Orchestra Inginerilor

Andrei ILIESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 862 din 15 - 21 octombrie 2020
Între un festival al torturilor și prăjitura de acasă jpeg

Este neîndoios că noi, ca societate, ne aflăm astăzi la granița unor vremuri care vor aduce transformări esențiale în viețile noastre, ce vor impune regîndirea și adaptarea tuturor sistemelor care ne guvernează. Mutațiile majore ce vor veni rînd pe rînd, îndeosebi din sfera noilor tehnologii, ne vor schimba viețile, punîndu-ne la grea încercare înțelepciunea de a face ca noile reguli născute pentru stăpînirea acestora să rămînă în armonie cu aspirațiile profund umane. În acest context, una dintre primele mutații importante care se dovedesc necesare la nivelul societății românești – și nu numai – o reprezintă reformarea sistemului de învățămînt și, în general, a întregului procesului instructiv–educativ din școli;  din păcate - sau poate, din fericire - s-a observat că reformarea nu înseamnă numai realizarea unei soluții tehnologice fiabile de comunicare între profesori și elevi (platformele on-line) - la care să se poată apela în situații de criză, precum cea de pandemie, dar, cu certitudine, în totalitate într-un viitor nu prea îndepărtat - ci una mult mai profundă, de restructurare a întregului proces, a conținutului curricular, a numărului de ore alocat, a metodelor de predare etc., o reformare la a cărei construcție se lucrează în prezent. Una dintre măsurile de bază ale noii viziuni reformatoare avută în vedere, despre care se vorbește cu insistență, ar reprezenta-o reducerea numărului de ore alocate disciplinelor muzică, desen și/sau limba latină și altor materii cu dimensiune umanistă, în toate ciclurile de învățămînt.

Mă fac apărătorul ideii nu numai de păstrare a disciplinei Educație muzicală și, în general, a disciplinelor care se ocupă de educația artistică, ci susțin chiar necesitatea creșterii numărului de ore dedicate și a repoziționării disciplinei pe un loc prioritar în procesul de educație și instruire școlară, adecvat rolului determinant pe care disciplina îl are în stimularea capacităților creative ale elevilor. Consider ideea de reducere ca fiind o măsură pripită, neinspirată și contraproductivă care atentează la formarea spirituală a elevului, născută sub presiunea reducerii cu orice preț a numărului de ore petrecute de elev la clasă, dar care va genera, pe termen lung, repercusiuni dramatice în conturarea personalității adultului de mai tîrziu.

Vorbesc din perspectiva unui absolvent al Facultății de Automatică și Calculatoare din București a cărui subzistență, a sa și a familiei sale, a fost asigurată de-a lungul vieții numai din practicarea profesiei de inginer, ca IT-ist și informatician. În aceeași măsură, mărturisesc că bucuria muzicii am cunoscut-o încă din primii ani de școală, datorită unei pleiade de profesori care aveau harul de a anima sufletele elevilor prin fascinația muzicii. Atunci s-a născut o pasiune care m-a însoțit în decursul anilor de studiu și dincolo de ei, care mă purta într-un univers unde mă reîncărcam emoțional, îmi construiam visurile și alimentam aspirațiile. Pe măsura trecerii timpului, simțeam tot mai insistent dorința de a-mi îmbogăți acest univers, determinîndu-mă să urmez, mulți ani după terminarea studiilor politehnice, și cursurile Universității Naționale de Muzică din București.

Maturitatea și experiența trăită în peste patru decenii în viața muzicală, mai întîi ca violonist și, mai apoi, timp de aproape un sfert de veac, ca dirijor al Orchestrei Inginerilor „Petru Ghenghea”, m-au făcut să realizez adevărata importanță a pregătirii muzicale dobîndite în ciclurile de învățămînt școlare. Orchestra Inginerilor este un ansamblu simfonic cu o activitate artistică continuă de 65 de ani, alcătuit numai din muzicieni amatori. Ea a reprezentat dintotdeauna, și continuă să reprezinte și astăzi, o comunitate a muzicienilor amatori care apațin mai multor categorii profesionale, în principal ingineri, dar și fizicieni, profesori, economiști, arhitecți, avocați, oameni pe deplin realizați în meseriile lor - doctori în științe, cadre universitare, conducători de firme, persoane cu responsabilități în instituții centrale - care se supun travaliului repetițiilor la orchestră, cu o sîrguință și o disciplină „școlărească”, întreținute de o aceeași motivație pentru toți, dragostea de muzică. Din mărturiile lor vei afla că această bucurie a fiecăruia dintre ei, pe care le-o oferă muzica, s-a născut pe băncile școlii, păstrîndu-se la fel de proaspătă în decursul anilor. Plăcerea de face muzică este trăită și dincolo de lumea orchestrei, prin muzica de cameră pe care o practică mai toți membrii orchestrei între ei, colegii de ansamblu, sau cu alți instrumentiști, în variate formule de coarde și suflători, cu o constanță și un consum de timp alocat pregătirii demne de toată prețuirea.

