Joint-uri & doze româneşti

Publicat în Dilema Veche nr. 328 din 27 mai - 2 iunie 2010
Conjuraţia Eminescu (II) jpeg

În literatura română, doar trei autori au făcut din dependenţa de droguri tema principală a romanelor lor. Alexandru Vakulovski a debutat cu romanul grunge Pizdeţ (Aula, 2001), urmat de sequel-ul Letopizdeţ (Idea, 2004), ambele cvasi-biografice şi plasate în mediul studenţesc din provincie caracterizat prin amestec etnic, atitudine anti-establishment, tentaţia evadării şi, implicit, a autodistrugerii prin băutură şi narcotice, „aceste vize gratis la cer”. Avînd meritul de a fi inaugurat curajos la noi tema, ambele romane sînt însă primitive, schematice, reproduc superficial cultura underground şi abundă în locuri comune: femeile sînt curve şi proaste, şcoala sucks pentru că induce conformismul social, societatea manipulează, legile sînt nedrepte, statul e vinovat de tot, capitalismul e o hoţie, americanii - imperialişti ş.a.m.d., astfel că existenţialismul dependenţei chimice devine un soi de haiducie narcotică proliferatoare de clişee stîngiste în slang basa.

Dacă la basarabeanul Vakulovski, „personajele” erau - în ritm de gangsta rap mixat cu rock alternativ la casetofoanele de cămin studenţesc populat cu rakeţi - tramadolul, efedrina, glutetimidul, demetrinul ş.a., clubber-ul Dragoş Bucurenci şi-a intitulat romanul său techno cu denumirea alternativă a mult mai mondenei ketamine: RealK (Polirom, 2004). Romanul se deschide cu o convenţie romanescă de secol XVIII placată pe realitatea internautului: un clubber renunţă brusc la droguri şi îi oferă tovarăşului de tripuit jurnalul scris pe weblong unde înregistrase intermitent întreaga experienţă. Destul de neverosimil ca story şi lăsînd o senzaţie de falsă autenticitate, construit stîngaci şi neglijent, valoarea romanului este una mai degrabă educativă: conţine note de subsol „tehnice” prin care se explică jargonul narcotic (shot, sharf, pill, acid, timbre, ex, palmieri, blunt, bong ş.a.) şi dă informaţii suplimentare despre tipul şi efectul drogurilor.


În Weekend cu mama. ControlAltDelete (RAO, 2009), Vera Ion scrie jurnalul unei fete de 18 ani internate pentru dezintoxicare la Spitalul Obregia. Un copil abandonat la un centru de plasament, problemele cu dealerii, furturile din case şi din maşini pentru procurarea şi consumul de droguri în grup, iniţierea în consumul de heroină injectabilă, toate acestea sînt elementele de decor ale unei „vieţi megafutute”, detaliile unei incursiuni de mediu într-o rezervaţie de „zombies” tripaţi în care prietenii se pierd şi se şterg printr-un simplu ControlAltDelete al voinţei. Tripurile şi sevrajul sînt doar menţionate undeva pe fundal, fapt care menţine acest roman al dependenţei şi al derivei narcotice la un nivel prea puţin autentic: exclusiv realist, preponderent epic şi comun reflexiv. Posibilele cauze ale consumului de narcotice - familia disfuncţională, anturajul, nefericirea în dragoste  – sînt prea la vedere, iar motivaţia e minimală. Pentru o mărturie dramatică a celei mai puternice formă de dependenţă, povestea nu are nimic angoasant sau disturbator.

Ca şi sexul, drogurile sînt o temă literară tricky şi, prin asta, extrem de dificilă: incită, e spectaculoasă şi îţi dă iluzia unor zone nelimitate de explorat. Numai că între droguri şi literatură nu există vreo relaţie de dependenţă, şi nu experienţa este cea care face diferenţa valorii. De aceea, marile cărţi de acest gen sînt extrem de puţine. Deşi se scrie încă din 1953 cînd William S. Burroughs, acel 2-Pac al beatnicilor, debuta cu romanul Junky: „Marfa îţi ia tot şi nu îţi dă nimic, în afară de asigurarea împotriva sevrajului”.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.