O educaţie ca la carte

Alex CĂLIN
Publicat în Dilema Veche nr. 457 din 15-21 noiembrie 2012
O educaţie ca la carte jpeg

E greu să creşti un copil? „Foarte, foarte greu“, vor răspunde toţi cei întrebaţi, pe un ton grav, eventual însoţit de un oftat trist. „Foooarte greu, e cel mai greu lucru. Ehe, cîte sacrificii nu face un părinte… Cea mai grea meserie e meseria de părinte…“ Dacă interlocutorul e mai în vîrstă, e posibil să adauge cu un vag ton de reproş: „Voi, acu’, nu ştiţi nimic, dar pe vremea noastră… Cîte sacrificii n-am făcut, cîte greutăţi… Totul numai ca să fie bine la copii, s-avem şi noi un sprijin la bătrîneţe“. „Sacrificii“ va fi cuvîntul cel mai des întîlnit, indiferent de vîrsta sau educaţia părintelui cu care discuţi. Se pare că aceasta e condiţia definitorie a părintelui: om care se sacrifică pentru binele copiilor săi.

Dar de unde acest sentiment unanim despre creşterea copiilor ca fiind un lucru extrem de dificil? Un răspuns care poate să pară firesc este acela că, în creşterea şi educarea copiilor, adulţii întîmpină de multe ori probleme pe care nu ştiu să le rezolve. Spun „poate să pară“ pentru că ar fi foarte greu de găsit un părinte care să nu creadă despre el însuşi că ştie tot ce trebuie făcut pentru copiii săi. Creşterea copiilor este un domeniu la care toată lumea – chiar şi cei care nu sînt părinţi (uneori mai ales ei – o, cum ar fi rezolvat ei imediat criza de furie a băieţelului de 2 ani care urla ieri în mall) – crede că se pricepe şi un mod sigur de a intra în conflict cu o mamă sau un tătic grijuliu, chiar dacă-ţi sînt prieteni, e să le pui la îndoială deciziile.

Dar dacă eşti un părinte care uneori recunoaşte că nu ştie anumite lucruri, unde poţi găsi ajutor? Dintre numeroasele soluţii, una o reprezintă cărţile pentru copii. Există, desigur, şi cărţi destinate părinţilor, în care se tratează mai sumar sau în detaliu diverse probleme şi se oferă soluţii. Dar, pentru că în educaţie este mult mai eficientă interacţiunea, rezolvarea în comun a problemelor, cărţile care tratează probleme de educaţie, dar sînt special concepute pentru copii, nu pentru părinţi, sînt de multe ori mai folositoare.

Ce oferă piaţa românească de carte din acest punct de vedere? La o primă privire, oferta este abundentă. Există sute, poate mii de titluri de carte pentru copii şi despre care toate editurile spun că au o mare valoare în primul rînd educaţională. „Copilul dumneavoastră va învăţa cutare şi cutare lucru, i se va dezvolta cutare capacitate, va dobîndi numeroase noţiuni despre şi despre…“ Expresia magică, aproape hipnotică, este „copilul va învăţa“. Acesta este, în viziunea celor mai multe edituri de profil de la noi, singurul lucru care contează. În perfect acord, de altfel, cu opinia generală (a cărei sursă e sistemul şcolar învechit) despre ce înseamnă educaţia unui copil: cît mai multe cunoştinţe. Să învăţăm literele/cifrele/culorile/formele, să învăţăm limba engleză (există sute de cărţi care au ca titlu variaţii pe tema „Primele mele cuvinte în engleză“), limba germană (din ce în ce mai trendy) şi alte limbi străine, să facem matematică (nu aritmetică, aceasta a ajuns aproape o vorbă ruşinoasă) de la vîrste din ce în ce mai mici, ştiinţele naturii, istorie, tehnologie – orice subiect este bun pentru a publica o carte pentru copii şi a o vinde ca pe un medicament miraculos pe care orice părinte responsabil e dator să-l administreze copilului său.

Dar dacă încerci să găseşti o carte educativă despre lucruri care nu sînt neapărat „de învăţat“, şansele sînt aproape nule. Toată gama problemelor sufleteşti sau sociale cu care se confruntă un copil (deci şi părinţii) în familie, în societate, la grădiniţă sau la şcoală reprezintă un domeniu foarte puţin abordat de editurile din România. Exemplele care pot fi găsite sînt extrem de puţine. Încă se mai găsesc cele patru cărţi din seria „Mai bine vorbim despre asta“ publicate de Editura Gama în 2010 (Şi tu eşti timid?, Atunci cînd părinţii mei au uitat să mai fie prieteni, Bunicii mei sînt speciali, Şi tu ai un secret?), ca şi cele două traduceri din Catherine Dolto de la Cartea Copiilor (din seria „Mine de rien“ în original: De ce spun copiii NU, De ce fac copiii crize de furie). Foarte rare sînt şi cărţile de poveşti sau poezii care îndrăznesc să trateze astfel de teme, deşi literatura ar fi calea cea mai bună în abordarea lor. Autoare ca Victoria Pătraşcu, Alina Darian, Adina Popescu, Andreea Demirgian sau Zully Mustafa au încercat, în unele dintre cărţile publicate, să vorbească pe înţelesul copiilor despre prietenie, toleranţă, integrarea într-un grup, acceptarea diferenţelor... şi alte lucruri asemănătoare, dar promovarea ineficientă şi lipsa de interes a creatorilor de opinie (criticii literari) pentru domeniu au dus la un impact redus al creaţiilor lor.

