„Zece clise pe perete“

Publicat în Dilema Veche nr. 794 din 9-15 mai 2019
„Zece clise pe perete“ jpeg

Un cîntecel folcloric destul de cunoscut, vehiculat astăzi mai ales de cărţile şi paginile de Internet pentru copii, a fost înregistrat încă de la sfîrşitul secolului al XIX-lea, astfel încît ne poate permite să vedem, în numeroasele sale variante, schimbări ale universului familiar şi ale limbajului vieţii cotidiene. Textul cîntecului – circulînd în prezent sub denumiri ca Numărătoare, Cîntecul numerelor, Cîntecul cifrelor etc. – are o structură clară: e alcătuit din versuri ordonate în funcţie de primele zece numere, fiecare nouă unitate de versificaţie fiind mai lungă, pentru că reia şi segmentele anterioare: „Hai să zicem una, / Una este luna“ devine „Hai să zicem una, / Să se facă două: / Două mîini copilul are, una este luna“, apoi „Trei crai vin din depărtare, două mîini copilul are, una este luna“ şi aşa mai departe. Genul cîntecului cumulativ sau recapitulativ (în engleză cumulative song, în franceză chanson à récapitulation) e prezent în multe culturi, fie asociat numărătorii, ca în cunoscutul cîntec englezesc de Crăciun The twelve days of Christmas, fie lipsit de numere – ca în cîntecelul francez Alouette, gentille alouette. Tiparul textului permite uşor substituţii de cuvinte, cu condiţia de a păstra rima.

Versiunile mai vechi ale cîntecelului, adunate de folcloriştii noştri, sînt mai directe şi mai brutale în alegerea ilustrărilor prototipice ale cifrelor; de altfel, textul nu era neapărat o poezioară pentru copii, culegătorii menţionînd interpretarea sa la şezători, la petreceri, ba chiar şi ipostaza de „cîntec bahic“, dovedită de intercalarea unor versuri tipice: „Să bem vin, să ne veselim“. Versiunile mai noi, destinate grădiniţelor şi şcolilor, au înlocuit versurile mai riscante, modificînd şi scopul cîntecului – care pare să se fi transformat din joc îndrăzneţ şi din probă de virtuozitate într-un instrument de învăţare a numărătorii.

Trei versiuni ale cîntecului – adunate sub denumirea Povestea numerelor (corespunzînd lui Zählgeschichte din germană) – apar în Texte din literatura poporană română, culese în Transilvania de G. Alexici şi publicate la Budapesta în 1899. Alte versiuni (din Moldova şi Oltenia) sînt cuprinse sau menţionate de Tudor Pamfile, în Jocuri de copii, 1907 (Istoria celor zece numere); o variantă bănăţeană a fost publicată de Emil Petrovici, în Anuarul Arhivei de Folklor, III, din 1935; cu siguranţă mai sînt şi altele, în diferite culegeri. Versiunile contemporane (reproduse în numeroase pagini din Internet) asociază numărul doi cu mîinile – „Două mîini copilul are“ –, vers apropiat de unul evocat într-o povestire – „Două braţe omu’ are“ (Mihai Lungianu, La răvăşit, în Luceafărul, 1908); versiunile populare au, însă, invariabil, un alt reper: „Două ţîţe fata are“. Numărul trei e legat, în textele populare mai vechi, de universul cotidian rural – „Trei picioare la căldare“ –, reper abandonat în versiunile mai noi în favoarea unei referinţe culturale – „Trei crai vin din depărtare“; trimiterea religioasă riscă să se piardă, în varianta „Trei cai vin din depărtare“. Pentru numărul patru, persistă pînă azi evocarea universului rural, dar în diferite variante: de la „Patru ţîţe vaca are“ (Alexici) la „Patru roate carul are“ (Pamfile, Petrovici), „Patru roţi la carul mare“ sau „Patru boi la plug se mînă“ (în textele contemporane). Numărul cinci are reperul cel mai stabil, acelaşi în textele vechi şi în cele noi: „Cinci degete la o mînă“, „Cinci degete mîna are“, „Cinci sînt degete la mînă“. Versurile legate de numărul şase ilustrează înlocuirea existenţei rurale înstărite – „Şase boi la plug se mînă“ (Pamfile, Petrovici), „Şase boi plugu-şi trag“ (Alexici) – de către experienţa citadină de „om al muncii“: „Şase zile lucrătoare“. Numărul şapte evocă uneori un scenariu bisericesc – „Şapte popi mas(c)lu-şi fac“ (Alexici) – , dar e în genere asociat unui reper calendaristic: „Şapte zile-n săptămînă“ (Pamfile, Petrovici, textele moderne). Varietatea de repere e mai mare în cazul numărului opt, atît în variantele vechi – „Opt fete la o casă / Multă sărăcie lasă“ (Alexici), „Opt picioare racul are“ (Pamfil, Petrovici) –, cît şi în cele noi: „Opt la joc se prind voinicii“ (sau „Cîte opt la joc voinicii“), „Opt e nota la română“. Pentru nouă, reperul tradiţional al maternităţii – „Nouă luni muierea poartă“ (Petrovici), „Nouă luni femeia ţine“ (Pamfile, Petrovici) – e rareori păstrat (eufemistic) în versiunile contemporane („Nouă luni de aşteptare“), fiind substituit de asocieri destul de variate, de la sărbători religioase şi laice – „Nouă marte mucenicii“ (sau „Nouă-n martie-s mucenicii“), „Nouă-i zi de sărbătoare“, „Nouă Mai e sărbătoare“ – la sentinţe şi credinţe populare: „Nouă vieţi pisica are“. În fine, zece face trecerea clară de la bunăstarea rustică – „Zece clise pe perete“ (unde clisă are sensul regional „bucată de slănină“) (Alexici), „Zece bani bănuţul are“ (Pamfile, Petrovici) – la performanţele şcolare contemporane: „Zece-i nota care-mi place“, „Zece-i nota cea mai mare“, „Zece-i nota la purtare“. Pînă la urmă, în ciuda numeroaselor schimbări, eufemizat şi reorientat către scopuri didactice, cîntecelul rezistă. 

Rodica Zafiu este prof. dr. la Facultatea de Litere, Universitatea din București. A publicat, între altele, volumele Limbaj și politică (Editura Universității București, 2007) și 101 cuvinte argotice (Humanitas, Colecția „Viața cuvintelor“, 2010).

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.