O consultaţie într-o afacere de onoare din 1927

Mihai CHIPER
Publicat în Dilema Veche nr. 573 din 5-11 februarie 2015
O consultaţie într o afacere de onoare din 1927 jpeg

Deşi astăzi este perceput drept un obicei medieval, demult uitat, duelul atingea perioada de maximă înflorire în România în plină Belle Époque, cu aproximativ o sută de ani în urmă. Ritualul considerat perimat de unii supravieţuia şi Marelui Război, împotriva tuturor aşteptărilor, încît sute de afaceri de onoare continuau să facă deliciul vieţii mondene interbelice. Paradoxal, belicoşii duelişti nu se autopercepeau defel ca oameni violenţi. Dimpotrivă, în societatea masculină domneau, de regulă, cele mai înalte standarde de politeţe şi rafinament. Punctul de onoare – ne clarifică magistratul Emil Cerkez

– a fost produsul unei sensibilităţi cizelate prin educaţie, convieţuire în mediile sociale, unde cinstea, curajul, eleganţa morală nu erau expresii întîmplătoare, ci reflexe obişnuite, atavice. Aşa se face că provocarea la duel nu era consecinţa unui impuls nervos, ci finalitatea unui proces de consiliere. Se purtau tratative amănunţite între perechile de martori, pe baza unui Cod al onoarei, despre condiţiile duelului:

de obicei (mai rar pînă la imposibilitatea de luptă), într-o înfruntare cu spada sau, în cazul confruntării cu pistolul, unul-trei focuri de la o distanţă convenită de comun acord. 

Generalul Gheorghe (Zizi) Cantacuzino, supranumit Grănicerul (1869-1937), îşi cîştigase faima în materie de duel. Fost erou de război, pînă să ajungă preşedinte al Partidului Totul pentru Ţară – unde a încercat fără succes să-i familiarizeze pe legionari cu imperativele onoarei –, era considerat un sfătuitor calificat în urma unei experienţe impresionante. Statistica noastră (incompletă) îi atribuie, de-a lungul vieţii, implicarea în 15 afaceri de onoare personale, soldate cu 6 dueluri, calitatea de martor în alte 24, arbitru în 16 cazuri, consultant în 5, director de luptă în 6. Solicitat frecvent să-şi ofere consultaţiile, generalul ajunsese un fel de instanţă supremă de apel. În arhivele CNSAS se păstrează o scrisoare a renumitului doctor neurolog Gheorghe Marinescu, din 20 octombrie 1927, adresată lui Gh. Cantacuzino, a cărei esenţă reda conflictul tulburător din minţile multora: cum trebuiau să se comporte bunii cetăţeni, respectînd legile statului, dar fără să-şi compromită onoarea personală? Cum era recomandat să procedeze adevăraţii domni, dacă viaţa îi punea în situaţia de a refuza un duel? În cuvintele doctorului Marinescu, trei erau întrebările capitale, la care dorea să i se răspundă: „I. Este silit cineva să primească o provocare la duel? II. Este onorabil ca cineva să refuze un cartel, adică martorii? III. Care este situaţia creată cuiva prin aceste alternative?“ 

Răspunsurile generalului erau surprinzător de legaliste: „I. Duelul este în afară de lege şi ca atare poate fi totdeauna refuzat“, deci „NU“ era răspunsul oferit, cu cîteva nuanţări şi indicaţii de conduită. Cine provoacă direct la duel, fără a accepta în prealabil discuţii, explicaţii şi eventual scuze, era considerat în afara codului duelului. II. În al doilea rînd, potrivit lui Cantacuzino, cel care refuza duelul rămînea onorabil, „dacă refuză totdeauna şi din principiu“, întrucît „întregul cod al duelului este în afară de lege“. Martorii veniţi erau datori să întocmească un proces-verbal de „carrence“, semnalînd societăţii abţinerea de principiu, iar refuzatul nu mai avea voie să se slujească niciodată de calea codului onoarei. III. În al treilea rînd, descalificatul, rămas perfect integru, nu mai avea voie să se slujească de jurisdicţia codului de onoare: putea fi recuzat ca martor, ca arbitru şi judecător, într-un juriu de onoare. Acest

statuat de generalul Cantacuzino a permis numeroşilor provocaţi la duel din epocă să-şi motiveze refuzul din principiu şi să salveze astfel aparenţele eventualei laşităţi. În mod sigur, consultantul nu crea noi cutume, ci reuşea doar să sintetizeze spiritul epocii, de unde şi valoarea de exemplaritate pe care o însumează. De ea se vor servi zeci de provocaţi, pînă la impunerea regimului comunist, care nu numai că a decimat în închisori o parte a elitei educate într-un spirit cavaleresc, dar a avut o grijă deosebită în a ideologiza noţiunea de onoare, falsificînd ideea de respect a demnităţii individuale.  

O societate în căutarea onoarei. Duel şi masculinitate în România (1859-1914),

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Farmacia din grădină. Rolul legumelor în prevenirea unor boli foarte grave, explicat de un renumit cercetător român
Legumele și verdețurile din grădină au efect terapeutic, cu atât mai puternic cu cât ele sunt produse în sistem tradiţional. O spun specialiştii în horticultură care s-au convins, în urma unor studii, că organismul uman preia din roadele pământului o gamă largă de substanţe care ne menţin sănătatea
image
Motivul incredibil pentru care au fost terorizați niște români în Mexic. „I-au adus pe unii agitați, cu arme”
Mexic e o destinație exotică la care visează numeroși români, dar fără să știe riscurile la care se expun. În primul rând, de multe ori vameșii mexicani le interzic accesul și îi expulzează imediat ce coboară din avion. Când totuși le este permis să viziteze țara, au parte de surprize neplăcute
image
Eroarea celor care plâng după industria comunistă. Economist: „Avem una dintre cele mai complexe economii din lume”
Contrar nostalgicilor care plâng după baza industrială moștenită din comunism, România astăzi una dintre cele mai complexe economii din lume, susține economistul Radu Nechita, citând un studiu de la Harvard. El explică de ce industria comunistă era una falimentară

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.