Porcul, palinca, bradul şi corinda

Mircea GROZA
Publicat în Dilema Veche nr. 670 din 22-28 decembrie 2016
Porcul, palinca, bradul şi corinda jpeg

„Multe face bărbatu’ cînd familia să pregătește de Crăciun… Da oricîte-ar face nu poate face cîte face nevasta lui…“ (Cozmuța Beșichii, morarul din Hida) 

În satele de pe Valea Almașului, în județul Sălaj, pot spune că pregătirile pentru Crăciun încep după ce bucatele au fost deja cu rînduială depozitate în găbînaș (magazie) ori în cămările special amenajate, în locuri bine alese, să fie la îndemînă pe timpul iernii. Dacă vorbim despre preocupările și implicarea bărbaților pentru organizarea Crăciunului, trebuie semnalat faptul că aceștia se ocupă, încă din toamnă, de pregătirea vinului, suretiul (culesul viei), storsul vinului, dar și grija pentru depozitarea corectă a acestuia, urmărirea atentă a perioadei de fierbere și trasul de pe drojdie exact cînd trebuie. Resturile rămase de la storsul strugurilor, monturile, se pun la fermentat detilindi (separat) de tocitorile cu prune care deja au fermentat și au făcut podină, adică s-au izolat la suprafață cu un strat gros, uscat și compact. După ce dă frigul, neapărat înainte de Ignat, bărbatul duce prunele, dar și monturile la horincie, unde fierbe pălinca și tescovina. Mai nou, din vinul rămas din producția anului trecut, țăranii fac un coniac deosebit. Iată că de Crăciun, pe masă vom avea palincă, uneori și de mere sau de pere, tescovină, coniac și vin. Acestea sînt atribuțiile precise ale bărbaților. Din pălinca pusă bine în cămară, în butoaie de pomnițar (dud) femeile fac, tot pentru sărbătorile de iarnă, un lichior foarte aromat cu chimimoc (chimen) și mniere arsă (caramel). Asta-i vestita pălincă îndulcită!

Să revenim la preocupările băr­ba­ților pentru organizarea Crăciunului. Imediat după culesul cucuruzului, se aleg știuleții mai mari, se desfacă (se despănușează) fără a rupe pănușa de pe cucuruz. Se pune o rudă (o stinghie) dreaptă între stîlpii tărnațului (prispei), sub streașină, și pe rudă se leagă toți cucuruzii. Se lasă la uscat, dar pentru că grăunțele nu sînt coapte foarte bine, după o vreme se bagă cucuruzii în cuptorul cocător, unde la o temperatură bine controlată se prăjesc, fără a-i arde. Grăunțele prind o culoare roșiatică și se uscă încît se pot duce la moară. Este prima fărină care se face toamna, fărina de pîrgă. Fără această uscare forțată, porumbul, proaspăt cules, nu se poate măcina. Bărbatul merge la moară și spune morarului cît să macine fărină și cît păsat. Păsatul de pîrgă se ține în cămară pentru piroștile (sarmalele) de Crăciun. Atît mămăliga, cît și preparatele cu păsat și fărină de pîrgă au un gust inconfundabil, un gust aparte, un gust de sărbători de iarnă.

Bărbatul este cel care se ocupă și de tăierea porcului. Pregătește din timp paiele să fie uscate, planifică ziua tăierii cu unul dintre mnisarășii (măcelarii) satului, de obicei același an de an. Vecinii știu de obicei ziua cînd taie porcul în fiecare casă de pe uliță. Evită să se suprapună sacrificările. Bărbații se sfătuiesc, se înțeleg. Cu noaptea-n cap se adună cinci-șase vecini la țînutu’ porculi. Pentru curaj, gazda-i servește cu cîte un feldeț de pălincă. Este prima cercare a noii pălinci! Se fac aprecieri la calitatea pălincii, gazda explică medoda personală de preparare și de depozitare. Apare mnisarășu’, cu sculele personale. Bărbații ademenesc cu un cucuruz porcul, flămînd, ce nu a cinat ca să fie mai ușor de curățat mațele, stomacul, beșica (vezica). Cînd porcul iese din coteț, fiecare vecin știe de unde apucă animalul. În trei secunde acesta este culcat la pămînt și măcelarul, cu o singură înțepătură de cuțit, omoară porcul. Femeia vine din casă la timp să țină un lighean la junghietură pentru a lua sîngele. Acesta va fi folosit la sîngerete.

Este singura intervenție a femeii pînă cînd porcul este pîrlit, curățat, tranșat. Bărbatul știe exact cum va fi porționat porcul, una sau două șoance (jamboane), atîtea bucăți de coroi (cotlet), doi pești (mușchiuleți), ciolane, costițe, gușile pentru popricat, măruntaiele pentru călbaj, tăt, tăt, tăt ce ptică pentru cașul de porc (toba) sau pentru ptișcă (chișcă), atîtea dăraburi die clisă (bucăți de slănină), fatioru și primele (pleura și diafragma) pentru mațu curuli în care se pune și păsatul de pîrgă, piciorajele (ciolanele), unghiile și capul pentru cocioane (piftii)… Bărbatul știe exact cum să împartă porcul pentru Crăciun, Anul nou, Bobotează, dar și pentru Paști. El hotărăște ce merge la sare și, după tri-patru săptămîni, la fum. Asta, după ce s-a sfătuit cu femeia. După ce organele interne și carnea au ajuns în casă, îndatoririle bărbatului s au terminat. Uneori ajută, totuși, la tocatul cărnii pentru cîrnați. Preparatele sînt făcute de măcelar și una-două femei.

