Înapoiere – Întîrziere – Lentoare

Publicat în Dilema Veche nr. 918 din 11 – 17 noiembrie 2021
Virusul cel bun jpeg

Recunosc că e ciudat să te simți în general confortabil cu nefăcutele celorlalți, să nu generalizezi și să nu judeci în termeni categorizanți (am aflat că, în greacă, verbul kategorizo înseamnă a acuza), ba chiar să te simți familiar cu motivațiile acestor comportamente aberante. Și totuși, așa mi se întîmplă mie de cele mai multe ori, chiar dacă, purtată de sentimentul intimității, reacționez pe moment cu cîte o înjurătură grasă. 

Deunăzi, mă îndreptam spre casă cu masca pe față, conform regulii, chiar dacă mă aflam pe o stradă nu foarte aglomerată. Priveam cu oarece satisfacție trecătorii cuminți, care purtau măștile corect, nu doar că nu le țineau pe cot, dar chiar își acopereau și nasul. De fapt, nu știu de ce mă preocupa problema, atîta timp cît experiențe din trecutul recent îmi dovediseră că sînt incapabilă să amendez nerespectarea regulii atunci cînd o remarc la cei din jur. Oricum, eram mulțumită, încă nu începuse înghesuiala la vaccinare, dar măcar oamenii nu mai gîfîiau unii în nasul celorlalți. Tocmai atunci, am observat că un domn – jur că arăta ca un orășean civilizat, îmbrăcat corect și cu o ținută cît se poate de normală – mă fixa cu privirea. Acum, de ce mă alesese pe mine, nu știu, dar cred că l-a inspirat părul meu alb și, poate, aparenta mea fragilitate. Apoi, privindu-mă intens, încă de la oarecare distanță, a început să scoată niște sunete ciudate, pentru moment neidentificabile. Am spus că nu avea masca nici măcar pe cot? E un detaliu foarte important pentru înțelegerea întîmplării. Așadar, pe măsură ce se apropia, am înțeles că lătra la mine! Nu mi-e mie teamă de dulăi fioroși, cu atît mai puțin de oameni lătrători. Și totuși, recunosc că m-a luat pe nepregătite. Atît de surprinsă am fost, încît nu am avut nici un fel de reacție de genul: de ce mă latri, mă?! Așa aș fi procedat cu un cîine, dar aici simțeam un sens mai adînc. Am trecut unul pe lîngă celălalt, după ce m-a depășit nu a mai lătrat și abia atunci am înțeles: lătra la masca mea, la lipsa mea de libertate, el putea lătra cu gura mare, eu aveam gura și nasul acoperite. Un fel de a spune: eu fac ce vreau, eu nu port botniță ca turma ta ascultătoare. Pariez că nici nu i-a trecut prin gînd să se vaccineze, că nu se lasă el păcălit cu una, cu două. Totul era atît de suprarealist, încît m-a apucat rîsul. Și am rîs cu hohote sub mască, în plină stradă.

Întîmplarea m-a făcut să mă întreb: întoarcerea asta de la limba vorbită la comunicarea animală se poate datora înapoierii? Cred că mai degrabă este un simptom al spaimei de cele imperceptibile. Ce nu se vede nu există. Astăzi, mai mult ca niciodată, a devenit limpede pentru toată lumea că aparențele înșală. Dar ceva nevăzut, despre care ni se spune că e nociv și periculos, trebuie cumva exprimat, explicat, materializat în cuvinte, narat. Căutăm semnele – avertismentele –, adevărurile din spatele aparenței. Doar ceea ce este cunoscut și devenit familiar cu trecerea timpului e considerat nepericulos, iar lumea noastră pare mai aptă să creeze povești pentru a domestici necunoscutul. Memoria mentalităților tradiționale face ca ceea ce nu este vizibil să fie inventat. Și așa se nasc astăzi teoriile conspirației, odată cu  neîncrederea în noile descoperiri științifice, care, cu cît sînt mai noi, cu atît sînt mai puțin verificabile. Așa ar putea explica etnologul impulsul de a ne întoarce înapoi la modalitățile vechi de apărare de nou și de necunoscut.

Noi, românii, sîntem un neam molcom, fidel dorinței de a nu (ne) schimba prea mult sau prea repede. Mai degrabă păstrători: de obiecte ieșite din uz, că doar nu cer de mîncare; de obiceiuri nemaiînțelese, că doar așa am apucat; de tendințe gregare moștenite, care ne învață că mai bine trăim noi înde noi, decît noi cu voi. Ne face asta să fim întîrziații Europei? Poate. Și totuși, are și lentoarea asta farmecul ei. Ne dă ocazia să ne uităm în sus și în jos, la stînga și la dreapta, spre deosebire de alte popoare, care, obsedate de progres, privesc îndîrjit doar înainte. Iubirea noastră de poveste face și victime, dar merită toată atenția. Sîntem simpatici! 

Ioana Popescu este etnolog. 

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.