau prin dughene, de Paşti, să caute „materiale cu caracter mistico-religios“. Căutau felicitări cu ouă vopsite sau iepuraşi. La Poştă, aceeaşi cenzură căuta felicitări cu „Sărbători fericite!“ şi, dacă era adăugat, de mînă, „Hristos a înviat!“, atunci „înscrisul“ era confiscat şi ajungea la Securitate.

Uneori, după cenzură, nici autorul nu mai era sigur că el scrisese textul „bun de tipar“. Exista şi un index de subiecte interzise. Uneori mai glumeam între noi, că ne-ar fi mai util unul cu cele „permise“. Îmi aduc aminte de un banc, din multele care circulau pe seama libertăţii presei. Întrebare: E cenzurată presa? Răspuns: În principiu, nu. Din păcate, ne e însă imposibil să aprofundăm acest răspuns.

Oficial, cenzura s-a desfiinţat în 1977. Priveam birourile bine păzite ale cenzorilor de la Casa Scînteii şi ne bucuram, fără să realizăm că vor apărea mii de birouri, ale autocenzurii. A apărut imediat cenzura internă, autocenzura, care ocupa locul 1 în sfera constrîngerii presei. „Ce se taie nu se fluieră“ – se spunea în fiecare zi cînd se tăiau pasajele incomode. Veşnicul raport „libertate vs cenzură“ s-a menţinut. Exista o întrecere în fardarea minciunii, iar la numai cîteva luni după ce Nicolae Ceauşescu a preluat puterea, s-a instalat cultul personalităţii, ce avea să ajungă la paroxism. După cîteva greşeli de tipar – „Niciolae“, „Nicoae“, „Ciocacacu“, „Ceauşescolae“ (în poezia „Erou al Păcii“), numele Ceauşeştilor nu se mai despărţeau în silabe, adică nu mai treceau de pe un rînd pe altul. O literă greşită în transcrierea numelui conducătorului se plătea scump. Un mare scandal a fost cînd, din despărţirea în silabe, un cap de rînd a arătat astfel: „minte, tovarăşul“. Printr-un vid informaţional, propaganda ceauşistă devenea eficientă pentru „coeziunea societăţii“. Limbajul totalitar a dus la instalarea dictaturii de opinie. Iar fără limba de lemn ideologia ar fi fost literă moartă. Şi scriitura devenise falsă, dar era considerată mobilizatoare: „Progresul societăţii socialiste este perpetuu“; „Toată lumea ştie că…“. Pseudorealitatea însemna în primul rînd sloganuri ale limbii de lemn.

După ce s-au interzis abonamentele la publicaţiile străine, considerate periculoase, culmea absurdului a fost atinsă cînd pe lista de „interzise“ a apărut chiar şi Pravda, considerată decenii la rînd „Biblia“ presei din ţările socialiste. Blocada ideologică a fost însoţită de izolarea politico-teritorială a României.

Cea mai blîndă pedeapsă în presă era pierderea dreptului de semnătură, să nu mai vadă numele „cei mari“. Se considera că cel mai important talent al unui jurnalist era ascunderea adevărului. Mulţi şi-au pierdut conştiinţa şi măsura. Pentru noi, jurnalist cu talent era acela care scria cu efect, pentru lectura printre rînduri. Cititul printre rînduri devenise un exerciţiu intelectual.

Am scris prima dată despre reclama din spatele stadionului Giuleşti: „nici o masă fără peşte oceanic“. Mi-am permis în final o întrebare nevinovată: „Chiar nici una?“. A ieşit un scandal infernal. La cîţiva ani am reluat ştirea, în alt context, cu un minuscul comentariu: „Ce de peşte!“. Chiar şi informaţiile „pozitive“ stîrneau furia conducerii: am scris că s-a încercat o metodă aparte de vînătoare, direct din telecabina Buşteni-Babele, deasupra crestelor, preşedintele reuşind să împuşte 79 de capre negre. Scandal de proporţii: cu ce scop a fost dată această informaţie?

Nu se mai terminau anchetele cînd o fotografie cu tovarăşul a apărut cu capul în jos. De departe, recordul l-a bătut o fotografie retuşată în graba prinderii trenurilor de noapte, după ce de la secţia de presă s-a primit indicaţia să se uniformizeze… pălăriile. Honecher, preşedintele RDG, ţinea pălăria în mînă, iar Ceauşescu – pe cap. S-a ales varianta „amîndoi, în mînă“. Retuşorul i-a mutat lui Ceauşescu pălăria în mînă, dar în graba care-l apăsa a uitat să i-o elimine de pe cap. S-a pornit în toată ţara o cursă infernală pentru retragerea tirajului, dar era prea tîrziu. Noroc că cititorii treceau în grabă peste „cărămizi“ şi nici tovarăşul n-a aflat. Să nu se creadă că nu existau şi atunci „proceduri“: dacă aveai o ştire aparte, şeful te întreba: „A apărut în Scînteia?“. Nici vorbă de întîietate, ca acum. La un moment dat, „faptul divers“ rămăsese singura rubrică de libertate. La sfîrşitul anilor ’80, secţia de presă a CC al PCR era cu ochii şi pe „faptul divers“, eliminîndu-l total.

