Şotron printre stele

Nic SÂRBU
Publicat în Dilema Veche nr. 676 din 2-8 februarie 2017
Şotron printre stele jpeg

Întindeți brațul cu degetul mare ridicat în fața ochilor, ca și cum ați face autostopul. Acum închideți ochiul drept (OD îi zic oftalmologii). Veți vedea degetul mare proiectîndu-se pe fundalul peștelui de sticlă de pe televizor (da, au apărut niște pești noi, hipsterești, pentru ecranele plate). Acum deschideți ochiul drept și închideți-l pe stîngul (OS). Degetul mare se deplasează puțin, astfel că acum se proiectează peste chinezul pescuind de pe raftul apropiat. Dacă trasați două linii drepte, între OD, degetul mare și pește, precum și între OS, degetul mare și chinez, cele două linii se intersectează pe degetul mare, unde formează un unghi. Care poate fi măsurat. Dacă desenați situația, aveți la dispoziție un triunghi lunguieț, cu vîrfurile în OD, OS și degetul mare, iar ce știți e distanța dintre ochi (ușor de măsurat) și unghiul ăla de mai sus. Cu ajutorul trigonometriei, puteți acum calcula cu ușurință distanța de la ochi la degetul mare.

Ceea ce tocmai ați experimentat se numește paralaxă și se poate aplica și cînd privim spre stele, ca să aflăm distanțele pînă la ele. Să mă explic: tot la o jumătate de an, Pămîntul se află de-o parte și de alta a orbitei, în jurul Soarelui. Echivalentul OD și OS. Iar o stea nu foarte îndepărtată ar înlocui degetul mare de la mîna întinsă. Cînd privim steaua aia pe cerul de vară, ea se va vedea proiectată peste constelația Lira (peștele). Peste șase luni, pe cerul de iarnă, steaua se proiectează peste constelația Orion (chinezul). Tot ce avem de făcut este să măsurăm unghiul dintre cele două linii de la noi la stea și, pentru că știm cît de mare e diametrul orbitei (distanța dintre pozițiile Pămîntului la șase luni distanță), putem afla distanța pînă la steluța cu pricina.

OK, de fapt, am exagerat dramatic, ca să vă ajut să vă imaginați ușor situația. În cele ce urmează, o să umblu și la reglaje. De fapt, unghiurile astea despre care vorbim sînt ridicol de mici, nici vorbă să se proiecteze stelele pe fundal de constelații diferite. Distanțele pînă la cele mai apropiate stele sînt maaari de tot. Puteți vedea și ce se întîmplă la distanțe mari, tot folosind mîna și degetul. Ia faceți autostopul din nou, dar de data asta țineți degetul aproape de ochi. Cînd clipiți, peisajul din spatele degetului se schimbă masiv, pentru că unghiul dintre cele două linii e foarte mare. Dacă întindeți mîna, peisajul se schimbă tot mai puțin. La fel și cu stelele, peisajul din spatele lor se schimbă foarte-foarte puțin, pentru că sînt foarte-foarte departe.

E momentul să vă spun un secret: ați învățat că, timp de vreo 1500 de ani, lumea a crezut că Pămîntul e în centrul Universului, grație modelului geocentric al lui Ptolemeu, nu? Ei bine, grecii antici propuseseră, de fapt, și un model heliocentric al Universului, doar că una dintre consecințe ar fi fost existența paralaxei, iar ei n-au putut s-o măsoare! Pentru că erau convinși că stelele sînt la doi pași, imediat dincolo de Jupiter și Saturn, cînd ele sînt, în realitate, incredibil de mult mai departe, iar paralaxa era nemăsurat de mică. A fost una dintre cele mai timpurii aplicații ale metodei științifice: modelul meu prezice rezultatul ăsta, nu văd rezultatul, ergo modelul e greșit.

Ceea ce tocmai v-am povestit (într-o variantă simplificată) este doar prima treaptă din așa-numita scară cosmică a distanțelor. Vrem să aflăm cît de departe sînt stelele, însă distanțele pot fi măsurate cu ajutorul paralaxei doar pînă cînd, pentru că steaua e foarte îndepărtată, unghiul dintre liniile de la ea la „OD și OS“ devine prea mic pentru a-l mai putea măsura.

Cu ajutorul distanțelor deja măsurate, învățăm lucruri noi despre stele. Iar lucrurile astea noi mai pun o treaptă la scara noastră cosmică. Fiecare nouă treaptă pe care-o urcăm ne ajută să vedem și mai departe. Sărind din treaptă în treapă, sîntem în stare să ieșim din grupul nostru de steluțe, să străbatem galaxia, ba chiar tot Universul. Se întîmplă, nu doar metaforic, chiar ce spunea Newton: Am ajuns să vedem atît de departe pentru că ne-am suit pe umerii giganților.

Pe lîngă cealaltă poveste celebră, care spune că sîntem toți praf de stele, pentru mine scara cosmică a distanțelor e cea mai impresionantă lecție din astronomie. Ca să-ți faci o casă, iei o sfoară și măsori, pe pămînt, douăzeci de pași, unde va fi peretele. Dacă închizi ochii și-ți lași imaginația să zboare, vei ajunge la capătul Universului. Stephen Hawking a adus, la un moment dat, la o conferință, un desen. Era zidul de la capătul Universului, iar pe zid era un graffiti: „Steve wuz here“. 

Nic Sârbu este jurnalist de știință.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.