…cum te despărţi de bărbatul vieţii tale în funcţie de zodie, cu cine te potriveşti în pat în funcţie de zodie, sex fierbinte în funcţie de zodie, cei mai periculoşi bărbaţi din viaţa ta în funcţie de zodie, şansele unei căsătorii în funcţie de zodie, top femei devoratoare de bărbaţi în funcţie de zodie, punctele forte ale femeilor în funcţie de zodie, ce fetişuri are iubitul tău în funcţie de zodie, cei mai familişti bărbaţi în funcţie de zodie, cum îţi dai seama că iubitul te înşeală (sic!) în funcţie de zodie… OK, v-aţi plictisit? Eu, da. Dar „ele“ (site-urile pentru doamne şi domnişoare), nu. Realitatea este că astfel de articole aduc un trafic incredibil. Puterea de atracţie a acestor titluri în mediul virtual este uriaşă, iar principiul după care funcţionează pare a fi: cu cît mai puţină logică şi mai puţin bun-simț, cu atît mai multe vizualizări va avea articolul. Secretul este că, atingînd culmi ale suprarealismului tembel, vei atrage şi acei vizitatori care nu obişnuiesc să citească aşa ceva, dar sînt pur şi simplu curioşi să vadă pînă unde se poate merge. Pentru că nu contează motivele pentru care un vizitator intră pe site, contează că el a intrat şi a petrecut cîteva minute să citească ceva, iar toate astea se contorizează şi se transformă în cifre. Google Analytics nu analizează şi reacţiile vizitatorilor unui site atunci cînd citesc despre ce costumaţie sexy de Halloween să‑ţi alegi în funcţie de zodie, cîţi pitici ai pe creier în funcţie de zodie sau cum stai cu igiena în funcţie de zodie (toate sînt titluri reale!). Google Analytics înregistrează doar cifre; iar cînd cifrele sînt în creştere, înseamnă că site-ul merge.

„Atît de absurd că e entertaining“

Cătălina a fost cîţiva ani redactor la unul dintre cele mai mari site-uri de lifestyle feminin şi a scris nenumărate astfel de horoscoape. A fost deopotrivă lăudată de şefi pentru succesul articolelor ei, care duceau site-ul pe culmi nebănuite ale traficului, şi condamnată de colegii de breaslă pentru că pune umărul la tabloidizarea presei. Acum este freelancer şi nu mai are de-a face cu zodiile. „Ideile îmi veneau la brainstorming cu echipa, cînd aveam un moment de pauză şi făceam glume despre ce chestii am putea să scriem“, povesteşte ea. „Cum ne relaxam şi începeam să glumim exagerînd ideile de subiecte, cu atît deveneau mai puţin absurde şi mai haioase. Cel mai vizualizat horoscop al meu mi-ar da de gol identitatea, pentru că toată lumea a dezbătut acel subiect («cum să-ţi tunzi părul pubian în funcţie de zodie»). Pînă şi mama unui tip cu care am ieşit ştia de el şi s‑a uitat chiorîş la mine cînd a auzit că eu l-am făcut… Chestiile astea au succes pentru că sînt atît de absurde că devin entertaining. Nu ai cum să nu te regăseşti într-o descriere din aia, plus că toată lumea vrea să facă mişto de cineva cunoscut, spunîndu-i că azi se căsătoreşte, că a pierdut la Loto pentru că e Rac sau că lista de cumpărături nu are nici o legătură cu foamea, reclamele sau alte motive rezonabile. Eu am fost mai mult decît blamată pentru asta, pe de-o parte de colegii jurnalişti, care mă vedeau ca pe un paria care se dedă la metode josnice şi care a adus presa «în starea asta jalnică», scriind tîmpenii jenante, pe de altă parte de restul oamenilor, care aveau impresia că mă iau în serios cînd scriu aşa ceva. Sau că îi cred pe ei retardaţi că ar citi aşa ceva. Dar toată lumea dădea click…“

Cine şi de ce dă click

Corporatista: Dau click pentru că nu mă pot abţine. Adică nu c-aş crede chestiile astea, da’ ştii, sînt momentele alea la birou cînd n-ai ce face, o arzi aiurea pe net şi atunci îţi răsare deodată un titlu din ăsta, n-ai cum să rezişti. Ştii că-i o tîmpenie, da’ parcă vrei să verifici dacă se potriveşte, dacă bărbatul din viaţa ta e ca ăla din horoscop…

Bona (nu dă click, citeşte horoscopul din ziare/reviste): Mă gîndesc că ceva-ceva tot o fi adevărat. La mine s-a mai nimerit, uneori, mai ales cu banii. Bine, n‑am cîştigat la Loto, da’ ce să facem, ne mai amuzăm şi noi, că viaţa e tare grea…

Profesoara: Horoscopul din reviste e o prostie, nu are nici o legătură cu adevărată astrologie. Mie mi-a făcut o prietenă astrograma completă cu ajutorul unui site – cu data şi ora exactă a naşterii, pentru că asta contează ca să afli ascendentul, altfel horoscopul n-are valoare. Nici n-ai idee ce bine mi s-a potrivit, era scris acolo totul despre mine.

Adina Rosetti e jurnalistă şi scriitoare. Cea mai recentă carte publicată: De zece ori pe buze, Editura Curtea Veche, 2015.