Un moment și nimic mai mult din destinul revistei

Publicat în Dilema Veche nr. 844 din 11 - 17 iunie 2020
Un moment și nimic mai mult din destinul revistei jpeg

Nu doar o carte, ci și o revistă are destinul ei. Un destin care poate fi acaparator, care confiscă destinul celor ce se întîmplă, la un moment dat, să fie responsabili pentru ea.

Povestea e așa. La jumătatea lui martie, cînd s-a decretat „starea de urgență” și a început Marea Ședere Acasă, mi-am făcut un plan. Mi-am dat repede seama că e improbabil să ai stare de urgență doar pentru 30 de zile, așa că mi-am făcut planul pentru două luni. Mi-am propus să recitesc acele mari cărți cu care te întîlnești pe la 17 ani și la care nu mai ai timp să revii, oricît de mult ți-ai dori. Război și pace, Frații Karamazov, Iliada & Odiseea & Eneida – ăsta era planul meu de lectură. Plus filme. Îmi propusesem, de asemenea, să merg „online” prin muzeele pe care le ador și în care nu am mai ajuns de mult timp: Prado, Art Institute, Kunsthistorisches, Alte Pinakothek. Mă gîndeam, de asemenea, că voi asculta muzică și voi contempla natura umană pusă pe acest banc de încercare al pandemiei în vreme de Facebook. Dar, vorba poetului, n-a fost, n-a fost așa. Ceea ce trebuia să fie o claustrare intens culturală și religioasă (Paștele, cu zilele de dinainte și de după, a fost inclus cu totul în timpul stării de urgență) a devenit o bătălie epuizantă nervos, cu interminabile calcule contabile, cu mii de ore de convorbiri telefonice cu sute de oameni, cu mesaje pe WhatsApp de dimineața pînă seara – un coșmar!

Destinul deja trăit de revista Dilema veche (la început Dilema) este suficient pentru o amplă monografie în care s-ar poate vedea traseul întregii vieți culturale și social-politice românești, din 1993 încoace. Știu că nu prea mai există specia autorilor de monografii în peisajul (nu prea vast, de altfel) al literelor noastre. Nici interes prea mare pentru cercetări monografice nu prea mai există. În termenii de referință ai Dilemei, oameni precum Zigu Ornea nu prea mai sînt posibili azi. Totuși, poate că, într-un viitor, viața Dilemei vechi/Dilemei în cultura de după 1990 va fi studiată cum merită. Palidă speranță, știu, dar totuși, o speranță. Cel ce-o va face și cei ce vor citi un asemenea studiu vor avea neîndoielnic bucuria descoperirilor revelatoare. Prin urmare, scriu aceste rînduri (și) ca o mărturie a modului în care revista a trecut prin cele două luni de stare de urgență, gîndindu-mă că vor folosi cuiva, cîndva. Pînă atunci, însă, rîndurile mele vor da cititorului nostru de astăzi o idee mai clară despre ce înseamnă lupta pentru supraviețuire a celei mai prestigioase reviste culturale de azi.

De mai mulți ani, menținerea echilibrului financiar al Dilemei vechi este o operațiune fină ca mersul pe sîrmă cu stres maxim la fiecare pas, adică în fiecare săptămînă. De ce am ajuns aici, e o altă poveste. Nu intru în ea acum. Fapt este că, în termenii pandemiei, existau comorbidități anterioare cînd a venit, peste noi, COVID-19.

Riscîndu-și viața la fiecare pas, fără o clipă de siguranță pe un termen, să zicem, mediu, Dilema veche a intrat, ca toată lumea, brusc, în vremea marii carantine, în societatea condusă cu ordonanțe militare. Deodată, rețelele de distribuție, care oricum se stingeau încet-încet, s-au închis și oamenii nu au mai avut voie să iasă din case. Ediția tipărită a revistei s-a oprit. Traficul online a crescut, dar monetizarea lui a scăzut, căci a dispărut publicitatea, iar clienții proiectelor speciale s-au retras, firesc. Membrii redacției s-au izolat. Pe rețele a început jubilația tristă a „telemuncii”. Nu pot să uit recenții care erau extrem de bucuroși că vor lucra de acasă, din izolare, părîndu-li-se că trăiesc o nouă cucerire a progresului. Din cîte mi-am dat seama, nimeni din redacția noastră nu s-a lăsat prins în noul activism #stămacasă, o formă isterică de manifestare a infantilismului celor mai recenți. Cu discernămîntul întreg, dilematicii păreau că se pregătesc pentru vremuri grele.

Consecințele căderii pieței au fost imediate. La Dilema veche, toate contractele de drepturi de autor au fost oprite și aproape toți cei angajați au plecat în șomaj tehnic. Am continuat să facem revista online, cu grijă să nu încălcăm regulile (cei aflați în șomaj tehnic neavînd voie să lucreze). Pe la jumătatea perioadei „de urgență”, se fac primele estimări ale noii normalități și se desenează proiecții despre cum își va reveni piața. Cum nimeni nu știe nimic sigur, aceste estimări sînt, de fapt, cele mai rele scenarii. Ca să mai reziste în noua normalitate astfel anticipată, Dilema veche trebuie să taie încă mai multe costuri. Mi-am amintit acea poezie a lui Nichita Stănescu despre soldatul care mărșăluia și se tocea. La început pînă la genunchi, apoi pînă la coaste, apoi pînă la sprîncene...

