„Nu poți să spui că nu sînt o actriță răbdătoare!”

Rodica LAZĂR
Publicat în Dilema Veche nr. 609 din 15-21 octombrie 2015
„Nu poți să spui că nu sînt o actriță răbdătoare!” jpeg

I-am spus unei prietene că scriu ceva despre răbdare şi a rîs: „Tu?“. „De ce nu? Nu poţi să spui că nu sînt o actriţă răbdătoare!“ A cedat repede. Am cu răbdarea o relaţie lungă şi raportul meu cu ea e mai curînd unul la care am fost supusă, pe care nu l-am controlat, dar pe care, spre lauda mea, l-am înţeles cel puţin în teorie. Iată o grămadă de virgule, pentru că nu am răbdare să regîndesc textul şi să îl fac, poate, mai uşor de citit. Îl scriu ca şi cum l-aş rosti, pentru că nu am avut răbdare să devin scriitoare şi am devenit actriţă.

Dar am avut răbdare să dau de trei ori la UNATC. Pe parcursul facultăţii nu mi-am păstrat-o mereu şi, uneori, asta mi-a făcut bine. Am intrat la Teatrul Bulandra şi răbdarea a căpătat o multitudine de alte nuanţe decît ai putea găsi în cel mai aplicat dintre dicţionare. Pari foarte îndreptăţit să nu ai răbdare cînd ai 20 de ani. Şi e o calitate atît de comună, mi se pare acum. Atunci mi se părea că ritmul lumii e lent spre nemişcare. Nerăbdarea de atunci avea forme destul de abrupte şi colţoase şi cred că atunci mi-am construit un oarecare renume de scorpie.

Nu aş putea spune cît am fost forţată de împrejurări, experienţă şi cît mi-am asumat din ideea că fără răbdare e aproape imposibil să faci meseria asta.

Nu ştiu să spun cît exact din cantitatea de răbdare pe care o am acum e conştientă şi cît e instinct. Ştiu sigur că are legătură cu dorinţa de a face. Dacă ai dorinţă, trebuie să ai şi răbdare. Şi nu doar pentru că nu ai încotro, pentru că a avea răbdare, pentru un actor, presupune mai mult, presupune să reuşeşti să îţi păstrezi o anumită seninătate, prospeţime, disponibilitate, credinţă. De asta spun că nu ştiu cît e calitate educată şi cît instinct.

Am avut răbdare să aştept, să dau probe şi să nu le iau, să le iau şi să nu fac proiectele, să încep proiecte şi să nu le termin, să le termin şi să nu mai „iasă“! Răbdare să iasă şi să nu fie percepute sau primite cel puţin pe măsura răbdării investite în ele!

Am avut ani cînd nu mai aveam rabdare, cînd vedeam concret cum a trecut posibilitatea să mai fac vreodată Irina din Trei surori sau Ofelia sau… şi nu pentru că erau roluri pe care mi le doream, ci pentru că la un moment dat conştientizezi că, pentru anumite roluri, pur şi simplu, nu mai e cînd. Şi nici de ce. Nu am fost niciodată nerăbdătoare să fac anumite roluri, altele decît cele pe care le-am primit sau început.

Am avut răbdare cînd am fost în proiecte în care nu am crezut. Da, uneori eşti în astfel de proiecte. Nu ştiu cum şi de ce am avut, dar am fost răsplătită: am învăţat lucruri despre mine ca actor şi am rămas amică sau prietenă cu oameni pe care mă bucur că i-am întîlnit.

Am avut răbdare cu oameni egoişti în proiecte egoiste şi, deşi sper că nu e aşa, simt că răbdarea nu mi-a fost răsplătită.

Am fost cît de răbdătoare poate fi o actriţă cînd filmează primul rol principal într-un lungmetraj; şi, deşi mi-am pierdut răbdarea cînd filmul nu mai ieşea, am ştiut încă din timpul filmărilor că e un cîştig.

Am răbdare la filmări şi, uneori, mai puţină la repetiţiile de la teatru.

E al naibii de important să ai răbdare în meseria noastră. E mai bine să înţelegi că trebuie, pentru că oricum nu ai încotro.

De la un moment dat încolo nu mai am răbdare cu cei care nu sînt interesaţi de dialog, cei care întreabă fără să aştepte, de fapt, un răspuns, cu cei care vor doar să se audă vorbind, cu cei care nu au răbdare.

Dar, ştii ce, dacă îi întîlnesc într-un proiect pe care vreau să îl fac, care simt că merită, cumva mi-o voi găsi. Pentru că răbdarea se leagă de dorinţa de a face. Şi eu o am încă.

Rodica Lazăr este actriţă. Joacă la Teatrul Bulandra, în Carusel (regia Andrei Şerban) iar cele mai recente roluri din film au fost în Live (regia Vlad Păunescu) şi în scurtmetrajul Ramona (regia Andrei Creţulescu).

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.