„Unora le place la birou, iar altora le place jazz-ul“ - interviu cu Traian MĂICĂNESCU, IT-ist și actor

Publicat în Dilema Veche nr. 832 din 30 ianuarie - 5 februarie 2020
„Unora le place la birou, iar altora le place jazz ul“   interviu cu Traian MĂICĂNESCU, IT ist și actor jpeg

Actorie și IT – două domenii de activitate diametral opuse, dar în care poți fi freelancer în România. Cum s-a întîmplat să le aduceți la un numitor comun?

Cred că mai corect ar fi IT și apoi actorie, deși actoria a fost un vis din copilarie, iar IT-ul mai mult o meserie de conjunctură la care s-a dovedit că mă și pricep. În IT am activat cîțiva ani într-o multinațională, după care soarta m-a determinat să îmi închiriez priceperea și nu doar timpul, pe cont propriu, în 2004. Acest lucru mi-a permis și abordarea carierei actoricești, odată cu absolvirea unei facultăți de profil. Primele proiecte ca freelancer au fost, de fapt, primii clienți pe care firma mea i-a avut. Pe linie actoricească, am debutat în 2009 la Teatrul de Comedie în piesa Galy Gay, regizată de dl Lucian Giurchescu, după care inspirația m-a dus către stand-up comedy preț de cîțiva ani buni și spre voice talent pentru diverse jocuri online și audiobook-uri.

Este mai ușor să găsești de lucru ca IT-ist sau ca actor? Care sînt satisfacțiile, pentru fiecare?

Cred că e mai ușor să găsești de lucru în IT pentru că, în cazul meu, mă găsește lumea pe mine, metoda din gură în gură funcționînd de minune în acest domeniu. Ca actor, e nevoie să se alinieze mai multe astre: talent, potrivire cu rolul, viziunea regizorului, șansa, prietenia, ghinionul cuiva care pierde metroul. Ca să citez un actor britanic: talente sînt multe, oportunitățile sînt puține! Cît despre satisfacții, în IT mulțumirea clienților vine pe primul plan și este strîns legată de mulțumirea mea, ca profesionist și pasionat de acest domeniu. Iar în actorie nimic nu se compară cu aplauzele din finalul fiecărui act artistic.

fb img 1579284106829 jpg jpeg

Care sînt proiectele, rolurile de care sînteți mîndru? Ce urmează?

Sînt mîndru de fiecare colaborare în parte, sînt mîndru de vocile oferite jocului League of Legends, de seria de emisiuni de la SmartFM și de pe MixCloud intitulate Mood For Blues, despre istoria blues-ului american, la care sînt prezentator și realizator, de rolurile făcute la Opera Comică pentru Copii și în spectacolul We Will Rock You, poate cel mai fain musical din România la ora actuală, dar și de nenumăratele spectacole de stand-up comedy, one man show-uri susținute pe scenele consacrate din București și din țară. Intenționez să revin în stand-up comedy și lucrez la un material nou.

Cu ce avantaje vine lucrul pe cont propriu? Care este partea nevăzută, mai puțin plăcută a vieții de freelancer?

Lucrul pe cont propriu îți aduce un fel de libertate similar chiulului din liceu. Ideea că poți bea o cafea în parc la ora la care majoritatea cunoscuților sînt la birou sau în cîmpul muncii este de neînlocuit. Din fericire, nu am avut momente grele ca freelancer, nici măcar în timpul crizei financiare. E adevărat, unii clienți dispar, alții apar, dar cumva am avut mereu un echilibru care mi-a oferit libertatea pe care mi-am dorit-o. IT și actorie, două domenii radical opuse și, prin urmare, un fel de „o mînă spală pe alta“.

Cum vă descurcați cu partea birocratică, cu taxele? Este greu să fii freelancer în România, din acest punct de vedere?

Am o prietenă bună care îmi este și contabilă și ca atare am avut marele noroc să nu fiu nevoit să mă implic prea mult în hîrțogăraie. Puținele mele vizite la ANAF sînt amintiri extrem de triste și prefer să le discut cu psihologul. Cît despre dificultatea de a fi freelancer în România, în cazul meu cred că e încă OK, însă cu siguranță în alte domenii ai mai mult de furcă.

Ce sfat ați da cuiva care vrea să nu mai aibă patron? Merită, pînă la urmă?

Dacă simte că are ceva de oferit și este pregătit să o facă cu pasiune și implicare, gata să parcurgă drumul „de la nimic la ceva“, eu zic că merită. Clar, da, merită! Practic, îți vinzi priceperea și nu timpul, cele opt ore care uneori sînt nouă, zece și care rămîn totuși limitate. Dar cred că depinde și de firea fiecăruia. Unora le place la birou, cu program fix, iar altora le place jazz-ul!

a consemnat Anda DOCEA

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.