Probleme şi soluţii

Cu totul altfel stau lucrurile în ţările din Occident. Deşi există şi acolo o imensă cantitate de cărţi educative bazate numai pe informaţie care poate fi învăţată, ponderea lor nu este majoritară, dimpotrivă. De foarte mult timp părinţii şi copiii din ţările vestice sînt obişnuiţi să cumpere şi să citească împreună cărţi despre problemele cu care se confruntă, iar oferta este nu numai diversă, ci şi foarte specializată. Dacă eşti un copil de culoare sau hispanic, poţi găsi, de exemplu, cărţi despre cum să-ţi faci prieteni printre albi sau asiatici (cînd va apărea şi la noi o carte despre viaţa şi problemele unui copil rom?). Dacă nu ştii cum să te porţi cînd mergi în oraş, în vizită, la o petrecere, la un bolnav, la o slujbă religioasă – găseşti cărţi despre asta (sau părinţii tăi pot găsi, dacă nu ştii încă să citeşti). Există numeroase cărţi despre relaţiile de familie: cum e cînd ţi se naşte un frate sau o soră, cum e să fii cel mai mic sau cel mai mare copil din familie, ce să înţelegi cînd părinţii se ceartă, ce să faci dacă divorţează, cum e cînd pleci prima dată singur mai mult timp de acasă, cum să le spui celor din familie că-i iubeşti (sau că nu-i suporţi), cum e cînd un membru al familiei moare... şi multe altele. Sînt, de asemenea, multe titluri despre interacţiunile de zi cu zi: cum salutăm, cum punem întrebări la magazin, cum cerem sau oferim ceva, cum ne exprimăm o nemulţumire sau cum ne arătăm bucuria. Dacă eşti băiat, găseşti sigur ajutor într-o carte despre cum să vorbeşti cu colega de clasă sau cum să procedezi într-un conflict pe terenul de sport. Există, desigur, şi oferta similară, poate mult mai bogată, pentru fete.

Desigur, nu trebuie dată cărţilor educative pentru copii mai multă importanţă decît e cazul. În educarea propriilor copii, fiecare părinte trebuie să găsească modul cel mai potrivit de a discuta şi rezolva, cînd e posibil, problemele apărute. Este indiscutabil însă că o poveste, mai scurtă sau mai lungă, ilustrată sau nu, poate fi de multe ori un ajutor care favorizează apropierea şi comunicarea dintre copil şi părinte. Ca părinţi, nu întotdeauna ne găsim cuvintele, nu avem mereu răbdarea necesară, poate nici nu înţelegem uneori ce se întîmplă cu adevărat cu copilul nostru. Mai ales în situaţii de stres sau de conflict, şi mai ales la vîrste mici, o carte prin care putem să-i arătăm copilului că nu e primul care întîmpină o anume problemă şi că există soluţii poate aduce liniştea şi speranţa – şi, în final, rezolvarea dorită.

Revenind la cărţile educative din România, este puţin probabil ca piaţa să înceapă să ofere şi altfel de titluri decît cele strict utilitare, de asimilare a unor cunoştinţe specifice şi exacte. Primul motiv este profitabilitatea mare a acestui tip de carte – se cumpără şi se va cumpăra nefiresc de mult atîta timp cît presiunea şcolii va rămîne îndreptată în aceleaşi anacronice direcţii: cantitate mare de informaţii în dauna calităţii, şablonarea gîndirii în dauna creativităţii şi a spiritului critic. Trebuie să ne întrebăm, ca părinţi, ce vrem să facem din copiii noştri prin educaţia pe care le-o oferim: adulţi plini de cunoştinţe asimilate mecanic, dar fără capacitatea de a gîndi singuri, prizonieri ai publicităţii comerciale şi politice – sau cetăţeni adevăraţi, adică politicoşi, toleranţi, optimişti, încrezători în forţele lor şi capabili să judece singuri, cu alte cuvinte, oameni liberi.

Alex Călin este director al Editurii Cartea Copiilor.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.