Gînduri despre cer

Publicat în Dilema Veche nr. 726 din 18-24 ianuarie 2018
Gînduri despre cer jpeg

Acum cîţiva ani Bucureştiul era împînzit de îndemnul de a privi cerul. Minunată iniţiativă. Priveşte cerul! apărea pe clădiri, străzi, panouri… etc.  Acelaşi lucru se întîmpla şi la Paris cu un mesaj similar: Regarde le ciel! Cum s-a descoperit mai tîrziu, autorul era acelaşi: Grig, un român care studia filozofia la Sorbona. Mutatis mutandis, acelaşi lucru îmi propun şi eu aici, un mic îndemn să privim puţin cerul din punct de vedere filozofic.

Îndemnul lui Grig, simplu şi percutant, ascunde semnificaţii şi înţelesuri sedimentate în mii de ani de scrutat cerul. A privi cerul poate fi interpretat drept: ținteşte sus, uită-te dincolo de tine, cercetează lumea… etc. Toate sînt imbolduri pozitive care ne invită să nu mai mergem cu capul în jos, atenţi doar la mersul nostru cotidian, inerţial şi teluric. Să ridicăm din cînd în cînd privirea şi să lăsăm să pătrundă infinitul în noi, să ne gîndim un pic la transcendent şi nemărginit.

Dar nu a fost întotdeauna aşa, cerul nu este neapărat simbolul infinităţii lumii. De exemplu, Aristotel, în lucrarea sa despre cer (De Caelo), ne prezintă lumea drept un univers finit şi fundamental ierarhic. Avem, pe de o parte, partea terestră, sublunară, care este o lume a schimbării şi transformării şi, pe cealaltă parte, sus, cerul sau chiar cerurile, o lume eternă şi imuabilă, a substanţelor perfecte. Această perspectivă asupra cosmosului a dominat istoria intelectuală a gîndirii europene mai bine de două mii de ani. Toma din Aquino a contribuit substanţial la punerea în acord a acestei perspective cu cea biblică, în care avem diviziunea între universul celest al divinităţii şi cel terestru al umanităţii. Îndumnezeirea noastră se manifestă astfel exact prin înălţarea la ceruri, prin primirea în lumea eternă a celor drepţi.

Contestarea acestei perspective aristotelice a devenit pregnantă cu precădere în secolul al XVII‑lea, culminînd cu teoria atracţiei universale a lui Isaac Newton, care a unit astfel cerul cu pămîntul. Ambele se supuneau aceleiaşi legi gravitaţionale, cerul nemaifiind substanţial diferit de pămînt, el fiind populat de alte planete care se mişcă şi evoluează precum pămîntul. Cerul se umplea astfel de pămînturi ce se supuneau aceloraşi legi naturale. Această idee a zguduit lumea şi aşezat-o pe alte principii. Întreaga perspectivă asupra Universului s-a schimbat. Puteam să înţelegem altfel fenomenele lumii, întregul Univers devenind cumva mai predictibil şi mai inteligibil. Puteam găsi modele matematice care ne explică o întreagă clasă de fenomene ale naturii. Se năştea ştiinţa modernă.

Privind cerul, ne uităm astfel la divinitate, la Univers, dar şi la noi, căci şi noi sîntem făcuţi, în definitiv, din praf de stele. Privind cerul, putem ajunge să facem religie, dar şi astronomie. Privind cerul, ne uităm dincolo de noi, dar şi în noi. Legile de funcţionare ale lumii sînt şi legile noastre; şi în noi se învîrt planete, şi în noi se încheagă şi se desfac constelaţii. Ce avem noi în plus sînt principiile morale după care ne ghidăm viaţa. Kant a rămas celebru cu o expresie din Critica raţiunii practice pe care, de altfel, prietenii i-au şi gravat-o pe mormînt: „Două lucruri îmi umplu sufletul cu crescîndă admiraţie şi preţuire, pe măsură ce reflectăm din ce în ce mai intens la ele: cerul înstelat deasupra mea şi legea morală din mine“. Să privim dar cerul înstelat de deasupra noastră şi legea morală din noi. Să privim cerul.

Sorin Costreie este prorector al Universității din București și conferențiar la Facultatea de Filozofie.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât de mult ne influențează emoțiile destinul. Psiholog: „Cine le stăpânește, își controlează cu adevărat viața”
Nu punem mare preț pe forța emoțiilor, considerând că, de fapt, gândurile și programele mentale sunt cele care ne controlează destinul. Acest lucru este adevărat doar într-o anumită măsură, pentru că stările pe care le experimentăm zilnic au un rol determinant în viața personală și profesională.
image
Cel mai mare inamic al speciei umane. Are numai 6 mm, dar ucide anual aproape un milion de oameni
Cel mai mare inamic al umanității este de fapt o insectă banală, pe care o întâlnim inclusiv în România. Țânțarul este responsabil de moartea a 830.000 de oameni anual, iar specialiștii consideră că această insectă prin efectele produse a schimbat efectiv istoria umanității.
image
Tânăra care a făcut un scop în viață din a-i ajuta pe alții. Bistro-ul ei social, loc de întâlnire al celor ce vor să ajute
Când dorința de a face bine întâlnește inteligența umană, iese un bistro social. O tânără din Baia Mare a pus bazele unei astfel de afaceri tocmai din dorința de a face bine. Despre inteligența ei ne-a convins în momentul în care a început să vorbească despre această afacere, făcută pentru a ajuta

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.