Kritika i samokritika: ritualurile greșelii în stalinism

Publicat în Dilema Veche nr. 366 din 17 - 23 februarie 2011
Kritika i samokritika: ritualurile greșelii în stalinism jpeg

Publicată în anul 2000, Stalinism – New Direction. (Rewriting histories) este o culegere de eseuri şi studii despre epoca stalinistă. În capitolul intitulat „Samokritica Rituals in The Stalinist Central Comitee“ cercetătorul rus, Alexei Kajevnikov, descrie, printre altele, schemele şedinţelor de partid, cu întregul lor ritual, de la discursul prin care se prezenta planul de producţie, asumarea planurilor, pînă la capitolul autocriticii.  

„Performanţele ritualice pot părea ciudate cititorului modern, dar pentru auditoriul sovietic acestea erau adevărate jocuri culturale ale diskusiia (dezbatere), ale kritika i samokritika (critica şi autocritica). Aceste jocuri îşi aveau originea şi erau jucate de obicei în structurile partidului şi aparţineau unui repertoriu denumit «democraţia internă a partidului». 

Democraţia sovietică, sau mai precis această democraţie interpartidică este un subiect controversat. Merle Fainsod o descrie mai degrabă ca pe o propagandă şi o mascaradă verbală. Roy Medvedev a luat-o în serios, ca pe un element de democraţie reală, aducînd argumente contra încălcării sale în viaţa de partid. Mai recent, Arch Getty a atras atenţia asupra rolului acestei democraţii interpartidice de a controla de fapt liderii locali de partid, cu ajutorul dătătorilor de seamă, argumentînd de asemenea că, dacă ar fi scăpat de sub control, fenomenul ar fi putut provoca adevărate dezastre. Comuniştii înşişi vedeau în această democraţie interpartidică, atît în public, dar şi în viaţa privată, un mecanism pentru a trage la răspundere oficialii în faţa marii mase a membrilor de partid, cel mai important instrument în lupta contra birocraţiei şi a corupţiei pe linie de partid.  

În repertoriul democraţiei interpartidice, în afara diskusiia, mai erau kritika şi samokritika, dar acestea două erau mai mult probleme personale, mai mult decît teoretice. Berthold Unfried a descris deja aceste două noţiuni ca fiind ritualul central al culturii partidului, avînd o combinaţie dialectică  între două funcţii: iniţiere (educare şi inoculare a cadrelor de partid) şi teroare (expunerea şi distrugerea duşmanului). Să fii supus unui proces de kritika i samokritika era o parte necesară a antrenamentului unui viitor membru de partid sau oficial. Subordonarea părerii personale colectivului, acceptarea criticii şi oferirea autocriticii într-un mod adecvat erau dovezi de necontestat ale asimilării cu succes a valorilor partidului, oferind totodată şi statutul de membru intern. Acelaşi mecanism era folosit şi pentru sperjur, pentru a da în vileag sau pentru a acuza duşmanii interni – dar nu şi pe cei din afara sistemului.  

Puterea culturală a autocriticii era atît de mare, încît chiar şi opozanţii comuniştilor, pasibili de pedeapsa capitală, îşi asumau un statut intern, prin mărturisirea unor infracţiuni imaginare în procesele care deveneau astfel show-uri publice în Moscova, în vreme ce îşi negau vina în ultimele scrisori pe care le adresau, privat, către Stalin sau către partid.  

Un alt rol pe care Arch Getty îl atribuie kritika i samokritika este faptul că asigura un cadru instituţional de a critica, la firul ierbii, marii şefi. Secretarii de partid aveau un fel dictatorial de a conduce, mai puţin cînd primeau critici de jos; în limitele ritualice ale spaţiului şi timpului, ierarhia putea fi inversată temporar, iar criticile erau binevenite, atît pe orizontal cît şi de jos în sus. Condiţia existenţei autocriticii interzicea cu desăvîrşire autorităţii locale să-şi folosească puterea pentru a suprima criticile. În ideologia comunistă, aceste mecanisme de democraţie suplimentau structura ierarhică, fiind instrumente de bază pentru demascarea abuzurilor locale, sau îndreptarea neajunsurilor.  

În practică, critica şi autocritica apăreau doar în ocazii speciale, avînd de obicei nevoie de permisiune sau iniţiative venite de sus. Erau aplicate doar cînd autorităţile aveau nevoie de justificări în faţa maselor, pentru a înlătura un funcţionar, sau cînd nu erau sigure de vinovăţie, doreau să-l testeze public, în timpul alegerilor în cadrul partidului sau ca un substituent al ritualului creştin al penitenţei, ca un soi de «curăţare» naturală a sistemului. ş...ţ 

Cît priveşte cariera, kritika i samokritika, ca ritual al confesiunii, putea avea rezultat deopotrivă benefic, dar şi distructiv. În pregătirea politică, dar şi în alegerile de partid, autocritica putea fi urmată de o promovare. În procesul unui oficial, procedura putea fi un purgatoriu: putea aduce ori achitarea, ori condamnarea.“

http://books.google.ro

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.