Începe școala. Și ce dacă?

Publicat în Dilema Veche nr. 710 din 28 septembrie – 4 octombrie 2017
Competența über alles jpeg

Vara se cam apropie de sfîrșit, canicula, deși prezentă încă, începe să se transforme spre seară în aer tomnatic, copacii din parcul de lîngă blocul meu au tot mai multe frunze galbene și, ca să continui în această notă de compunere a unui elev despre vacanța de vară, în curînd se va auzi primul clopoțel. Cum ne găsește pregătiți acest moment, din punct de vedere organizatoric? Am să punctez cîteva aspecte, luînd-o gradat, dinspre vîrful piramidei sistemului.

Ministrul. Anul a început cu doamna ministru Andronescu, dar acum avem un minister condus de un interimar și, chiar dacă se vehiculează numele unui ministru propus, e posibil ca acesta să nu prindă fotoliul încă, înaintea începerii anului școlar. Începem așadar anul fără un conducător la vîrf, unul care să știe clar ce vrea să facă cu acest sistem aflat în bătaia vîntului, ca frunzele alea care încep să cadă. Și ce dacă?

Bugetul. La rectificarea bugetară, învățămîntul a pierdut peste un miliard de lei. Un comunicat al ministerului explică foarte tehnic că, de fapt, învățămîntul nici nu avea nevoie de banii aceștia. Practic, îi primise fără voia sa, n-avea unde să-i țină prin buzunare, dădeau pe dinafară și făceau mizerie în jur. O parte consistentă din această sumă era destinată programului „Merg la școală“, prin care elevii urmau să primească vouchere pentru achiziționarea de cărți, rechizite școlare și echipament sportiv. Premierul a declarat că părinții ar fi spus că nu au nevoie, că ei au posibilități. Și că acești bani ar trebui dați doar elevilor dezavantajați. Corect. În condițiile în care există încă elevi care nu merg la școală pentru că nu au cu ce să se îmbrace și cu ce să se încalțe, e clar că aceștia ar avea nevoie de sprijin. Dar sistarea programului nu a mai fost succedată de o măsură de acordare a sprijinului acestor elevi dezavantajați. Și ce dacă?

Inspectoratele și direcțiunile. Concursurile inspectorilor generali, ale inspectorilor școlari și ale unora dintre directori au expirat. Nu s-au mai organizat altele, care să fixexe pe posturi pentru un nou mandat conduceri manageriale. Se dau doar delegații, se prelungesc mandatele temporar, pînă la organizarea unor noi concursuri sau pînă la sfîrșitul anului școlar. Nu că aceste concursuri ar garanta calitatea, dar ar constitui, totuși, un element de normalitate, care acum lipsește. Și ce dacă?

Infrastructură. În întreaga țară există încă unități școlare în mediul rural care funcționează fără avize sanitare, cu precădere din cauza faptului că nu au apă curentă și grupuri sanitare adecvate. Cazul tragic al morții copilului într-o fosă septică, în Iași, e simptomatic. Sînt condiții medievale în școli dintr-o țară a UE, în care se retrag bani de la bugetul învățămîntului, în vreme ce potentați ai timpului, adesea lipsiți de educație, se scaldă în lux. Și ce dacă?

Curricula. De cîteva zile a fost aprobată o programă pentru educația antepreșcolară. Vorbim de creșe și grădinițe. Programă care intră în vigoare odată cu începerea anului școlar, dar pe care educatorii o descoperă abia acum. Fără informări și formări prealabile. O programă școlară nu se aplică însă așa ușor, ea are nevoie, dincolo de cadrul conceptual, de un cadru operațional, care necesită timp, pregătire, formare. Era nevoie de apariția unei astfel de programe, dar era nevoie și de o amplă campanie de pregătire a celor care o vor pune în practică. Altfel, se va face după ureche, din mers. Și ce dacă? În aceeași ordine de idei, urcînd spre nivelul gimnazial, elevii care intră în clasa a VII-a, care învață deja după o nouă programă școlară, nu știu încă în ce formulă vor fi evaluați prin examenul de la sfîrșitul clasei a VIII-a. Nu există modele de subiecte, nu s-a explicat conceptul evaluării, care, în conformitate cu Legea educației, e mai cuprinzător, incluzînd și evaluarea din clasa a VI-a și un portofoliu individual. Am mai scris despre acest gol, nimeni nu știe încă ce e acest portofoliu, cum intră el în conceptul evaluării finale, sînt necunoscute detalii importante. Și ce dacă? La nivel liceal, încă nu s-a pornit procesul de scriere a programelor școlare noi, după care elevii de gimnaziu care intră în clasa a VII-a vor învăța în clasa a IX-a. Mai sînt doi ani pînă atunci, dar procesul e amplu: presupune scrierea programelor școlare, dezbaterea lor, ajustarea și apoi producerea de manuale corespunzătoare. E un demers complex, care necesită timp și responsabilitate. Încă nu se știe nimic. Și ce dacă?

Manualele. Anul trecut a fost un an negru. S-au impus (și cea mai afectată a fost clasa a VI a, unde elevii intrau în forță pe o programă nouă) manualele unice, sub monopol EDP (Editura Didactică și Pedagogică). Multe discipline au suferit grav, ajungînd la elevi manuale de proastă și foarte proastă calitate, cu greșeli semnificative din punct de vedere științific și cu aspect vetust. Cunosc bine situația, la clasa a VI-a am fost coautor al unui ma-nual de limba și literatura română declarat cîștigător, pe primul loc la evaluare, dar respins de EDP din motive de neînțeles, care țin de umori personale sau de interese de grup. Autorii am fost umiliți de conducerea EDP, deși tot ce doream era să oferim elevilor un produs de calitate. Anul acesta, doamna ministru Andronescu a revenit asupra formulei de producere a manualelor, acceptînd din nou licitația și competiția deschisă, fapt meritoriu pentru domnia-sa. Avantajul vizează elevii care vor intra în clasa a VII a și care vor avea manuale de calitate. Dar la clasa a VI-a nu s-a revenit. Pe de o parte, disciplinele care anul trecut nu au avut manuale la clasa a VI-a, anul acesta au putut participa la competiția deschisă. Pe de altă parte, disciplinele la care anul trecut au fost impuse manualele EDP au rămas cu acelea. E o disproporție și o nedreptate. Și ce dacă? Mai mult, faptul că totuși e posibil ca la unele discipline să nu existe în prima zi de școală manuale pe băncile elevilor este datorat procesului prea complicat de contestare a rezultatelor evaluării. Foarte pe scurt: manualele au fost depuse spre evaluare în aprilie. Rezultatele au venit prin iunie, iar de atunci, contestațiile încă nu s-au soluționat. Editurile așteaptă acest moment al soluționării, pentru a demara apoi în trombă tipărirea în sute de mii de exemplare și distribuirea manualelor în toată țara, rămînîndu-le timp de ordinul zilelor pentru o muncă foarte complexă logistic. De aceea, probabil că la unele discipline nu vor exista în prima zi de școală manuale. Și ce dacă? Să sune clopoțelul! 

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.