Vechea tihnă și huzurul

Publicat în Dilema Veche nr. 911 din 23 – 29 septembrie 2021
Mîntuirea biogeografică jpeg

Lene-plictiseală-huzur – o înlănțuire clasică a unor „ipostaze” inseparabile. Bine, și care-i dilema? Mai întîi, huzurul, la o primă vedere „perdant”, poate fi, prin natura sa contemplativă, creativ și inspirator, poate oferi, prin decelerare, un unghi vizual lărgit, un spor de atenție și de receptivitate. La fel cum hiperactivitatea, excesul ocupațional, poate aduce cu sine, prin imersiunea totală în „obiectul muncii”, dezavantajul unei îngustări de cîmp vizual, predispune la miopie, la opacitate față de lumea din jur.

Mai este apoi natura contradictorie a amuzamentului: contemplarea creației, a naturii, asociabilă loisir-ului, îmbină plăcerea, încîntarea, agreabilul cu o misterioasă melancolie – în spațiul european timpuriu: „Ori de cîte ori văd în depărtare marea spre care se îndreaptă nori rătăcitori, sufletul mi se umple de o tristețe care nu e fără de plăcere” (Grigorie de Nyssa, apud Alfred Roth), dar și în Japonia, bunăoară, unde „aware” descrie „patosul melancolic” al contemplării grădinilor. La antipodul „gravității” loisir-ului se află lejeritatea, aura de comédie, de amuzament a anumitor „îndeletniciri serioase” – revoluții, demonstrații, lupte de stradă; Florin Dumitrescu dă exemplul lui Gavroche, care fredonează cîntece în timp ce încasează gloanțele Gărzii Naționale, și al celor 40.000 de protestatari sindicaliști din mai 2010, susținători ai unei cauze legitime, dar care se sinucid mediatic încingînd un voios „dans al pinguinului”.

Căutăm distracția atunci cînd ne plictisim – se spune îndeobște. Dacă e așa, „calitatea” distracției va depinde de tipul plictiselii din care „provine”: plictiseala „veche”, Ancien Régime, „dublată de conștiința plictiselii, trăită ca angoasă, ca o confruntare macerantă între un preaplin aparent și un extrem vid lăuntric” (Vladimir Jankélévitch) sau plictiseala modernă a Restaurației, „care se ignoră pe sine sau se ia, de-a dreptul, drept amuzament” (Andrei Pleșu, Pitoresc și melancolie). Din primul caz poate rezulta un timp pierdut benign, o ralantizare propice reveriei și reflexivității; celălalt plictis urmărește doar să omoare timpul, prin distracție hiperactivă și accelerare isterică – cutreierat cluburi, excese sportive, maratoane multimediale, city brake-uri epuizante… leneșul care mai mult aleargă.

Dar ce ar fi timpul liber, huzurul, amuzamentul în lipsa parcurilor și a prealăudatelor – și deopotrivă detestatelor – plimbări? Parcul pare să fie un avatar al paradisului pe Pămînt. După chipul și asemănarea paradisului, cu sensul străvechi de spațiu îngrădit, multe parcuri erau, la început, proprietăți private, curți și grădini (închise) ale vilelor și palatelor, puse la dispoziția publicului larg doar în anumite zile ale săptămînii, în anumite intervale orare. Cuvîntul de origine slavă „gard” se regăsește, de altfel, în compoziția semantică a „ogrăzii” (idilice) și a „grădinii” (urbane).

Un vechi sinonim pentru „tihnă” era „rahat”, un cuvînt turcesc care însemna „pace, liniște, confort” (nu-mi explic cum de-a ajuns să-și piardă rangul în româna zilelor noastre). „Tu ești învățat ca să trăiești bine, bine și în rahat”, citează Lazăr Șăineanu o utilizare tipică (Influența orientală asupra limbei și culturei române, 1900). Atît de agreabilă putea fi odinioară „o viață de rahat”.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.