Mii de români din diaspora au stat ore în şir la coadă, în ambele tururi de scrutin, fără să reuşească să voteze. Organizare defectuoasă. Insuficiente secţii de votare deschise. Prea multă birocraţie. Motivele sînt diverse. Cert este că „evenimente“ cum sînt votul multiplu, listele electorale şi „turismul electoral“ au avut loc în ambele tururi. „Dacă ai ordine în alegeri, e mai greu să faci nereguli în perioada electorală“ – e de părere Septimius Pârvu, manager de proiecte la Expert Forum. Împreună cu colegii săi, a făcut o propunere de reformă a codului electoral care ar preveni eventualele fraude electorale. Este vorba, în primul rînd, de introducerea unui sistem de verificare în timp real a CNP-urilor, şi înregistrarea votanţilor la nivelul tuturor secţiilor de votare. O altă idee de pe lista acestora este identificarea şi auditarea secţiilor de votare cu probleme recurente.  
 
În timpul celui de-al doilea tur de scrutin pentru alegerile prezidenţiale, pe 15-16 noiembrie 2014, Expert Forum a înfiinţat un serviciu de informare şi consultanţă juridică. Persoane specializate şi nu numai au oferit voluntar asistenţă alegătorilor. Cîteva numere de telefon au fost disponibile pe toată perioada în care urnele au fost deschise. Alegătorii au putut întreba despre cum pot fi reclamate neregulile sau infracţiunile electorale. Peste 500 de sesizări au fost înregistrate. Septimius Pârvu spune că traseismul politic este principala neregulă sesizată. „Într-o comună, participarea la vot a fost de 300-400%, iar exlicaţia lor a fost că au venit mulţi pescari în zonă.“ 
 
Dincolo de alegeri, importantă pentru democraţie este buna guvernare – spune Septimius Pârvu. „Cum te fură la factură“ este un proiect iniţiat de Expert Forum, prin care urmează să explice oamenilor ce alternative de protecţie socială oferă statul în momentul creşterii preţurilor la energie. Pînă în 2017, preţurile la energie vor fi liberalizate, datorită angajamentului asumat de România la aderarea în Uniunea Europeană. Este estimată o creştere a preţurilor de aproximativ 40%. Protecţia socială în acest caz este mai mult decît necesară. Alături de informare, Expert Forum urmează să facă o serie de consultări publice pe acest subiect, în decursul acestui an. Cînd este vorba de un subiect de interes public, consultarea oamenilor este esenţială. 
 
Doar şase Consilii Judeţene au pagină de Facebook – arată un studiu realizat de curînd de Asociaţia „Asistenţă şi Programe pentru Dezvoltare Durabilă – Agenda 21“. Nina Culger, preşedinte executiv Agenda 21, este de părere că „pentru ca o instituţie să fie democratică şi să poată să lucreze împreună cu beneficiarii săi, trebuie să dea dovadă de cîteva atribute: să fie transparentă, deschisă către dialogul cu cetăţenii, să le acorde dreptul la opinie. Să îşi amendeze propriile practici şi să lupte împotriva corupţiei şi a practicilor neetice, atît în ceea ce priveşte strategiile pe care le adoptă, cît şi a calităţii serviciilor pe care le oferă. Să fie centrată pe nevoile cetăţeanului.“ Fără să creadă că printr-un simplu like pe Facebook a crescut implicarea oamenilor, Nina Culger crede că social media ajută la informarea lor. Prin proiectul „Transparenţă şi calitate în administraţia publică prin social media“, Agenda 21 organizează cursuri de social media pentru funcţionarii din Prefecturi şi Consilii Judeţene. 
 
Daniela Petroschi, consilier în cadrul Instituţiei Prefectului din Tulcea, povesteşte că, în 2013, cînd au deschis pagina de Facebook, în zonă era declarată situaţie de urgenţă datorită zăpezii. Postau pe pagină detalii despre măsurile luate. Au primit atunci multe comentarii negative din partea locuitorilor. Erau supăraţi şi reacţionau. „Oamenii care vin la noi la sediu au un comportament civilizat şi reţinut.“ Pe Facebook însă lucrurile stăteau altfel. Tot pe Facebook primesc multe solicitări de informaţii. Unele mesaje sînt nepotrivite. „Ne cer informaţii şi depun plîngeri care nu ţin de competenţa noastră“ – adaugă Daniela Petroschi. Pentru cei care au o nemulţumire şi nu ştiu la ce instituţie publică să apeleze, Agenda 21 a deschis www.dialogcucetatenii.ro. Informaţii pot fi cerute prin formularul dedicat.
 
Vera Ularu este coordonator de comunicare în cadrul FDSC .
 
Proiectele prezentate sînt finanţate prin granturile SEE 2009-2014, programul Fondul ONG în România.