Roluri şi schimburi

Raluca CHIŞCU
Publicat în Dilema Veche nr. 670 din 22-28 decembrie 2016
Roluri şi schimburi jpeg

„Niciodată!”, am spus, revoltată, atunci cînd mi s-a propus să înlocuim bradul natural de Crăciun cu unul de plastic. Crăciunul a fost, din copilărie, un moment magic: întreaga familie (bunici, unchi, mătuși, verișori) se aduna pentru a sărbători împreună, și primeam dulciuri și fructe (banane!) pe care nu le aveam în restul anului. Dar ce făcea ca acest moment să fie cu adevărat magic erau pregătirile pentru Crăciun: timp de două zile, bunica se ocupa de coacerea cozonacilor și întreaga casă (ba chiar și holul blocului) mirosea a vanilie. Bunicul, în schimb, cumpăra „cel mai frumos brad” din piață, la care muncea să adauge crenguțe pentru a-l face să pară mai bogat. Bunicul o ajuta pe bunica la frămîntarea cozonacilor (o treabă de bărbat), iar eu pregăteam niște cozonaci mai mici, pentru mine și verișori. Rolurile erau clare, fiecare părea că știe ce are de făcut.

Cele două fiice ale bunicii au păstrat acest rol, astfel încît la orice întrunire a familiei au continuat să se ocupe de pregătirea mîncării, iar acest lucru părea ceva natural, și nicidecum o corvoadă. N-am privit niciodată acest obicei ca fiind unul degradant sau umilitor, ci mai degrabă am considerat că e un fel de „superputere” feminină care aduce bucurie și adună oamenii în jurul unei mese.

Rolul pe care ni-l asumăm în astfel de momente, cum sînt sărbătorile, nu e de neglijat. Bruce Perry (psihiatru american, Senior Fellow al Child Trauma Academy) vorbește într-o conferință despre procesul de schimb intergenerațional, afirmînd că, în cazul oamenilor, acesta este mai intens, în termeni de eficiență, comparativ cu orice altă specie. Neocortexul („creierul rațional”) ne permite absorbirea, într-o singură viață, „a experiențelor acumulate și distilate de mii de generații anterioare”. Intenționat sau nu, transmitem în cadrul evoluției socio-culturale credințe și valori, printre care și cele legate de gen. Însă, dacă anumite lucruri nu sînt transmise intenționat, acestea se vor pierde – afirmă Bruce Perry, dînd exemplul fursecurilor gătite de bunica sa, care a omis să împărtășească și altora secretul rețetei sale, aceasta fiind pierdută pentru totdeauna.

Astfel de pierderi intergeneraționale sînt firești și comune, și se reflectă în modificarea unor ritualuri, a unor obiceiuri, a unor valori sau credințe. Pe de altă parte însă, inevitabilă este și transmiterea unor credințe sau valori pe care nu ni le dorim (rasismul, violența, misoginismul). Avem nevoie să fim atenți la ceea ce facem și să depunem un efort conștient pentru a împiedica transmiterea lor către generațiile următoare.

Bunica nu m-a învățat rețeta ei de cozonaci, al căror miros este sădit adînc în mintea mea. Dar, în mod neintenționat, m-a învățat cît de plăcut este, copil fiind, să asiști și să te implici în pregătirile dinaintea sărbătorilor. Și, tot neintenționat, mi-a transmis că e o bucurie să împarți cu ceilalți, atunci cînd jumătate dintre cozonacii la care muncise cu atîta vrednicie erau dăruiți vecinilor sau rudelor. Acestea sînt lucruri pe care doresc să le transmit generațiilor viitoare. Am înlocuit așadar cozonacii cu gătitul de turtă dulce, fursecuri cu nucă și mere coapte, pe care le dăruim prietenilor și copiilor care vin la colindat.

Tot de efort conștient și implicare activă avem nevoie acum și pentru a reînvia sau a păstra credințe, valori sau obiceiuri, pe care simțim că le-am putea pierde în evoluția socio-culturală. Toleranța, acceptarea diferențelor, respectul, abordarea non-violentă a problemelor, empatia, spiritul comunitar au nevoie de „străjeri” care, prin ceea ce fac, să le păstreze și să le predea generațiilor ce vor veni.

Rolurile pe care ni le asumăm de Crăciun (precum și în restul timpului) nu sînt doar „feminine” sau „masculine”, ci transmit ceva și dincolo de gen. Sînt moștenirea pe care o lăsăm copiilor despre credințele și valorile prezentului, și despre cum ne dorim să fie viitorul. Fără voia lor, copiii noștri vor trebui să construiască pe această temelie.

Acum, prezența bradului natural de Crăciun în casă este ca un fir invizibil care mă leagă de bunicul meu. Acest fir îmi vorbește despre el ‒ despre curaj, dăruire, bunătate, dreptate și toate celelalte valori pe care, fără un efort vizibil, le-a transmis copiilor, nepoților și strănepoților lui. 

Raluca Chișcu este psiholog și psihoterapeut.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.