Magna cu tupeu

Publicat în Dilema Veche nr. 627 din 25 februarie - 2 martie 2016
Magna cu tupeu jpeg

Universităţile, ca de altfel întreaga noastră societate, sînt vlăguite şi bulversate de impostură. E vorba în primul rînd de impostura politrucilor care n-au mare legătură cu viaţa academică autentică, dar care se înşurubează foarte bine în structurile universitare, atît academic, cît şi administrativ. Avem astfel profesori universitari, conducători de doctorat şi uneori chiar de şcoală doctorală care n-au, de fapt, nici o lucrare de cercetare autentică în palmares, dar care sînt plini de titluri şi diplome şi care coordonează doctorate pe bandă rulantă. Pe partea administrativă, îi regăsim pe aceştia ca decani, prodecani, directori de department sau, de ce nu, chiar rectori.

Aceşti neaveniţi făţarnici sînt activi mai mult la ședinţe decît la bibliotecă, rezolvă totul prin mişmaşuri şi relaţii. Sînt parte a unei tumori ce distruge încet, dar sigur textura unui sistem academic solid. Aidoma unui cancer, distrug buna func­ţio­nare a instituţiei, afectînd ţesuturile cu celulele sănătoase, reproducîndu-se prin alte celule maligne. Un astfel de personaj în sistem, dacă nu e eliminat sau anihilat la timp, se va reproduce şi multiplica în cel mai scurt timp, aducînd şi promovînd oameni de aceeaşi calitate. Impostura nu are odihnă şi tupeul nu are margini.

Lipsa de decenţă şi bun-simţ, şi mai ales toleranţa noastră faţă de acestea, au dus la două fenomene toxice majore cu care ne confruntăm din plin: „creativitatea politrucilor“ şi „ştiinţificitatea puşcăriaşilor“. Ne-am trezit peste noapte invadaţi de falşi doctori, de altfel „mari“ oameni de stat, dar altfel exponenţi ai unui sistem în putrefacţie care atacă piatra de temelie a unei construcţii universitare: doctoratul. Pe de altă parte, atacul la statutul de creator în sens mai larg ne‑a venit şi din puşcării, unde asistăm la o adevărată sarabandă deşănţată a publicării unor cărţi fără nici o valoare ştiinţifică. Personaje care abia leagă corect într-o conversaţie două-trei cuvinte devin peste noapte autori ai multor volume şi tratate, avînd o „operă“ ce ar putea face invidios orice membru al Academiei Române.

Doctoratul e o certificare a capacităţii de creativitate ştiinţifică ce îţi permite să intri cu drepturi depline în fluxul normal al cercetării. Eşti atestat astfel ca un cercetător autentic, integrat în categoria celor capabili să ducă ştiinţa mai departe, să mute un pic frontierele cunoaşterii. Uitîn­du‑ne însă puţin în grădina noastră universitară, observăm că unii colegi mută cel mult frontierele bunului-simţ, sfidînd şi bruscînd o întreagă comunitate de cercetători oneşti prin tupeu şi aroganţă. Pentru aceştia, doctoratul nu pare să fie decît un fel de girofar academic simbolic, care le permite să înainteze mult mai repede pe scara imposturii: se obţin astfel slujbe mai uşor, scurtcircuitînd sistemul, se obţin sporuri şi alte beneficii salariale specifice, se obţin grade, titluri, recunoaştere socială. Parcă e altceva cînd la o ședinţă de partid vorbeşte il professore sau cînd pe culoarele unui minister circulă il dottore.

Mai avem şi producţiile ştiinţifice din penitenciare. O carte ştiinţifică e, asemenea unei teze de doctorat, o lucrare prin care se duce mai departe cunoaşterea noastră despre lume. Creativitatea în ambele cazuri este crucială, deoarece numai prin ceva cu adevărat nou un domeniu ştiinţific este îmbunătăţit şi limitele lui sînt largite. Or, în cazul nostru, atît prin imitaţiile de doctorate, cît şi prin hemoragia de false lucrări ştiinţifice se terfeleşte şi cumva chiar se anulează ideea de doctorat onest şi de carte ştiinţifică autentică. Se reuşeşte astfel, prin tupeu şi impostură, să se arunce în derizoriu însăşi ideea de cercetare ştiinţifică şi acest lucru se face, culmea, cu girul şi participarea unor colegi de-ai noştri din universităţi. Cînd „opera“ autobiografică a lui Gigi Becali e asemuită cu cea a lui Churchill sau a Maicii Tereza, sau cînd se descoperă lucrări de doctorat în care s‑a plagiat în mod masiv, dar nu se ia nici o măsură întrucît personajul în cauză e protejat politic de clici de partid şi de legi nejuste, e clar că tot sistemul are o problemă şi că trebuie să ne luăm în serios menirea de profesori şi cercetători, aruncînd peste bord acest balast patologic ce ne ţine prizonieri într-o continuă cangrenă universitară.

E clar că nu putem cere societăţii să ne ia în serios atîta timp cît noi înşine tolerăm astfel de fenomene în propria grădină universitară. Nu trebuie decît să ne luăm în serios şi să limităm cît se poate de mult intruziunea politicului şi a imposturii în viaţa noastră academică şi, în genere, în societate. Tupeul şi escrocheria funcţionează doar dacă sînt lăsate şi tolerate.

Sorin Costreie este lector dr. Facultatea de Filozofie, Universitatea București.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.