Angajarea unui măcelar se făcea mai mult în satele mai dezvoltate, cu meș­te­șugari și comercianți. În satele mai mici, în multe case, bărbații știau să facă porcu’. În acest caz, femeia pregătea preparatele, le dădea gustul. Mai sînt cazuri cînd bărbații se implică și la prepararea produselor, au rețete moștenite. Acestea diferă destul de mult, de la gospodărie la gospodărie. De multe ori bărbații gătesc și pomana porcului. Și aceasta diferă mult chiar și în casele de pe aceeași stradă. Bărbații fac, de obicei, tocana de la pomana porcului, cu varză (toroș) sau friptură simplă, mai grasă, cu cartofi. Nu lipsesc murăturile, castraveții, varza, gogoșarii, și niciodată nu lipsesc pălinca și vinul. Tăiatul porcului este o sărbătoare în fiecare casă.

Printre sarcinile bărbatului erau și în­tre­ținerea gospodăriei, pregătirea acesteia pentru sărbători: repararea gardurilor, curățenia în grădină, măturatul curții și uliței în dreptul casei. Pivnița trebuia să fie lună și bec! Bărbatul ajuta femeia în pregătirea mîncărurilor pentru Crăciun. Aducea lemne în casă, făcea și întreținea focul. Ducea la moară bucatele – grîul și porumbul –, unde făcea făina pe care o comanda femeia. Făcea focul în cuptorul cocător. Cuptorul trebuia să aibă temperatura dorită de gospodină, exact la timpul stabilit de ea: „Todere, făcut-ai focu-n cuptoru cocător? – Făcut dară! – Binie! Cîtie lemne-ai pus? – Cîtie ai zîs, unsprăzece mari și tri mai mnici… Fiecare cuptor avea dimensiunea și specificul propriu. După ani de utilizare, gospodina știa, în funcție de preparat, cînd și cum se face focul.

Bradul pentru Crăciun este, întotdeauna, adus de bărbat. Bradul a apărut în unele din casele țăranilor prin anii ’50. Aici, în Ardeal, este o influență austriaco-germană. Pînă atunci, în casele de la sat se făceau decoruri de Crăciun din materiale ieftine, crenguțe, paie, trestie, hîrtie colorată, crenguțe de brad, nuci învelite în staniolul păstrat de la rarele dulciuri primite în timpul anului. Cum spuneam, bradul era adus de bărbat din cea mai apropiată pădure. Erau molizi, de obicei, și nu aveau nici dimensiunea și nici forma pe care le știm în zilele noastre. În timp, pretențiile au crescut și erau cazuri cînd bărbații mergeau în cel mai apropiat oraș și cumpărau din tîrg brăduții. Cei mai frumoși erau aduși din tîrgul de la Hodin (Huedin). Cei mai bătrîni vecini de-ai mei, din Hida, îmi spuneau că, totuși, și în perioada interbelică intelectualii din sat aveau, la Crăciun, brad împodobit.

Bărbații făceau pentru copii stelele cu care aceștia mergeau a corinda. Unii copii, mai mărișori, aveau stelele atașate de un dispozitiv din lemn, simplu, ca un grilaj, ingenios confecționat, încît printr o manevră simplă, cîrceii, cum se numea dispozitivul, se prelungeau cu un metru, un metru și jumătate în timpul cîntării. Cei mai pricepuți în mînuirea cîrceilor reușeau să potolească loampa (să stingă lampa) cu vîntul produs. Unii strîcau loampa… Doamne feri… să putea și aprinde casa… Cei mai pricepuți bărbați confecționau aceste dispozitive și era o concurență între ei.

Cadourile se făceau de cele mai multe ori pentru copii. Soțul și soția hotărau ce aduce moșu’. Întotdeauna copiii primeau la Crăciun unele haine noi pentru iarnă, ghetuțe și puține dulciuri, simple.

Prim-coratorul bisericii forma cu alți 10-12 coratori, cei mai gospodari bărbați din sat, un grup de colindători care începeau colindatul. Prima casă la care mergeau era cea a preotului. Aici începea corinda bisericii. Mergeau în fiecare casă. Această colindă se plătea, banii încasați intrau în fondul bisericii. Obiceiul se păstrează și astăzi.

Feciorii și bărbații organizau cetele de corindători. Mergeau la toate casele rînduri de corindători. După corindă, fetele și femeile din casă erau dansate, fără excepție. La început, colindătorii mergeau fără ceterași. După o vreme, erau însoțiți de cei mai buni instrumentiști, majoritatea proveniți dintre țiganii care cîntau de obicei la nunți, petreceri, jocuri în șură. Cetele de bărbați și feciorii satului care umblau cu corinda aduceau noroc în casă, forță, fertilitate, sănătate.

Între timp, obiceiurile s-au schimbat mult. Brazii sînt artificiali, ornamentele se modifică an de an și majoritatea sînt din China. Masa de Crăciun o comandă, bineînțeles, bărbatul și o aduce, cum zice Cozmuța morarul, catering-ul. Cadourile se măsoară în cai-putere sau în carate. Dacă familia sărbătorește Crăciunul acasă, nu în țările calde… 

Mircea Groza este un explorator al tra­di­țiilor culinare, în căutarea filonului vechi și autentic ce definește bucătăria țărănească și stilul de viață rural.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.