Elevul – „the villain“ (II)

Publicat în Dilema Veche nr. 819 din 31 octombrie – 6 noiembrie 2019
Elevul – „the villain“ (II) jpeg

Am o slăbiciune pentru cei cîțiva mari pictori greci din secolul al V-lea î.Hr. care au îndrăznit să reprezinte scene cu școlari și profesori. Subiectul e, pe de-o parte, dificil de tratat vizual (și literar, de altfel), pe de alta trezește întotdeauna sentimente amestecate, în care nostalgia duce o luptă grea cu crisparea. O cupă aflată azi la Berlin și semnată de Duris e pictată cu patru asemenea scene; în două din ele, centrale sînt instrumentele muzicale, în alte două, textele scrise. Pe una, școlarul are pe genunchi un set deschis de tăblițe cerate, care din profil arată exact ca un laptop (presupun că asta se înțelege prin artist vizionar). Elevul ține în mînă, cu o stîngăcie ostentativă, un instrument de scris, cu un capăt ascuțit pentru zgîriat literele în ceară și unul plat pentru șters. Aici mă interesează însă mai mult imaginea celuilalt școlar, care stă în picioare, zîmbind naiv în fața unui profesor bărbos. Profesorul, așezat, desfășoară pentru ochii privitorului un sul de papirus cu cîteva versuri scrise mare. Duris a împins arta sa la un asemenea rafinament încît a scris cu picioarele cele patru rînduri de text, ca să fie clar că e vorba de tema școlarului, nu de vreun material didactic achiziționat de la un scrib profesionist. Problema nu-i că scrisul e urît – scrisul nostru urît, cum se știe, e consecința firească a vieții de pasiune și sacrificiu pe care o ducem. Însă versurile, despre rîul troian Scamandru, subiect normal într-un învățămînt în care Homer e capo di tutti i capi, cuprind o grămadă de greșeli. S-au scris sute de pagini despre această cupă, dar de curînd am văzut și interpretarea asta, că profesorul ne arată tema școlarului ca să ne amuzăm de greșelile lui. Duris are, ce-i drept, înclinații satirice care ar putea justifica o interpretare așa malițioasă. Pe un alt delicat vas al lui, o hetairă ajută un bețiv trîntit în pat să vomite. (Un contemporan strălucit al lui Duris, așa-numitul Pictor al lui Brygos, a produs și el un kylix cu o scenă similară, în care bărbatul vomită din picioare. Asemenea imagini, pictate pe fundul cupelor, deveneau vizibile abia după ce sorbeai tot vinul. Glume din vremea „miracolului grec“…)

Totuși, ce faci cînd școlarul antic își bate joc de sintaxă? Tratatul lui (Pseudo-)Plutarh de care vorbeam săptămîna trecută zice că băiatul trebuie cîștigat de partea studiului printr-o expunere rațională a motivelor, în nici un caz prin pedepse corporale dezonorante. De ce fără asemenea pedepse? Pentru că, ni se spune, ele nici măcar în cazul sclavilor (pe care Plutarh știe prea bine că publicul lui îi consideră întru totul demni de asemenea pedepse) nu au ca rezultat îmbunătățirea performanței. În construcția retorică a argumentului, Plutarh dă deci greutate afirmației juste că pedepsele nu trebuie aplicate copiilor liberi, reamintind cititorilor, între altele, concepția lor injustă despre cît de meprizabil este sclavul. În orice caz, în loc de lovituri, tratatul lui Plutarh recomandă o alternanță de laude și critici (deși s-ar zice că și alternanța asta, aplicată mecanic, poate să ducă la confuzie.) O altă problemă legată de performanța școlară a copiilor e prezentată de Plutarh cam așa: adesea tații, care-și doresc ca fiii lor să exceleze în orice, le cer prea mult, făcînd educația contraproductivă și traumatizantă. Sînt idei care trebuie să apară în orice istorie a psihologiei educației, cu condiția ca îndreptățirea lor să fie evaluată laolaltă cu îndreptățirea motivelor lor. (Alte cazuri din același tratat din secolul al II-lea d.Hr.: el cere ca mamele să alăpteze ele însele, dar nu pentru bonding, ci pentru că doicile plătite fac o treabă de mîntuială. Bărbații trebuie să nu conceapă copii la beție, dar nu din cauza posibilității unor defecte congenitale, ci pentru ca odraslele să nu devină la rîndul lor bețivi.)

Educația în general constă, nu foarte explicit în tratatul nostru, în muzică (ceea ce presupune matematică), arte vizuale, sport, un pic de retorică și multă filozofie. Puțin înaintea lui, Vitruviu adăuga la acest nucleu geometrie, istorie, medicină, drept și astrologie, Quintilian adăuga teatru și dans. Trebuie spus totuși că educația în antichitate nu are ca scop să obții un job mai bun ca adult, ci să obții, ni se spune repetat, virtute. Să obții virtute, adică, dacă pot să traduc aceste frumoase cuvinte, să cultivi idiosincraziile de limbaj și comportament care te fac să intri și să rămîi în mod natural în cercul aristocratic în care se iau deciziile și se învîrt banii.

În încheiere, moralistul spune că, dacă ar fi după el, educația ar deveni accesibilă tuturor copiilor, săraci și bogați, și că, în orice caz, chiar și cei săraci trebuie să și educe copiii cît de bine pot. Tot el compromite cumva asta cerînd apoi săracilor să nu se supere pe el că scrie doar despre educația celor bogați, ci să se supere pe soartă că nu i-a făcut mai înstăriți. Plutarh, ia-ți laptop-ul și mai cercetează.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.