Viză de flotant la Brăila

Natașa GALCHE
Publicat în Dilema Veche nr. 373 din 7 - 13 aprilie 2011
Viză de flotant la Brăila jpeg

„Şi ce faci tu acolo, la Brăila?“ Deşi apare frecvent şi previzibil, întrebarea mă pune mereu în dificultate. Recunosc imediat nuanţa ironică, ce ameninţă să prindă accente de miştocăreală, a interlocutorului meu „get-beget bucureştean“. Nu m-aş încumeta să fac o apologie a oraşului de provincie, totuşi Brăila nu e chiar capătul pămîntului.  

M-am născut în Bucureştiul anilor ’80, am copilărit cu cheia de gît „printre betoane“, am fost şoim al patriei, apoi pionier şi, după Revoluţie, „huligan“ în Piaţa Universităţii. Am fost la concertele Iron Maiden şi Kreator din ’95, am făcut „chetă“ alături de prietenii din gaşca de la Metrou Titan, am fugit de acasă la munte cu două conserve şi o bucată de brînză în rucsac. În acelaşi stil „revoluţionar“ mi-am petrecut studenţia, hălăduind nopţile pe străzile pustii ale Capitalei sau prin cluburi şi terase.  

Au trecut de atunci zece ani, perioadă în care am fost obligată să „mă maturizez“, am umblat prin lume, am avut experienţa „capitalismului“ în care orice fleac este îmbrăcat într-un înveliş ademenitor şi am ajuns la Brăila, după un îndelung periplu prin Olanda şi America, ce mi-a fost sortit poate pentru a pătrunde farmecul simplu al unei aşezări neaoş româneşti cu 200.000 de locuitori.  

M-am „împrietenit“ uşor cu oraşul pentru că am avut senzaţia că atmosfera generaţiei ’80 s-a păstrat mai bine aici, unde timpul curge mai încet, unde nu se întîmplă nimic. Poate calmul aproape împietrit al străzilor pavate cu piatră cubică şi umbrite de platani m-a îndemnat la mai multă introspecţie. 

Absenţa unor puncte de atracţie „cronofage“ m-a supus unei încercări destul de grele şi în acelaşi timp judicioase: întoarcerea la mine însămi, după seducţiile viu colorate ale Occidentului. Dar poate eu, într-adevăr, sînt un „caz atipic“ – cum mă numesc prietenii bucureşteni. În plus, am „privilegiul“ unui buletin de Bucureşti pe care este aplicată temporar viza de flotant la Brăila. Acest act care indică o informaţie banală – născută în Bucureşti, sector 3 – a stîrnit, spre stupoarea şi amuzamentul meu, o mirare aproape vecină cu invidia în rîndul brăilenilor. 

În Brăila, tinerii de vîrsta mea nu au probabil decît două opţiuni: fie se apucă de scris, de citit, de studiat, fie se lasă măcinaţi de rutina shopping-ului prin unicul Mall, cu acelaşi grup de prieteni la fel de plictisiţi ca şi ei. 

Şi aici se aplică o regulă universal valabilă: cei mai mulţi au plecat – în altă ţară sau într-un oraş mai mare – iar cei care au rămas nu au avut de ales decît să se conformeze monotoniei. O monotonie care pînă la urmă îi aliniază pe toţi la aceeaşi vîrstă psihologică înaintată. Pentru că asta este una dintre cele mai serioase ameninţări ale Brăilei: să te molipseşti de „boala“ locuitorilor majoritari, să te contaminezi de „morbul bătrîneţii“ la 30 de ani, să te infestezi cu ticuri de pensionar, să te îmbolnăveşti prematur de lipsă acută de optimism şi entuziasm. Dar regula aceasta care îi lasă pe cei „rămaşi acasă“ captivi în mecanismul provinciei, mestecînd consolator o mulţime de gînduri aflate sub semnul lui „ce ar fi fost dacă plecam în alt oraş, dacă plecam şi eu din ţară etc.“ are şi excepţii. Cei care se sustrag platitudinii majoritare, care reuşesc să „fenteze“ legea mediocrităţii pot fi declaraţi „maeştrii practicanţi“ ai meseriei de a trăi. Pentru că aici, în pustiul care se plimbă tăcut pe străzi, seara, de duminică pînă vineri, singura soluţie este să te întorci la tine, ca unic punct de atracţie stabil. Odată ce ţi-ai asumat, rece şi în deplină cunoştinţă de cauză, să îţi petreci mai mulţi ani din tinereţea ta în provincie, eşti responsabil şi, ca atare, singurul vinovat în cazul unei ratări. Ai la dispoziţie toate aptitudinile tale, iar meritul de a face ceva cu ele este cu atît mai mare cu cît nu poţi folosi prea multe materiale ajutătoare. Trebuie în primul rînd să-ţi educi răbdarea şi să-ţi consolidezi echilibrul interior. Apoi poţi porni în mici expediţii prin împrejurimi. Poţi asculta poveştile fascinante ale caselor vechi, construite în perioada de glorie a Brăilei de acum o sută de ani. Te poţi lăsa purtat pe străduţele înghesuite ale oraşului-amfiteatru, ca printre filele unui roman fără sfîrşit. Poţi să-ţi faci un ritual din a vizita Dunărea ce doar se prelinge prin oraş, căci de navigaţie sau transport de mult nu mai poate fi vorba, în serile de vară sau în zilele de iarnă bîntuite de crivăţ. Iar ca popas, îţi poţi alege unul dintre singurele două baruri faine din oraş unde încă se mai ascultă muzică.  După cîţiva ani petrecuţi aici, încep să mă suspectez totuşi dacă nu cumva m-am molipsit de „ceva“. Şi asta pentru că amicul bucureştean mă priveşte uşor compătimitor sau poate, din contră, cu condescendenţă: „Ai deja un aer de provincial!“. 

Mă întorc la întrebarea introductivă şi răspunsul vine firesc: fac la Brăila ce aş face oriunde, în orice ţară, în orice oraş şi pe orice planetă, mai mică, mai mare sau mai bogată. Scriu, citesc, trăiesc… Şi totuşi, numai la Brăila ies în balconul garsonierei mele de la ultimul etaj şi mă uit în zare deasupra oraşului uneori atît de pustiu. Nicăieri, pînă aici, nu am avut o asemenea privelişte, o asemenea lărgime a orizontului în care te poţi pierde… Departe, peste cîmpie şi Dunăre se zăresc Munţii Măcinului.

Nataşa Galche este jurnalistă.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.