Speriaţi de Oglinda Magică

Carmina FRANCIS
Publicat în Dilema Veche nr. 623 din 28 ianuarie - 3 februarie 2016
Speriaţi de Oglinda Magică png

Este o mare deosebire între cum percepeam eu filmele clasice Disney în copilăria mea românească a anilor ’70 şi cum le percepe fiul meu crescut în Anglia ultimilor zece ani. Pentru mine, fie la cinema, fie la televizor, vizionarea unui film Disney era un moment de nec plus ultra, scufundare totală în lumea personajelor animate, urmat apoi de comentarii cu prietenele de aceeaşi vîrstă, din clasă sau de la bloc, în jurul căruia defilam ca piticii din Albă-ca-Zăpada, fredonînd „Hai-ho, hai-ho“, sau dansam şi cîntam în gura mare ca ursul Baloo şi Mowgli din Cartea Junglei.

Mickey Mouse și Donald Duck apăreau des la televizor, nu trebuia să plătim, ca acum, pentru televiziune prin cablu sau DVD-uri ca să îi vedem. Televiziunea britanică rareori transmite un film Disney clasic, probabil că au contracte foarte stricte cu compania americană. Comparativ cu alte firme de animaţie, DVD-urile Disney sînt renumite ca avînd preţurile cele mai mari. Iar dacă intri într-un magazin Disney (să nu mai vorbim de o excursie la Disneyworld, la Paris sau în Florida…), ca părinte, eşti imediat izbit de amploarea industriei acestei companii, iar copilul tău va fi absorbit şi uşor zăpăcit de valul obiectelor Disney de pe rafturi: personaje de pluş sau de plastic, în diferite mărimi, costume pentru dressing up, căni de plastic, rucsacuri, tricouri, DVD-uri, păpuşi, papuci, halate Disney etc. Reacţia fiului meu, John, într-un asemenea magazin, a fost de a cumpăra repede ce îl interesa şi apoi de a pleca imediat.

Am fost surprinsă să descopăr că pentru băiatul meu, născut şi crescut în Anglia, filmele clasice Disney nu sînt la fel de importante cum au fost pentru mine, cu o singură mare excepţie: 101 dalmaţieni, pe care John l-a revăzut de zeci de ori, de cînd avea 4 ani pînă acum, la vîrsta de 10 ani, împreună cu toate urmările posibile: 101 dalmaţieni 2, 102 dalmaţieni, jocurile video, precum şi filmele omonime cu actori reali, cu fenomenala Glenn Close în rolul Cruellei de Vil. Ca personaj negativ, Cruella de Vil intră în aceeaşi categorie cu Regina-Vrăjitoare din Albă-ca-Zăpada şi cei şapte pitici, primul mare film de animaţie de lungmetraj, produs de Disney în 1937. A fost şi printre primele filme Disney pe care am încercat să i le arăt lui John cînd era mai mic, poate prea mic, la 4-5 ani, pentru că nu a vrut să-l vadă, speriat de Oglinda Magică şi de transformarea Reginei într-o sinistră vrăjitoare. Am aflat apoi şi de reacţia altor copii britanici, care fugeau să se ascundă după uşă la apariţia acestei Regine malefice. Ei cresc ui­tîndu-se la personajele calme, super-colorate şi paşnice de la CBeebies, CBBC sau CITV (canalele pentru copii ale televiziunilor britanice BBC şi ITV); aceste personaje au de rezolvat, în general, mici complicaţii ale situaţiei (hai să găsim mingea pierdută în parc!), în orice caz nu probleme de viaţă şi de moarte, cum apar în multe din filmele Disney clasice bazate pe poveştile tradiţionale (este moartă sau nu Albă-ca-Zăpada în sicriul ei de cleştar ?)… Multă vreme nu am putut să ne uităm pînă la sfîrşit nici la Pinocchio, din cauza „răilor“ de Vulpoi şi Motan şi a peripeţiilor prea dramatice prin care trecea Pinocchio, de care John era atît de impresionat încît plîngea.

Lucrurile stau însă mult mai bine cu filmele animate curente care apar pe bandă rulantă în cinematografe; le vedem cam pe toate, produse de variate companii între care nu facem mare deosebire; ne lăsăm prinşi în toate maniile la zi, precum Despicable Me cu ai săi Minions, un personaj colectiv amuzant şi pentru adulţi. Copiilor britanici le plac filmele animate care să fie funny şi cu happy-end. Pentru ei, filmele sînt pentru relaxare, nu pentru idolatrizarea personajelor animate, după care nu vor să se modeleze şi de care, mai ales, nu vor să fie speriaţi. Monştrii animaţi se dovedesc întotdeauna a fi iubitori şi buni, cu un simţ al umorului foarte dezvoltat.

Cantitatea filmelor animate pe care le vede fiul meu este incomparabil mai mare faţă de cele vizionate de mine în anii ’70. În afară de producţiile Disney recente, precum Toy Story, Bolt, Planes, sau de la alte companii – 20th Century Fox cu Ice Age, Dreamworks cu Monsters vs Aliens sau faimoasa parodie anti-Disney Shrek, Sony Pictures cu Hotel Transylvania – alte favorite ale întregii familii includ: Scooby-Doo (Warner Bros/Hanna-Barbera),  Aventurile lui Tin-Tin (bazate pe benzile animate ale belgianului Hergé), Ştrumfii (originari tot din Belgia, relansaţi recent în lumea anglofonă ca Smurfs), Wallace and Gromit şi Shaun the Sheep (de la compania britanică Aardman). Alături de fiul meu, redevin şi eu reabsorbită în lumea filmelor animate; aventura continuă!

Carmina Francis este traducătoare şi instructoare şcolară de limba engleză la Liverpool.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.