În orice caz, cu noul buget de cheltuieli care a rezultat din estimările noii normalități, revista nu se putea realiza. Am întors, agonic, acel buget pe toate fețele cîteva zile și cîteva nopți. Pur și simplu, nu se mai putea. Revista nu putea reveni păstrînd standardul ei de calitate. Atunci, practic, s-a decis închiderea revistei Dilema veche. E drept, nimeni nu a îndrăznit să rostească vorbele, dar toată lumea părea să accepte realitatea.

A urmat publicarea textului „O dilemă mai puțin în presa noastră”, în care fondatorul revistei, dl Andrei Pleșu, a vorbit despre pericolul dispariției Dilemei vechi. Reacțiile au fost multe, emoționante și dătătoare de speranțe. Cam toate cereau heirupuri de genul chetelor (în fine, acum nu-i mai zice chetă, îi zice crowdfunding). A ține, însă, o revistă e mai mult decît un heirup. Am văzut cîteva reviste care au ajuns să apară cu cîte un heirup la fiecare număr și au pierit repede. Dilema veche avea nevoie urgent de o soluție stabilă, în condițiile în care, în afară de vorbe de încurajare, proprietarii nu păreau interesați să facă vreun efort de susținere a trecerii noastre prin vremuri grele. Recunosc acum că textul dlui Pleșu a fost ultima noastră speranță – dacă nici asta nu producea vreo consecință, atunci chiar totul era pierdut. Valul de simpatie al cititorilor a fost, cum spuneam, copleșitor. În lumea culturală, iarăși, mulți prieteni ai revistei s-au arătat îngrijorați și gata să ne ajute cumva la necaz. Nu ne-a durut bucuria abia disimulată a celor care ne detestă. Ne-a surprins, însă, solidaritatea unora dintre cei mai înverșunați inamici ai noștri. Dar dincolo de aceste reacții, așteptam ceva, ne rugam aproape pentru ceva anume.

Cam în aceeași perioadă, Guvernul a decis să dea o mînă de ajutor presei cumpărînd publicitate în toată presa românească de zece milioane de euro pe lună, vreme de patru luni. Banii sînt atribuiți televiziunilor, posturilor de radio, site-urilor, publicațiilor de tot felul pe criteriul pur comercial, specific cumpărării de publicitate. Evident, cea mai mare parte a banilor merg la televiziuni. Din această sumă, o mică parte ajunge și la Dilema veche, care și-a vîndut astfel cele mai bune poziții de publicitate de pe site și din print pentru mesaje guvernamentale. Ei bine, această sumă, adăugată bugetului imposibil anticipat de management, a dus viitorul nostru în zona plauzibilului. Astfel, revista a putut reapărea, dar cu sacrificii mari: contracte de colaborare suspendate, salarii amputate, număr de pagini redus. Conștienți că nu va mai putea fi ca înainte (nu că înainte era neapărat bine!), am decis să apărem chiar și așa.

Dar discuțiile despre buget și despre viața revistei nu au fost singurul rollercoaster epuizant. În același timp, fără să pot întîlni pe nimeni, doar prin telefon, a trebuit să explic redacției și colaboratorilor prin ce trecem și care e noul aranjament. Ei înșiși stăteau în casă, îngrijorați de viitor. Fiecare își făcea gînduri care, așa cum se întîmplă în asemenea situații, nu au nici o legătură cu realitatea, gînduri din acelea de claustrare, care rod în interior cum roade viermele fructul. Am comunicat cît de organizat și de clar am putut, convins că doar claritatea și luciditatea pot face bine. Cei mai mulți au înțeles prin ce trecem și au putut să-și gestioneze emoțiile negative. Dar, una peste alta, punînd acum pe hîrtie întreaga poveste și văzînd ce continuăm să dăm de citit publicului nostru, spun că revista a ieșit din aceste vremuri, pe care vreau să le uit, demnă și coerentă, fără să exhibe suferința ei. În fond, lumii întregi i-a fost și îi este greu, iar Dilema veche este pe de-a-ntregul a acestei lumi.

Aproape toată echipa și aproape toți colaboratorii au rămas să treacă alături de revistă deșertul acesta, înțelegînd că e un moment în care, vorba tocită a cuiva, e mai important ce pot face ei pentru Dilema veche decît ce le poate returna, în orice sens, Dilema veche. Îi asigur că Dilema veche nu va rămîne datoare, căci acesta este doar un episod din lunga viață a revistei noastre. Tuturor, le mulțumesc mult. Iar dumneavoastră, celor care ne cumpărați și ne citiți, recunoștință. Dacă nu ne-ați citi, nu am mai fi.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Furtuni cu grindină și vânt puternic în mai multe zone din țară. La Tulcea, ISU a emis mesaje RO-ALERT VIDEO
ISU Delta Tulcea a emis un mesaj RO-Alert pentru atenționarea locuitorilor, din Tulcea, Nufărul, Murighiol, Sarichioi, Babadag, Kogălniceanu, Frecăței, Somova și toate localitățile din Deltă Dunării.
image
Se află omenirea în pragul celui de-al Treilea Război Mondial? Ce spun specialiștii
Preocupările legate de izbucnirea unui al Treilea Război Mondial sunt crescânde, având în vedere recentele evenimente petrecute în Orientul Mijlociu, dar și situația din Ucraina.
image
Cum a fost aleasă Dobrogea ca loc de construcție al Centralei nucleare. Proiectul demarat de Nicolae Ceaușescu și inaugurat de Ion Iliescu VIDEO
Specialiștii au identificat și studiat mai mult de 120 de posibile amplasamente pentru centrală şi au fost luate în calcul mai multe bazine: Dunărea, Vişeul de Sus, Someşul Cald, Crişul Negru, Mureşul, Oltul, Siretul, Suceava, Moldova, Prutul Superior. În cele din urmă, a fost aleasă Dobrogea.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.