Tăcerea – teme şi variaţiuni

Publicat în Dilema Veche nr. 779 din 24-30 ianuarie 2019
Tăcerea – teme şi variaţiuni jpeg

Intensitatea tăcerii este variat şi pitoresc exprimată în registrul popular şi colocvial al limbii române. Unul dintre mijloacele de intensificare e recursul la adverbe care se asociază cu un număr limitat de verbe (tiparul a îngheţa bocnă, a se îmbăta cui, a dormi tun, a răci cobză, a bate măr etc.): se tace mîlc, chitic sau (mai rar) molcom. Extremele tăcerii sînt indicate şi de negarea oricărei rostiri sau a oricărui sunet – a nu spune nici pîs, a nu zice nici cîrc, a nu se auzi nici musca –, iar îndemnurile la tăcere sînt întărite pleonastic: taci din gură. Cele mai multe şi mai inventive forme de intensificare sînt însă comparaţiile: cineva tace ca peştele, ca pămîntul, ca porcul în păpuşoi etc.

Expresia a tăcea mîlc, una dintre construcţiile cel mai frecvent folosite din lista de mai sus, e interesantă prin asocierea dintre două cuvinte foarte apropiate ca sens, dar de origini diferite: verbul a tăcea, moştenit din latină, e complinit de mîlc, derivat regresiv al verbului a mîlci, sinonim provenit din slavă şi ieşit din uzul general. Dicţionarele noastre înregistrează totuşi circulaţia regională (prin Muntenia şi Oltenia) a verbului, în construcţia a o mîlci, cu sensul „a amuţi, a încremeni“. Din aceeaşi familie lexicală cu mîlc (care are variantele mulc şi molc) face parte adverbul molcom, pe care îl găsim folosit ca intensificator al tăcerii şi în româna de azi – „Inclusiv UEFA este implicată și tace molcom“ (gsp.ro) –, cu destule atestări în texte din Republica Moldova: „Chişinăul tace molcom“ (evzmd.md), „preşedintele T. tace molcom“ (vox.publika.md).

Comparaţiile tăcerii se întind de la cele previzibile, probabil universale (a tăcea ca peştele) sau care recurg la un reper extrem (a tăcea ca mutul), la unele mai sumbre şi oarecum poetice (ca pămîntul, ca mormîntul) sau la dezvoltări amuzante prin particularizare, în care tăcerea e asociată ascunderii în păpuşoi (porumb sau cucuruz). Expresiile pot avea multe variaţii în limba actuală: „Societatea civila tace ca mortu-n păpuşoi“ (gds.ro); „Subprefectul (…) tace ca porcu-n cucuruz“ (ebihoreanul.ro); „R. tace ca mutul în păpuşoi, chestie care ne enervează peste măsură“ (arenavalceana.ro); „ăia care ar trebui să se ocupe de siguranța noastră alimentară tăceau ca porcul în porumb“ (agroinfo.ro) etc. În tiparul comparaţiei localizate poate intra şi peştele, fie cu o precizare cam inutilă („Conducerea spitalului tace ca peştele în apă“, infobraila.ro), fie printr o descriere a situaţiei agravate: „iedul cel cuminte tăcea molcum în horn, cum tace peștele în borș la foc“ (I. Creangă, Capra cu trei iezi). Toate aceste expresii pot produce şi contaminări mai mult sau mai puţin absurde, de pildă cu o comparaţie pentru agitaţia haotică, fără rost sau pentru prezenţa nepotrivită (a se învîrti sau a fi ca cimbru-n borş): „tace ca cimbru-n borş“ (emiltito.2014). Acum cîţiva ani, o declaraţie jignitoare rostită de un politician la adresa unui adversar folosea comparaţia ca surda în horă (reper pentru inadecvare, de obicei construit cu verbe ca a se repezi, a se arunca, a se băga, a o ţine etc.), care a fost rezumată în presă într-un mod destul de neobişnuit, ca reper al tăcerii: „P. spune despre I. că tace ca «surda în hor㻓 (ziarelive.ro). De fapt, comparaţiile intensificatoare trec uşor de la o situaţie la alta, fără ca vorbitorii să le mai lege de o posibilă explicaţie, de un scenariu prototipic.

Evident, foarte multe lucruri din lume pot fi repere ale comparaţiei tăcerii: toate obiectele şi o bună parte dintre vieţuitoare. De obicei, ceea ce e atras în sfera tăcerii provine de la reprezentări prototipice înrudite, evocînd de exemplu mişcarea lentă şi lipsită de zgomot sau retragerea, ascunderea. Aşa s-ar putea explica apariţia melcului în comparaţia intensificatoare – „şi dacă tăcea ca un melc, tot la puşcărie ajungea“ (realitatea.net). Transferul de la o expresie la alta poate fi destul de neglijent cu detaliile: „B. şi T. tăceau ca struţul în nisip“ (gsp.ro). Dacă tăcerea se asociază cu slăbiciunea, supunerea şi intimidarea, reperul poate deveni oaia sau mielul, prin contaminare între a tăcea şi a sta ca mieluşelul la tăiere: „Ceilalţi lideri ai grupului tac ca mieluşeii“ (gsp.ro). În registrul colocvial actual, unul dintre reperele glumeţe ale lipsei de reacţie, luat din experienţa vieţii cotidiene citadine, e ficusul, ca prototip al plantei decorative din spaţii oficiale; de la nemişcare se trece uşor spre muţenie: „tăcea ca un ficus“ (viata-libera.ro). Inventivitatea glumeaţă a vorbitorilor poate produce numeroase variaţii ale tiparului. Într-un Dicţionar de proverbe româneşti (Litera, 2011) apare, de exemplu, expresia a tăcea ca balena-n iarbă, uşor de legat de tiparul ca peştele în borş („animal acvatic mort, aflat într-un spaţiu neprielnic“). 

Rodica Zafiu este prof. dr. la Facultatea de Litere, Universitatea din București. A publicat, între altele, volumele Limbaj și politică (Editura Universității București, 2007) și 101 cuvinte argotice (Humanitas, Colecția „Viața cuvintelor“, 2010).

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.