Mass-media postcomunistă

Sfîrşitul lui 1989 a adus schimbări fără precedent în presa românească. Redevenea cu adevărat „cîine de pază“. Gafe s-au făcut şi după 1990, dar nu erau devastatoare (un ziar a publicat o cronică la un meci de fotbal înainte ca acesta să se joace). Presa a început să se profesionalizeze cam la doi ani de la Revoluţie. Au fost săriţi paşi chiar şi în domeniul tehnic. De la epoca lui Gutenberg, am sărit direct la computer. Au apărut sute de titluri, poştaşii se plîngeau că nu mai pot căra în tolbă atîtea ziare. Degringolada s-a instalat cînd presa serioasă a încercat să adapteze cîte ceva din sumarul prea numeroaselor tabloide apărute.

N-aş fi crezut că, la 22 de ani de la momentul cînd singurul loc unde se mai stătea la coadă erau chioşcurile de presă, doar vînzarea ziarelor însoţite de DVD-uri, şampon sau cărţi mai e posibilă. Păcăleala cu editarea cărţilor doar prelungeşte agonia. Chiar şi publicaţii considerate serioase şi-au centrat structura pe monden, sex, scandal, în general pe şocant. Calitatea e precară, codul deontologic a dispărut. A dispărut şi dezbaterea de idei, apărînd „pozele“. Nu mai contează calitatea scrisului şi tematica, ci dacă ştii să găseşti cele mai apetisante femei goale. Presa scrisă e omorîtă în primul rînd de cei care cumpără ziarele pentru sînii Biancăi lui Bote sau nunta lui Borcea. Mă minunez de febra ce cuprinde presa cînd soseşte în ţară Monica Columbeanu şi de mimetismul delirant şi hiperemoţionant la zicerile unor Magda Ciumac. Criza de credibilitate rezidă şi din neimportanţa unor informaţii şi a prostului-gust. Mi-aş dori să văd români hipnotizaţi cînd presa oglindeşte afaceri de succes ori isprăvi ale olimpicilor. Mass-media a încetat să prezinte şi să expliciteze cerinţele şi valorile societăţii. Cît o să mai regrete cei care umblă acum după informaţia neserioasă (care face rating) şi nu sesizează caracterul prea comercial al presei! Ridicarea standardelor jurnalistice e vorbă goală. Nu mai există ierarhie, nu ştii ce rol au unii şi alţii, norma lipseşte cu desăvîrşire (se ştie, de pildă, că presa franceză ţine secrete amănuntele despre viaţa personală a liderilor, o protejează). Românii nu mai au timp de comentarii, analize, meditaţie. Au devenit pasionaţi de poveşti, şi nu de dezbateri.

Personal, am avut o pasiune aparte pentru informaţie, pentru ştire, dar şi pentru articole de investigaţie. În presa de pînă în 1990, fugeam de comentarii, cum fugeau şi cititorii, pentru că erau false, tendenţioase – într-un cuvînt, nu erau libere. Cînd presa a devenit liberă, comentariul e considerat la fel de important ca sfînta ştire. Cei care caută argumentaţia în presă sînt însă tot mai puţini. Presa scrisă va fi destinată în viitor tocmai celor care aşteaptă analiza şi argumentul. Va rezista presa de investigaţie. Se va vedea – jurnalismul de investigaţie va redeveni interesant în cele două campanii electorale ale acestui an.

Nu cred că ziarul tipărit va deveni o curiozitate bibliofilă. Deşi trăim vremuri haotice, Internetul nu va detrona în totalitate presa, pentru că online mai mult se scrie decît se citeşte. Sînt convins că şi ocupanţii clasei zero de astăzi, cînd vor creşte, vor mai cumpăra ziare, presa tipărită nu va dispărea complet. Dacă presa serioasă dispare, se va deteriora democraţia, care asigură stabilitatea unei societăţi. De aceea încerc un prognostic: presa scrisă se va întoarce la comentarii, la opinii, la profunzime, ca la începuturile ei.

Criza presei poate să aibă şi un efect pozitiv: dispar cei nechemaţi. Pe de altă parte, ameninţaţi cu nesiguranţa locului de muncă, jurnaliştii se vor autocenzura, îşi vor pierde conştiinţa. Aşa se explică multe articole lipsite de conţinut şi vădit părtinitoare.

Petre Mihai Băcanu este jurnalist.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.