„Un prost care rîde e mai prețios decît unul care se supără“ - interviu cu Mimi Brănescu, scenaristul serialului Las Fierbinți

Publicat în Dilema Veche nr. 746 din 7-13 iunie 2018
„Un prost care rîde e mai prețios decît unul care se supără“   interviu cu Mimi Brănescu, scenaristul serialului Las Fierbinți jpeg

Cînd scrii scenariul, rîzi?

Din ce în ce mai rar. La început rîdeam mai des. Probabil și pentru că erau mai bune episoadele. 

De unde vine rîsul?

Eu rîd cînd mă surprinde replica. La alții, nu știu cum funcționează. 

Te miri vreodată de tine, „băi, ce-a putut să-mi treacă prin cap!“?

Nu. Face parte din fișa postului, chiar mă antrenez în direcția asta. E musai să‑mi treacă „te miri ce“-uri prin cap.

t08 jpg jpeg

Cu ce trucuri îți surprinzi spectatorul? De unde le-ai învățat?

Nu folosesc trucuri, folosesc scheme, pe care le tot rotesc. Nu m-a învățat nimeni, le-am descoperit pe parcurs. N-am nici o pregătire în cum se scrie. Sînt lăutar.

Cum faci umorul în Las Fierbinți? Să‑i placă și lui Andrei Pleșu, dar și să bată recordurile de audiență?

N-am o tactică în privința asta. Cînd scriu, nu-mi propun să fac rating mare. Și nu știu dacă Andrei Pleșu se mai uită. A zis și el o dată că îi place, și acuma toți cu gura pe el. Audiențele sînt record și pentru că nu prea e concurență. Nu cred că dacă la aceeași oră s-ar difuza, la celelalte televiziuni, Ray Donovan și Seinfeld, s-ar mai uita așa de mulți spectatori la Las Fierbinți. Pe de altă parte, ce mișto ar fi să fie o superconcurență. Am fi obligați să devenim mai buni sau ne‑am lăsa de meserie.   

De ce e Celentano beat mereu?

Sînt mai multe posibilități cu el băut, e un fel de Jolly Joker. Faptul că e mereu beat justifică aproape orice. Pe de altă parte, mi se pare mai cu farmec actorul așa. 

De unde îți vin rezolvări dramatice, precum Firicel care s-a apucat de muncă? Sau monologurile Aspirinei, sau cele privind nevoia educației?

Păi, rîdem, glumim, da’ e groasă ce se întîmplă în țara asta. Nu prea îți mai arde de rîs.

Cum lucrezi la un episod? Pornești de la o idee/ai o poantă pe care construiești?

Și, și. Și, la avarie, iau o situație simplă pe care o răstorn. Adică o tratez așa cum ar trata-o personajele din serial. De exemplu, dacă pentru cei mai mulți să facă o faptă bună, să zicem, e normal, în serial e invers. Nu construim, dărîmăm, nu iubim, urîm, nu ajutăm, încurcăm etc. 

Descrie-mi lucrul la un episod.

Împart episodul în trei ploturi. Luni încep să scriu primul plot, marți îl termin, miercuri îl încep pe-al doilea, miercuri îl termin și joi scriu ultimul plot, care e mai scurt. Iar vineri, sîmbătă și duminică mă odihnesc și, cît mă odihnesc, mă gîndesc și la ce o să scriu în următorul episod. Și așa, trei luni, trei luni jumătate, cît durează, de obicei, munca la un sezon. 

Unde lucrezi? Acasă/în public? Ce tabieturi ai?

Lucrez acasă. Nu am tabieturi. 

Cine/ce te inspiră?

Tot. 

Ce este umorul? La ce folosește?

O observație pe care o faci cuiva, fără să vrei să-l superi. O mînă de ajutor. 

De ce se supără oamenii la glume?

Pentru că, pe undeva, îi ciupesc. 

Cît de prost e omul, tot rîde de alt prost. De ce?

Dacă rîde înseamnă că nu e chiar așa de prost. Cred cu tărie că un prost care rîde e mai prețios decît unul care se supără. Mai poate fi salvat. 

a consemnat Eugen ISTODOR

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.