Tînăr student caut bunic

Zoltán ROSTÁS
Publicat în Dilema Veche nr. 99 din 8 Dec 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

De ani de zile le solicit studenţilor mei jurnalişti să înregistreze interviuri de istorie de viaţă cu vîrstnici. Pretenţia mea provoacă de fiecare dată stupoare. "De unde să găsim bătrîni?" "Ce să-i întrebăm?" "Vor sta ei de vorbă cu noi?" "Cum să verificăm dacă spun adevărul?" "Îşi mai aduc oare aminte de lucrurile importante?" "Şi, la urma urmei, pe cine mai interesează părerea lor?" Şi întrebările curg şuvoi. A trecut o bună bucată de vreme pînă am reuşit să mă dumiresc că uimirea studenţilor mei nu îşi are sursa doar în înţelegerea mult prea restrînsă a investigaţiei jurnalistice propriu-zise, ci şi în motive mult mai profunde ţinînd de schimbarea radicală a statutului şi a funcţiei "bunicului" în societatea românească. Altfel spus, familia mare s-a fragmentat, şi dacă ea nu mai reprezintă o unitate economică, nu se mai păstrează nici valenţele sale educative. În acelaşi timp, scăderea prestigiului generaţiilor vîrstnice în ochii tinerilor s-a datorat şi diluării comunităţii tradiţionale. În obştea rurală veche, vîrstnicii aveau rosturi sociale dintre cele mai importante. Bunăoară, în satul devălmaş românesc, toate regulile vieţii sociale rurale au fost conservate, transmise şi impuse de sfatul bătrînilor. Totodată, dincolo de întîmplările şi situaţiile vechi, prin compunerea povestirilor de viaţă, bunicii participau efectiv la socializarea nepoţilor pentru viaţa rurală. Memoria şi povestirile bătrînilor au funcţionat, în bună măsură, ca factori de transmitere a normelor şi valorilor sociale tradiţionale, dar şi ca arhivă orală a istoriei comunităţii. Asemenea bătrîni puteau întîlni studenţii monografişti ai lui Dimitrie Gusti în toate regiunile ţării, descoperind că, dincolo de istoria oficială, de Marea Istorie, există o multitudine de Istorii Mici la fel de legitime. Nedumerirea studentului de astăzi este de înţeles. A crescut într-o lume în care grupul său de vîrstă - gaşca - a avut un prestigiu mult mai mare decît generaţia părinţilor, o lume în care bunicul pensionar este adesea tratat ca "o povară pentru populaţia activă", şi care, culmea, "ocupă locurile în autobuze, în loc să stea acasă". Şi, cine ştie, poate a fost şi comunist... În căutare de subiecţi, cel mai adesea studenţii identifică un om în vîrstă pentru care povestirea vieţii nu este o practică firească, ci o aventură, un experiment provocat de intervievator. Nu înseamnă că azi nu ar mai exista ocazii în care se deapănă amintiri, mai ales între congeneri. Dar în cazul întîlnirii dintre omul în vîrstă şi student aceste aduceri aminte au o cu totul altă funcţie. Avem de-a face cu un proces de (re)construire a propriei identităţi a subiectului, care se bazează pe întîmplări trăite, auzite, povestirea sa fiind însă semnificativ influenţată de personalitatea tînărului interlocutor. Textul povestirii de viaţă devine volens-nolens un produs comun al cuplului bunic-student. Este evident că aici nu se mai pune problema transmiterii spontane de la o generaţie la alta a istoriei, într-o manieră tradiţională. Ceea ce se transmite astăzi sînt interpretări care variază de la un interlocutor la altul, de la o perioadă la alta. Aceasta nu înseamnă, evident, că acest fel de memorie şi acest depozit oral de istorie ar fi mai puţin importante. Dar trebuie să fim conştienţi de faptul că un informator în vîrstă, cu cît este mai şcolit, cu cît a avut un statut social mai avansat, cu atît mai atent îşi selectează şi recompune amintirile. Astfel, nu este surprinzător numărul atît de mare de disidenţi apăruţi după 1989. Şi este la fel de firesc că ţăranii şi muncitorii îşi modifică discursul mult mai greu: ei nu ştiu ce statut, ce trecut "se poartă". Studentul aflat în căutare de "bunic" suferă şi un al doilea şoc. Observă că oamenii în vîrstă vorbesc detaliat de evenimente despre care el a întîlnit doar scurte notaţii în manualul de istorie: reprimarea carlistă a legionarilor, crime niciodată rezolvate, lagăre de prizonieri, retragerea din Rusia, dezertări, calamităţi uitate, chiaburizare, cote, colectivizare, vizite regale, de mareşal şi de "conducători iubiţi", amnistierea deţinuţilor politici, frica femeilor de sarcini nedorite, şi - foarte des - de "dosare". Cîte istorii de viaţă, atîtea strategii de supravieţuire. Pentru studentul bine pus la punct cu istoria socialismului, constituie o surpriză la fel de mare şi faptul că în epoca respectivă oamenii aveau şi clipe de fericire, că se îndrăgosteau, făceau nunţi şi botezuri, mergeau în concedii etc. Nu este mai puţin important pentru tînărul - bine omogenizat în liceu - faptul că, transcriind textul convorbirii, identifică maniere, culturi de exprimare, de argumentare cu particularităţi sociale, regionale, profesionale. Iată de ce mi s-a părut firesc ca aceste înregistrări să fie strînse şi păstrate, iar textele cele mai autentice să fie publicate în volumul coordonat împreună cu Sorin Stoica, Istorie la firul ierbii (Editura Tritonic, 2003). Mi se pare semnificativ faptul că, pînă la urmă, majoritatea studenţilor mei se bucură de aventura impusă a căutării unui bunic, ba mai mult, că înregistrarea interviului de istorie de viaţă le face plăcere. Asta înseamnă, în primul rînd, că memoria bunicilor, transmiterea modelelor şi a informaţiilor înmagazinate continuă să funcţioneze, chiar dacă cu rol şi motivaţie schimbate. Este la fel de evident că, pentru a înţelege prezentul, nu este suficientă cunoaşterea istoriei politicii mari a ultimilor 60 de ani, fiind neapărată nevoie de perspectiva socială profundă, oferită şi de abordarea antropologică. Istoria recentă este acceptată de tineri chiar în forma aceasta foarte subiectivă, lipsită de măreţie. Sau poate tocmai din acest motiv.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.