Turnul lui Babel

Publicat în Dilema Veche nr. 352 din 11 - 17 noiembrie 2010
Branduirea optimismului jpeg

Ieri s-a întrerupt curentul în tot cartierul. O zi întreagă. Am intrat în panică deoarece seara aveam curs iar planul de curs se afla, bineînţeles, pe calculator. Am aşteptat aşadar ce am aşteptat şi pînă la urmă mi-am suflecat mînecile şi m-am apucat de lucru. M-am întors la cărţile din bibliotecă, am răsfoit pasajele de care îmi mai aduceam aminte, am citit altele, am descoperit cîte o idee la care nu mă gîndisem. Mi-am luat apoi cîteva foi albe din imprimantă, le-am aşezat cu grijă pe birou şi am început să iau notiţe. Pe calculator, totul s-ar fi terminat în zece minute de cut/paste bine ales; aşa mi-a luat aproape zece ore. A ieşit cu totul alt curs, dar m-am distrat de minune! 

Ironia soartei a vrut ca tema cursului cu pricina să fie „Culturi orale versus culturi ale scrisului“. Nu m-am putut împiedica astfel să mă gîndesc mai departe, dar din aceeaşi perspectivă, la cultura Internetului în care trăim în prezent. Şi ceea ce se vede chiar şi cu ochiul liber, dacă îţi dai puţin osteneala să priveşti, este de-a dreptul fascinant (nu bine, nu rău, nu frumos sau urît, ci pur şi simplu fascinant). 

Mai întîi de toate, Internetul (sau, mai larg, multimedia) constituie o revoluţie epocală în domeniul „tehnologiilor de comunicare“, cum a fost şi scrisul la vremea sa. Iar o tehnologie de comunicare – ne spune Jack Goody – este la fel de importantă pentru o societate ca şi modul său de producţie: nu numai că marchează în profunzime relaţiile sociale, dar structurează şi mintea oamenilor, aparatul lor cognitiv. Din acest punct de vedere, gîndirea „primitivilor“ nu este nici inferioară (cum credea Lévy-Bruhl), nici la fel cu a noastră (cum afirma Lévi-Strauss), ci pur şi simplu diferită, în măsura şi modul în care tehnologia scrisului este diferită de aceea a oralităţii. 

Ce aduce însă fundamental diferit această nouă tehnologie de comunicare? În primul rînd, începînd deja cu televizorul, tehnologia multimedia impune primatul imaginii – şi astfel al văzului – şi determină relativa periferializare a scrisului. Cu aceasta am intrat deja în „post-gîndire“, afirmă Sartori. Scrisul a dus la dezvoltarea gîndirii critice şi abstracte. El a permis nu numai depozitarea gîndirii, ci şi compararea gîndirilor diferite în timp şi spaţiu, făcînd totodată „vizibilă contradicţia“ – ne spune Goody – şi forţînd astfel arta comentariului. 

Mai presus de toate însă, scrisul a permis desăvîrşirea şi operarea definitorie cu concepte şi idei, adică acele entităţi abstracte cărora „nu li se pot da în simţuri nici un obiect corespunzător“ (Kant): încercaţi să arătaţi cu degetul fiinţa, viaţa sau moartea şi veţi avea o problemă... Ei bine, imaginea ca atare nu poate fi niciodată un concept; îl poate ilustra, îl poate sugera, dar nu-l poate înlocui. Un copil care plînge, văzut pe ecranele a milioane de oameni, este mai convingător decît un milion de discursuri, dar el nu este o idee: imaginea poate fi mult mai persuasivă decît scrisul, dar niciodată la fel de inteligibilă. De cîte ori nu am reuşit, în ultima vreme, să-mi „conving“ studenţii cu o imagine şi un power point, după ore de discurs fără rezultat! Imagine şi power point care pe mine nu mă convingeau însă şi din care eu „înţelegeam“ mai puţin decît ei... 

Internetul nu înseamnă însă numai imagine. Una dintre cele mai frecvente utilizări ale sale este aceea a unei oralităţi secundare, o oralitate retopită în tiparul virtualului şi impregnată de această nouă tehnologie de comunicare. Paradoxal, această oralitate se slujeşte de texte, dar aceste texte virtuale integrează sui-generis structuri ale oralităţii, de la TON la emoticon, trecînd prin prescurtări, formulări eliptice, aproximări şi contradicţii. „Textul“ discuţiilor virtuale nu mai are nimic din caracterul închegat şi încheiat al scrierilor de altă dată, de la scrisori la cărţi. Cunosc, de pildă, o doamnă de vîrsta mea, care insistă să rămînă „branşată“ şi postează mereu comentarii pe forumuri culturale, care arată ca nişte impecabile compuneri, cu introducere, cuprins şi concluzii şi fiecare virgulă şi conjuncţie la locurile lor. Nu-i răspunde nimeni! Nu că ar fi de ruşine, dar e total neaşteptat: textualitatea virtuală trebuie să rămînă o improvizaţie orală. 

Pe de altă parte, această oralitate secundară elimină exact ceea ce era mai definitoriu pentru oralitatea primară, vechea şi „adevărata“ oralitate: relaţia faţă în faţă. Grupul social este înlocuit de reţeaua virtuală iar comunicarea devine anonimă şi fantasmată. Ceea ce conferă, mai departe, o extraordinară autonomie şi libertate fiecărui participant la comunicare. Ascuns sau nu în spatele e-anonimatului, acesta nu mai are nici o limitare – nici geografică, nici socială, nici simbolică –, poate comunica cu oricine, de oriunde şi oricum. În viaţa „reală“, nu ai oricînd ocazia să vorbeşti cu „regele“; în spaţiul virtual, orice persoană este accesibilă, căci e accesabilă. 

Oralitatea gravita în jurul unui guru, al unui înţelept al clanului; scrisul a fost totdeauna sub controlul puterii – de la elitele religioase sau imperiale ale scrisului şi pînă la cenzura regimurilor totalitare; web-ul este (aproape) liber de orice control: democratizarea comunicării s-a depăşit pe sine însăşi. Cu o condiţie: să rămîi branşat... Dacă tiparul (forma împlinită a scrisului) a fost o „tehnologie a individualismului“ – după cum afirma McLuhan –, se poate spune astfel că multimedia este o tehnologie a omului branşat, dependent din nou de comunitate, dar una fără chip. 

Ceea ce este însă cel mai fascinant este faptul că trăim într-o (scurtă) perioadă a istoriei în care aceste mari tehnologii de comunicare, despărţite altminteri de secole sau chiar milenii, coexistă. România este în prezent o societate pre-modernă a oralităţii reziduale, moştenire încă vie a societăţii ţărăneşti, o societate modernă a scrisului, în care scriitorul este elita, iar aceasta este încă referinţa şi o societate post-modernă a Internetului, în care reţeaua face tot mai mult regula. Totul într-o fascinantă devălmăşie. Nu ar trebui să ne mirăm deci prea tare că avem probleme de comunicare...

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.