Reabilitarea porcului

Publicat în Dilema Veche nr. 923 din 16 – 22 decembrie 2021
Reabilitarea porcului jpeg

Porcul este parte din viața noastră. Este foarte prezent chiar și-n limbajul nostru. Zicalele mănîncă ca porcul, arată ca porcul, m-am făcut de porc, ne-am porcăit, ne-a făcut albie de porci, tace ca porcul în păpușoi, dă năvală ca porcul sau zicerile este un porc, bărbații sînt niște porci, se comportă ca un porc sînt foarte des folosite de noi și toate cu conotații negative, ceea ce arată că este aproape imposibil de reabilitat această făptură. De ce a ajuns porcul în această criză reputațională, cred că este un mister pînă și pentru marii sociologi, pentru că, fie și avînd în vedere conformația lui nu atît de gingașă, forma conică a capului, spațiul locativ insalubru sau coloana sonoră a existenței lui, tot nu se explică criza cronică de imagine pe care o are acest animal.

Oare de ce a ales Orwell un porc (ce-i drept, unul de rasă, un Berkshire), pe Napoleon, ca șef al revoluționarilor din Ferma animalelor? Evident, asta face o reclamă proastă acestei ființe. Și ar mai fi ceva de neînțeles. Această imagine foarte proastă a animalului vine în crasă contradicție cu imaginea foarte bună pe care o are... carnea lui. Pare că the pig, animalul, e una, iar the porc, carnea lui, e alta! Savurăm sarmalele, șoriciul, piftia, costițele, friptura, pulpa la cuptor, cîrnații, dar, în același timp, ponegrim această vietate prin zecile de expresii vădit negative referitoare la acesta. Cred că avem de-a face cu o inconsecvență specifică naturii umane.

Dar campania mea de PR pentru îmbunătățirea imaginii acestui animal nu aș elabora-o pe tema cărnii lui gustoase, ci aș purcede pe scurt la o abordare teologică a subiectului care să ducă la o minimă reabilitare a lui. E drept că, mai înainte de Orwell, pare că și Noul Testament contribuie la această imagine proastă, citînd zicale evreiești cu trimitere la oamenii obtuzi la duhul divin, gen nu aruncați mărgăritarele înaintea porcilor ca nu cumva să le calce în picioare și întorcîndu-se să vă sfîșie pe voi (Mat. 7, 6) sau cîinele se întoarce la vărsătura lui și porcul scăldat se tăvălește în mocirlă (2 Petr., 2, 22). Exemplu elocvent în acest spirit este episodul din ținutul Gadarenilor/Gerghesenilor (Matei 8; Luca 8) cu cei doi demonizați, care, la rugămintea lor, au fost trimiși de Hristos în turma de porci și de aici au existat o serie de comentarii care au legat acest episod de ideea de necurăție, de animal necurat, a porcului, idee întîlnită în Vechiul Testament (Lev. 11, 7; Deut. 14, 8). Nici un Părinte al Bisericii nu a achiesat la această idee, mai toți exegeții acestor pasaje biblice au subliniat că trimiterea lor în porci și mai ales efectul acestei trimiteri, anume înecarea lor, arată de fapt ceea ce fac demonii cu oamenii, nicidecum că Iisus a vrut să arate în același timp că porcii sînt necurați. Exorcizarea și trimiterea demonilor este un act existențial, pentru că eliberează doi oameni din robia demonilor, este biruința binelui asupra răului, dar trimiterea în porci este un act conjunctural.

Porcul este un animal curat așa cum sînt toate făpturile zidite de Dumnezeu. Cartea Facerii, capitolul 1 ne relatează momentul zidirii animalelor terestre, deci și a porcului: Apoi a zis Dumnezeu: Să scoată pămîntul fiinţe vii, după felul lor: animale, tîrîtoare şi fiare sălbatice după felul lor. Şi a fost aşa. A făcut Dumnezeu fiarele sălbatice după felul lor și animalele domestice (ta ktini) după felul lor, şi toate tîrîtoarele pămîntului după felul lor. Şi a văzut Dumnezeu că este bine. Textul Facerii ne îndeamnă la două observații referitoare la scumpul animal. Prima ar fi că el a fost creat după ce au apărut toate celelalte (cu excepția omului), lumina, cerul, apele, uscatul, verdeața, luminătorii, pentru că el nu putea exista fără acestea, și a doua, foarte importantă, este că el e adus la existență în ziua a șasea, aceeași cînd a apărut și omul, încununarea întregii opere a lui Dumnezeu. Acesta, creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, este chemat să stăpînească animalele domestice, toate vietățile ce se tîrăsc pe pămînt și tot pămîntul. Două versete de mai jos sînt foarte importante pentru tema noastră, primul: iar tuturor fiarelor pămîntului şi tuturor vietăţilor ce se mişcă pe pămînt, care au în ele suflare de viață, le dau toată iarba verde spre hrană. Și a fost aşa, care ne arată că Dumnezeu poartă de grijă animalelor, inclusiv porcului, și al doilea: și a privit Dumnezeu cîte a făcut și iată erau bune foarte (kala lian), care subliniază că toate făpturile zidite de Creator sînt bune și frumoase.

Toate făpturile au fost aduse aduse la a fi (einai) din cele ce nu sînt (ek tou mi ontos) pentru a înainta la/spre a fi bine (eu einai) și a se odihni în eschaton în a fi veșnic bine (eu aei einai), așa cum foarte profund scrie Maxim Mărturisitorul. Acest parcurs anagogic nu este doar pentru om, ci pentru întreaga zidire, inclusiv pentru porc, cer nou și pămînt nou înseamnă metamorfozarea în lumină, prin lumină, a tuturor făpturilor. Poate părea hilar pentru unii, dar ne vom mîntui dimpreună și împreună cu... porcul.

Cristian Chivu este doctor în teologie al Facultății de Teologie a Universității „Aristotel“ din Salonic. Cea mai recentă carte publicată: Sf. Grigorie Palama, Opere complete, vol. VII, ediție bilingvă (traducere, note, introducere), Editura Gîndul Aprins, 2019.

Foto: captură din filmul de animație Ferma animalelor (1954)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.