Ce minunat e omul!

Publicat în Dilema Veche nr. 841 din 2 - 8 aprilie 2020
De la Bacalaureat la dreptul moral jpeg

Atît Renașterea occidentală, cît și cea bizantină (cît a fost) împărtășeau o interesantă idee antropologică. În ordinea Creației, omul are o poziție specială. Toate cele din Univers aparțin pentru totdeauna unei categorii aflate în anumite relații cu alte categorii și așa rămîn pînă la sfîrșit, înlănțuite, ca să zic așa, în formă fixă. Omul însă face excepție. El este singura creatură fără poziție fixă, pe el Dumnezeu nu l‑a țintuit într-o categorie imobilă, nu l-a destinat fără scăpare. Astfel, omul poate glisa prin proprie voință fie „în sus“, trecînd în categoria superioară lui, cea a îngerilor, fie „în jos“, trecînd în categoria inferioară lui, cea a animalelor. Această mobilitate este un minunat dar de la Dumnezeu, pentru că îți lasă libertatea de a depăși propria condiție prin faptă și gînd. În același timp, cu dreptate divină, acest dar este și un blestem, căci prin aceeași voință omul poate să-și submineze condiția și să se coboare, printre animale. Am găsit această idee, cum spuneam, și în Vest, la Pico della Mirandola, și în Est, cu mai bine de un veac înainte de Oratio de dignitate hominis, la Grigore Palama. Poate că alții mai învățați decît mine vor arăta că această idee este mai veche – eu o raportez de acolo de unde am găsit-o. În orice caz, am reflectat mult la ea în ultima vreme, nu pentru că aș fi neapărat într-o dispoziție filozofică, ci pentru că împrejurări extreme aproape m-au forțat s-o fac.

Se știe că vremurile de maximă tensiune revelează caracterele. Nu doar că în timp de mari încercări vedem ce este cu adevărat cineva, ci vedem mai departe: vedem ce poate să devină. Poți fi înger în vremuri de pace, dar mai poți rămîne angelic în vremuri de mare spaimă? Iar vremurile grele nu cumva sînt uimitoare oportunități pentru oamenii care se complac în mod obișnuit în stadiul animalic ca să facă saltul spre angelicitate?

Una dintre serile recente, în care sirenele ambulanțelor sînt singure pe străzile orașului. Un om se roagă în camera lui. Cînd iese, un prieten cablat continuu la iadul Facebook îi arată: de undeva, din viscerele virtualului, un oarecare, un cineva pe care omul nostru nu l-a văzut în viața lui, nu a schimbat vreodată vreo vorbă cu el, un necunoscut absolut, îi dorește să se infecteze cu virusul corona. Imediat, zeci de alți necunoscuți dau „like“, plasează inimi, aplaudă. Într-o veselie vecină cu nebunia, se încropesc liste: cine ar mai fi bine să se îmbolnăvească. Se huiduie, se rîde, se scuipă, plouă cu inimi roșii, se plusează. Oamenii sînt minunați, nu-i așa?

Nu o să intru în detalii, ca să spun cine e omul despre care vorbesc și care este „păcatul“ lui ce face șleahta de feisbuc bucuroasă la perspectiva îmbolnăvirii sale. Nu o fac anume ca să nu vă dau prilejul să cădeți în greșeală, căci se vor găsi și printre cititorii acestei rubrici defecți care să spună că, în general, nu e bine să dorești boala cuiva, dar dacă e vorba de X sau de Y, atunci e bine totuși să o pățească. Vă spun doar că nu există pe lumea asta vreun motiv pentru ca cineva să dorească îmbolnăvirea cuiva. Și dacă vreunul dintre dumneavoastră crede altfel, îl rog să se oprească aici și să părăsească acest articol.

