Ianuarie la New York sau oraşul ca o scenă

Publicat în Dilema Veche nr. 577 din 5-11 martie 2015
Ianuarie la New York sau oraşul ca o scenă jpeg

La New York, oraşul în care mai mult de jumătate din populaţie activează sau aspiră să activeze în lumea spectacolului, luna ianuarie devine un uriaş

artistic care scoate la iveală tot ce e mai bun în materie de talent şi creativitate. Anul începe abrupt, imediat după Revelion, atît pe Broadway, unde miile de turişti pleacă în căutarea spectacolului perfect, cît şi pe scena de avangardă, în Off şi Off-Off Broadway care şi-a construit deja un traseu paralel. Aici, ianuarie e marcat de un eveniment anual mult aşteptat: Conferinţa Asociaţiei Programatorilor de Artele Spectacolului, organizaţie alcătuită din cei mai importanţi programatori şi centre de prezentare a spectacolului din lume. Existenţa conferinţei APAP face ca scena artistică să fie extrem de animată la început de an, cu nu mai puţin de trei festivaluri de teatru, performance şi dans, festivaluri de jazz şi de film. Discuţiile profesionale de peste zi sînt finalizate cu spectacole şi concerte în fiecare seară, o şansă în plus pentru artişti să fie descoperiţi de curatorii, agenţii, organizatorii de turnee participanţi la APAP. 

Urmărindu-le, îţi poţi alcătui propriul festival de idei, comentarii, întrebări cu privire la direcţiile şi deschiderile pe care le propun aceste evenimente atent curatoriate, prezentate, explicate unui public antrenat, cu gust pentru avangardă şi care vine la teatru cu aşteptări foarte mari. Din grijă pentru acest public – la crearea şi rafinarea căruia au contribuit fiecare dintre ele –, festivalurile newyorkeze îşi alcătuiesc programul cu precizie, decupîndu-şi fiecare zona de influenţă în aşa fel încît să se completeze, în loc să se concureze: performance şi dans la Coil Festival de la PS122, mai mult dans şi

la American Realness, şi mai mult teatru la Under the Radar produs de Public Theater, un tip de teatru care include elemente multimedia, cu feluri inovatoare de a spune o poveste, dar mizînd totuşi pe poveste şi pe actori. 

Printre succesele UTR din 2015 s-a numărat spectacolul

al grupului spaniol Agrupacion Senor Serrano, care amestecă realitatea vieţii lui Marlon Brando cu ficţiunea – prin personajul inventat John Brickman, mare constructor de locuinţe – pentru a discuta fragilitatea situaţiei economice din Europa şi din lume, situaţie care a lăsat atîţia oameni fără un acoperiş deasupra capului. Folosind figurine la scară redusă, filmate în direct, dar şi elemente comice, inclusiv personificarea lui Marlon Brando de către un tînăr actor cu siluetă mai degrabă firavă, în paralel cu imagini din filmele celebre ale acestuia, spectacolul includea la final şi o impresionantă demonstraţie de construire în timp real a unei case din plăci de polistiren, pe care cei trei performeri o şi distrugeau ulterior în finalul cu puternic mesaj al reprezentaţiei. În discuţia de după spectacol am fost asiguraţi că resturile de polistiren strînse după seria de reprezentaţii susţinute în festival vor fi reciclate. 

Venit din Argentina, Mariano Pensotti s-a aflat pentru a doua oară în 2015 la UTR, de data aceasta cu spectacolul Cineastas

– o elegie multimedia avînd la bază o serie de interviuri cu regizori de film, spectacol ce foloseşte elemente de film şi teatru pentru a discuta felul în care filmele de ficţiune dau formă relaţiei omului contemporan cu realitatea. Proiectăm asupra oamenilor din viaţa noastră şi asupra relaţiilor cu cei apropiaţi formule şi tipologii văzute în filme, cînd ne uităm la un oraş nu-l mai vedem aşa cum este în realitate, ci prin prisma imaginii despre el pe care o avem din filme, sîntem re-construiţi interior de filmele de ficţiune, care au devenit o parte majoră din existenţa tuturor fiinţelor moderne. Pensotti experimentează constant noi feluri de a spune o poveste, una dintre metode fiind aceea de a reda un fir narativ din perspectiva a diferite personaje, introduse de obicei de un narator. Actorii intră şi ies din personaje, devin pe rînd naratori, alternează identităţi cu siguranţa şi precizia unor acrobaţi. Ritmul e aproape delirant, totul e jucat parcă dintr-o răsuflare, iar la final eşti lăsat singur, deodată, cu mintea plină de idei şi întrebări. „Sîntem cu toţii producători de ficţiune, ne edităm constant propriul trecut prin felul în care îl povestim, iar apoi trăim în consecinţă“, a sintetizat Pensotti în discuţiile de după spectacol (publicul newyorkez e foarte curios, educat, articulat şi nu încetează să pună întrebări artiştilor).

O a treia întîlnire specială pentru mine, anul acesta, la UTR a fost aceea cu teatrul brazilian, pe care îl cunoşteam mai puţin – prin Compania Hiato, condusă de tînărul dramaturg şi regizor Leonardo Moreira. Spectacolul

este şi el un exemplu de construire cu precizie arhitecturală a unei poveşti despre trecut, prin suprapunerea unor unghiuri diferite de vedere: trei generaţii povestesc întîmplări legate de grădina aceleiaşi case, iar fiecare scenă luminează diferit viaţa unei familii aşa cum s-a desfăşurat ea în timp. Ritmul de joc este lax, senzual, vag melodramatic, însoţit de o muzică ce te bîntuie.  Dispozitivul scenic este esenţial pentru spunerea poveştii, el constînd în trei spaţii de joc cu adresă directă la o parte din public, fiecare scenă fiind jucată de cîte trei ori în faţa unui public diferit. Simultaneitatea desfăşurării celor trei scene şi faptul că delimitarea celor trei spaţii de joc se face prin intermediul unor fragile „ziduri“ din cutii de carton pline cu amintiri de familie, aranjate chiar de către actori, dă spectatorului senzaţia că momentele disparate în timp se suprapun pe parcursul reprezentaţiei, care condensează astfel istoria unei familii pe parcursul secolului 20. 

Cristina Modreanu este critic de teatru şi manager cultural. 

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
„Iuda“ care i-a trădat pe luptătorii anticomuniști, plătit regește. Povestea legendarului Ogoranu care nu a putut fi prins de Securitate timp de aproape trei decenii
Banda lui Ion Gavrilă Ogoranu, din care făceau parte unii din cei mai vestiți luptători anticomuniști, a fost anihilată după au fost infiltrați trădători. Informatorii Miliției și ai Securității primeau bani grei pentru informații despre partizani.
image
Joburile de rutină cresc riscul de declin cognitiv cu 66% și de demență cu 37%, potrivit unui studiu
Conform unui nou studiu, activitatea intensă a creierului la locul de muncă ar putea da roade nu numai în ceea ce privește avansarea în carieră, ci ar putea, de asemenea, să protejeze cogniția și să contribuie la prevenirea demenței pe măsură ce înaintezi în vârstă.
image
Rujeola a început să-i ucidă și pe părinții nevaccinați. Număr record de cazuri
În România avem epidemie de rujeolă, iar situația devine din ce în ce mai gravă: săptămâna trecută s-a înregistrat un record de îmbolnăviri.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.