Prin turneele orchestrei susținute în vestul continentului aveam să înțelegem importanța pe care o acordă străinii studiului muzicii în școli: între anii 1995-2011 am participat, împreună cu ansamblul inginerilor-muzicieni, la realizarea mai multor joined-concerts în colaborare cu alte ansambluri simfonice din Germania și din Marea Britanie, concerte realizate la inițiativa și invitația acestora. Gazdele erau ansambluri de breaslă, precum Orchestra Universității Tehnice din Darmstadt sau ale comunității locale, All Saints of Music din Lewes, cu notorietate în arie prin activitatea permanentă pe care o desfășurau și care își propuneau, stagional, abordarea unor lucrări simfonice de mare anvergură și amplitudine muzicală, pe care nu le puteau realiza prin forțe proprii, propunîndu-ne astfel colaborarea. Elementul de interes al experienței trăite îl reprezintă faptul că toți instrumentiștii acestor orchestre (care excelau tehnic și numeric, prin muzicieni la instrumente de suflat) erau oameni cu meserii non-muzicale ce învățaseră tehnica instrumentală în anii gimnaziali și de liceu, unde studiul instrumentului era materie obligatorie, care continuaseră să se perfecționeze și după terminarea studiilor, cu o tenacitate alimentată de pasiunea dobîndită în acei ani de școală. Motivul comun, atît al germanilor, cît și al englezilor, pentru care doreau să ne alăturăm lor era dorința de a suplimenta numărul deficitar de instrumentiști de coarde la care, noi, românii, stăteam mult mai bine (și numeric, și calitativ!). Dincolo de plăcerea pe care am trăit-o prin realizarea unor lucrări muzicale de un asemenea calibru, am fost fascinați de interesul special ce îi anima pe acești muzicieni amatori de a interpreta lucrări muzicale pe care nu le cunoșteau (ne cereau, cu fiecare ocazie, să aducem cu noi cît mai multe partituri din muzica românească) și de fervoarea cu care ne solicitau să facem împreună cu ei muzică de cameră, ca „ore suplimentare”. Trăiau și transmiteau totodată acea bucurie pe care numai muzica o poate da!

Aceste experiențe ne duc cu gîndul la faptul că educația muzicală școlară nu înseamnă numai orele de teorie și istorie muzicală, iar elevul nu trebuie să dobîndească doar cunoștințe. Sînt gînduri și schimburi de idei pe care le împărtășesc și cu colegii mei de orchestră, profesori la licee de cultură generală sau școli vocaționale. Orele de muzică sînt singurele din întreg procesul de instruire școlară în care elevul ia cunoștință de capodoperele artei universale, de ce înseamnă o capodoperă, de interdisciplinaritatea artelor, elemente care, repetate și îmbogățite de la an la an, devin repere axiologice ale propriei educații. Educația muzicală capătă rol determinant în conturarea personalității elevului și, la nivelul instruirii de masă, reprezintă un ultim bastion în fața asaltului distrugător al fenomenului manelizării, al apetitului pentru cultura kitsch, care deformează tot mai puternic gusturile generației tinere. Din păcate, noi, la Orchestra Inginerilor, trăim drama de a vedea cum generația actuală înaintează în vîrstă, fără să apară tineri muzicieni amatori care să îi ia locul, schimbul natural de generații reprezentînd principiul vital al existenței ansamblului. În generația tînără sînt tot mai puțini doritori de a studia muzică din plăcere, de a se apropia de muzica cultă. Dincolo de aspectul cognitiv al instruirii, educația muzicală în școli are și o valență etică specială pe care elevul o dobîndește din postura de component al unei formații muzicale, ca formă a mîndriei personale că aparține unei echipe reprezentative a școlii; trimiterea mea directă este la practica de corist. Mișcarea corală a reprezentat o dominantă a vieții școlare, parte a unei valoroase tradiții naționale, preocupări care, din nefericire, azi au dispărut aproape cu desăvîrșire. Corurile școlare dau personalitate instituțiilor școlare, așa cum, în alte vremuri, ele reprezentau adevărate embleme ale acestora. Elevul trebuie stimulat să „facă” muzică. Reducerea numărului de ore de muzică și de desen, materii trimise deja, de mai multă vreme, la periferia disciplinelor, înseamnă, în fapt, anularea lor în totalitate.

Educația muzicală trebuie să trezească plăcerea receptării muzicii într-o manieră conștientă, nu doar senzorială, să creeze repere valorice și dorința de a face din muzică un hobby care va deveni, cu siguranță, una dintre formele de supraviețuire spirituală într-un viitor nu prea îndepărtat.

Andrei Iliescu este dirijorul Orchestrei Inginerilor „Petru Ghenghea“.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.
image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.