Spaima, se știe, scoate la iveală bestia din om. De aceea, creștinii încearcă să-și umple sufletul cu speranță, singura „schemă de tratament“ împotriva fricii. Sus să avem inimile! Mai ales în vremuri ca acestea, în care ceva ce aproape nu cunoaștem îmbolnăvește și ucide, civilizația noastră secularizată s-a dovedit a fi foarte vulnerabilă la spaimă. Ce repede s-a răspîndit frica! Precizez imediat că frica nu-i deloc același lucru cu prudența. Cînd ne e frică, nu sîntem prudenți, iar tot ceea ce face un om sub imperiul fricii este, de fapt, imprudență. În fața molimei de acum, omul actual nu poate să fie prudent. Pentru că nu are nici un reper, atitudinea echilibrată, care îmbină optim protecția sănătății cu libertatea, îi este imposibilă. Așa că vedem cum se repede la extreme. De cînd a intrat virusul în cetatea noastră s-a simțit imediat polarizarea. Unii cereau isterizați un fel de carantină totală. Armata pe stradă și absolut toți în case, cu suprimarea oricărei activități. Alții, dimpotrivă, cereau viața normală, ba chiar ceva mai avîntată dacă se putea, că nu e dracul atît de negru, gripe au mai fost și doar făcînd boala capeți imunitate. Rapid, balanța între aceste extreme s-a schimbat și cea de-a doua tabără, cea a „curajoșilor“, aproape s-a golit. Pe măsură ce ne uităm la știri, ajungem toți, tremurînd, să ne dorim o mînă forte ca în Coreea de Nord (cum o fi acolo?) sau, măcar, ca în China, devenită rapid exemplul planetar de bună guvernare în vremuri de criză. Știu, așadar, că spaima ia mințile oamenilor. Știu și că spaima mea pusă în competiție cu spaima ta ne face pe amîndoi să uităm că ești un om, că sînt un om. Dar dacă spaimei, chiar și așa, îi pot opune nădejdea, ce-i pot opune urii preexistente, exaltată de spaima de acum? Un fenomen interesant a avut loc de curînd, în România. Ura stimulată de spaimă și-a găsit adversarul: încăpățînarea prostească.

De cînd cu acest virus, în mijloacele media (fie ele sociale sau clasice, „mass-“) a prins  o campanie agresivă îndreptată împotriva Bisericii Ortodoxe Române. Nu a Bisericilor în general, pentru că una dintre liniile acestei campanii este că Biserica Catolică e bună, numai ortodocșii ăștia bătuți în cap sînt răi. Factual, Biserica Ortodoxă Română nu a ieșit cu un milimetru în afara reglementărilor de criză emise de statul român. Gradual, așa cum au venit, aceste reglementări au fost adoptate. Așa cum se întîmplă adesea în România și nu doar în Biserica Ortodoxă, au existat locuri și cazuri în care aceste reguli de criză au fost ignorate. Însă adevărul factual nu contează aici. Scopul este acela de a folosi spaima oamenilor de virus și de a arăta că bisericile ortodoxe sînt focare de infecție. Că lumea vrea să se ferească de epidemie, dar BOR nu și nu, vrea să vadă poporul ortodox integral infectat, că acolo sînt nebuni, fanatici, Mengele. Frenezia cu care s-a cerut închiderea bisericilor și oprirea accesului credincioșilor încă înainte ca statul să decidă această măsură, dar și publicațiile ori televiziunile care au trimis reporteri pe post de copoi să vîneze „breșe“ sanitare prin biserici pentru ca apoi să le expună cu litere incendiare creează o atmosferă anticlericală care aduce aminte de vremuri odioase. La fel de adevărat este că anumite reacții la această furie sînt imprudente și denotă cam același spirit, dar de semn schimbat.

De pildă, ridicarea problemei linguriței de împărtășanie la nivel de pericol public a fost, desigur, o enormă exagerare. Este de spus însă că exagerarea nu a venit de la adversarii Bisericii, ci chiar de la cei care își închipuie că o apără de aceștia. Firesc, Patriarhul recomandă anumite măsuri sanitare. Urmare acestei recomandări, să faci din lingurița de împărtășanie simbolul rezistenței credinței împotriva dreptei credințe este o prostie. Să spui, cum am auzit, că lingurița de împărtășanie nu e susceptibilă să disemineze viruși pentru că se moaie în vin, care are o concentrație alcoolică anumită este o dovadă de ignoranță, nu un argument. Preoții care au ținut la linguriță mai mult decît la orice altceva, imaginîndu-și că puterea împărtășaniei stă în linguriță, ar trebui să se mai gîndească o dată la sensul profund al actului tainic pe care îl administrează. Rugăciunile care fac din vin și din pîine substanță euharistică nu se referă la linguriță. Lingurița se sfințește, sigur. Dar absolut orice lucru din biserică se sfințește. Nu în linguriță stă taina! Nimic nu oprește preotul să sfințească un set de 100 de lingurițe de unică folosință. Încăpățînarea îmbufnată în lingurița unică este exact ceea ce activiștii anticlericali au nevoie ca să-și construiască discursul.

Și uite-așa, oamenii sînt minunați, nu‑i așa?

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.