Nepoţi queer, bunici (ne)înţelegători

Luca ISTODOR
Publicat în Dilema Veche nr. 681 din 9-15 martie 2017
Nepoţi queer, bunici (ne)înţelegători jpeg

De cîteva luni deja, mă uit la Neveste disperate. Nu e cel mai profund serial, dar, poate fără să vrea, mi-a pus cîteva întrebări despre relația dintre tineri și bătrîni. Prin niște situații exagerate, care se vor ori foarte comice ori foarte dramatice, serialul m-a îngrijorat cumva.

M-a făcut să mă gîndesc la cum tratăm bătrînii – și la distanțarea între tineri și bătrîni într-o familie. Pare, de multe ori, că, odată ce ajung la o anumită vîrstă, oamenii sînt mai puțin demni de a fi luați în serios și devin mai mult o obligație decît un membru semnificativ al familiei. De la asta am ajuns la comunitatea LGBT și la cum, de multe ori, considerăm bă-trî-nii un fel de pericol care trebuie dat la o parte în fața libertăților sexuale. Din zecile de discuții avute despre coming out, am văzut că nu e deloc rar ca oamenii să-mi spună că nu le vor spune bunicilor lor despre orientarea sexuală, din mai multe motive. Întîi, ca să îi protejeze: dacă fac un atac de cord? Dacă se îngrijorează prea tare? Sînt bătrîni și sensibili, doar. Apoi, fiindcă oamenii sînt siguri că reacția lor va fi pe deplin conservatoare, că nu îi vor înțelege, că vor fi violenți. În final, fiindcă bătrînii nu contează așa de mult: fiindcă ei sînt o generație care va dispărea încet: nu le trebuie lor să știe.

Evident, frica de a le spune celor mai în vîrstă poate fi, de multe ori, întemeiată: mulți nu au avut acces la informații despre comunitatea queer, mulți au trăit mare parte din viață pe vremea cînd să fii gay era ilegal, multora poate să le fie greu să înțeleagă. În același timp, realizez acum cît de crudă e excluderea lor din viețile respectivilor tineri pe motiv că nu ar mai conta și că trebuie să așteptăm ca bătrînii să moară pentru ca percepțiile să se schimbe. E un fel de excludere reciprocă: se presupune că bătrînii exclud dialogul cu oamenii gay, iar tinerii gay exclud dialogul cu bătrînii pe tema asta. O excludere a oricărui schimb de idei.

Pe lîngă faptul că, nevorbind despre asta, nu se pot schimba nicio-dată percepțiile unui grup față de celălalt, distanța asta dintre queer și o persoană mai în vîrstă înseamnă că uităm și că există, în mod clar, persoane gay de vîrsta a treia. Am scris acum ceva timp, în SUB25, cum, într-un Uber, un bărbat de vreo 60 de ani mi-a făcut avansuri sexuale, moment în care am rea-lizat cît de puțin mă așteptam de la un om de vîrsta lui să aibă o atracție față de alți bărbați: că reacția pentru care eram pregătit era homofobia, nu atracția lui față de mine. Partea bună a lucrurilor e că, remarcînd invizibilitatea persoanelor queer în vîrstă, Mozaiq a organizat acum cîteva luni o „întîlnire a seniorilor LGBT“ în Cișmigiu – deci poate că ceva se mișcă, încet-încet, și către recunoașterea lor.  

Chiar dacă nu o credem în primă instanță, legăturile dintre nepoți queer și bunici pot exista. În primul rînd, exemplul e bunica mea. Sigur, ea a fost un caz special: trăise într-un mediu intelectual în comunism, știa foarte bine ce înseamnă să fii gay și avusese prieteni gay toată viața, deci poate de asta mai nimic din relația noastră nu s-a schimbat cînd a aflat despre orientarea mea sexuală. De curînd am văzut și filmul lui Patrick Brăila, primul scurtmetraj cu tematică trans românesc, care tratează relația dintre un tînăr trans și mama lui. În film, tînărul îl vede pe bunicul lui ca pe un model. Bunicul nu e neglijat, ci readus în prim-plan și idealizat. „Bunicul tău a fost un om bun“ – spune mama. „Și eu vreau să fiu. Și dacă voi fi vreodată un bărbat pe jumătate din cît a fost el, toate astea or să aibă un sens“, afirmă personajul principal. Conexiunea cu bunicul, aici după moartea lui, funcționează ca un fel de includere în familie: faptul că ești queer sau trans cu siguranță nu ar trebui să te excludă din „tradiția de familie“, din a fi legat de bunici. Filmul pune problema unui fel de moșteniri „spirituale“ de familie pe care mulți o consideră pierdută atunci cînd descoperă că fac parte din comunitate.

Fie că e vorba de reprezentările caricaturizate din Neveste disperate, în care bunicii sînt doar niște personaje sîcîitoare, fie că e vorba de lipsa conexiunii tinerilor LGBT cu bunicii lor sau de „seniorii“ gay, majoritar invizibili, cred că ar trebui să ne gîndim mai mult la relația cu cei (mai) bătrîni din familie. Și în cazul particular, al comunității queer, și în general, separarea parcă e cîteodată prea mare. Și, cine știe, poate de multe ori subestimăm puterea (de înțelegere) a bunicilor. 

Luca Istodor este activist LGBT și studiază Feminism, Gen și Sexualitate la Universitatea Harvard.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.