Îndoiala ca virtute

Nicolae-Andrei POPA
Publicat în Dilema Veche nr. 830 din 16 - 22 ianuarie 2020
Îndoiala ca virtute jpeg

În discuţiile de zi cu zi, majoritatea interlocutorilor refuză nuanţele, diferenţele de perspectivă, îl iau pe mai mult ca sigur în braţe şi îşi transformă interlocutorul într-un sac de box. De cîte ori nu aţi avut un schimb de replici cu cineva mai încăpăţînat din fire: „Eşti sigur că vrei să procedăm aşa?“ „A, cum să nu, sînt foarte sigur!“ „Dar ne mai putem gîndi…“ „A, nu… Facem aşa, aşa e bine.“ Cînd vine vorba de opţiuni personale, emitem judecăţi de genul (gusturile nu se discută, dar nu facem asta mereu?): „Mai mult ca sigur că X e un nemernic“ sau „Vinul alb e prost, eu prefer mereu vinul roşu“. În eseul intitulat „Despre creşterea copiilor“, filosoful Michel de Montaigne afirmă că doar nebunii sînt „nezdruncinaţi şi neclintiţi“ (Montaigne, 175)1. Pentru aceştia, realitatea e ori albă, ori neagră, fără nuanţe intermediare. Ca să nu devenim ceea ce francezii numesc „opiniâtre“, adică „încăpăţînaţi“, „inflexibili“, ar fi bine să tratăm îndoiala drept un exerciţiu critic.

Autorul de cărţi self-help Rolf Dobelli vorbeşte despre un „second self“, un al doilea eu, o mască pe care o folosim atunci cînd ne afişăm în public ca fiind oameni foarte siguri pe noi, oameni feriţi de orice îndoială2. Răbufnirile emotive sînt pentru prieteni şi familie, dar masca pe care o punem în societate ar trebui să fie una profi, să afişăm un eu serios, care îşi duce la îndeplinire scopurile (Dobelli 39). De altfel, majoritatea cărţilor de self-help încearcă să promoveze un eu indestructibil, care manageriază foarte bine emoţiile, care crede în el excesiv de mult. Crezîndu-se de neclintit, acest eu învaţă să mascheze lipsa oricărei slăbiciuni. În cartea intitulată The Art of the Good Life, Dobelli ne îndeamnă să nu cădem în plasa unei autenticităţi prost înţelese, mai ales cea promovată de social media, unde dăm totul în vileag, pozîndu-ne şi filmîndu-ne tot timpul şi pretutindeni, din nevoia de a fi văzuţi de un public cît mai larg (Dobelli 39).

Cel care se îndoieşte este dispus să înveţe, este mai deschis spre perspective noi decît un om cu opinii fixe, imuabile. Acesta din urmă rămîne un dogmatic pentru care presupunerile sînt literă de lege, convingeri ferme. Să vă spun o poveste petrecută pe net. Am intrat vara asta pe un grup Facebook făcut pentru locuitorii sectorului 3 din Bucureşti. M-am gîndit să postez nişte poze cu starea proastă a unor drumuri pe care le-am parcurs într-o plimbare cu bicicleta. După cîteva ore, sînt acuzat de cineva că locuiesc într-o astfel de zonă şi că, după logica personajului respectiv, îmi merit soarta. Aşa merită cineva care stă „în cîmp“, acuma ce, să se aştepte să aibă drumurile „poleite cu aur“? Am explicat că intenţia mea a fost să arăt că ar trebui îmbunătăţite nişte drumuri publice din sector, nu să fac un comentariu despre statutul oamenilor care locuiesc în zonă, despre preţul sau facilităţile zonei rezidenţiale în cauză. În orice caz, stimabilul răuvoitor nu s-a îndoit o clipă că aş fi altcineva decît un sărăntoc care stă în cîmp și care se minte că drumurile Lunca Cetăţii şi Lunca Dochiei vor deveni într-o zi un fel de zonă centrală a Bucureştiului. Nu am fost singur în disputa cu această persoană care vorbea cu atît de multă siguranţă încît părea a fi expert în drumuri şi imobiliare. Au mai intervenit două persoane, iar în final, user-ul agramat cu convingeri ferme a spus că părăseşte de bunăvoie discuţia. Iar noi, ceilalţi, am rămas de veghe în cîmp, contemplînd visul românesc de la firul ierbii…

Cred că a te îndoi înseamnă a şti să asculţi, înseamnă a evita să jigneşti cu „certitudinile“ tale, înseamnă, în ultimă instanţă, a înţelege că există întotdeauna posibilitatea de a te înşela. Astfel, îndoiala este o virtute fiindcă îţi oferă şansa să te corectezi, să te adaptezi unei situaţii noi, să te reevaluezi şi să îţi modifici comportamentul. Nu vorbesc despre situaţiile în care prin îndoială înţelegem „suspiciune“, o stare permanentă de neîncredere care îl transformă pe cel în cauză într-un soi de arici, mereu precaut, mereu reticent şi negativist. În ciuda părerilor că îndoiala ar fi o formă de slăbiciune atribuită doar celor neinformaţi şi indecişi, ea este o virtute atunci cînd este văzută ca un exerciţiu critic sănătos ce permite empatizarea şi facilitează comunicarea cu cei din jurul nostru.

--------------------------------

1 Michel de Montaigne, „Despre creşterea copiilor“, Eseuri, trad. Mariella Seulescu, Bucureşti, Biblioteca pentru toţi, 1984.

2 Rolf Dobelli. The Art of the Good Life. London, Sceptre Books, 2018.   

Nicolae-Andrei Popa este profesor de engleză și doctorand la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, Universitatea din București.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.