Lagărul memoriei

Publicat în Dilema Veche nr. 340 din 19 - 25 august 2010
Conjuraţia Eminescu (II) jpeg

● Herta Müller, Leagănul respiraţiei, traducere de Alexandru Al. Şahighian, Editura Humanitas Fiction, 2010.

În 1945, după terminarea celui de-Al Doilea Război Mondial, Guvernul român i-a „livrat“ pe minoritarii germani din România pentru reconstrucţia Uniunii Sovietice distruse de fascişti. Toţi bărbaţii şi femeile cu vîrste cuprinse între şaptesprezece şi patruzeci şi cinci de ani au fost atunci deportaţi pentru cinci ani de muncă forţată în lagărele sovietice. Mama Hertei Müller s-a numărat printre cei deportaţi, la fel şi Oskar Pastior care, adolescent fiind, a ajuns în lagărul ucrainean de la Novo Gorlovka. Herta Müller s-a documentat stînd de vorbă cu foştii deportaţi din satul natal Niţchidorf, apoi, împreună cu poetul Oskar Pastior, a călătorit în Ucraina în locurile fostelor lagăre, cei doi intenţionînd să scrie împreună un roman. Moartea prematură a lui Oskar Pastior în 2006 a făcut ca pînă la urmă cartea să aibă un singur autor. Aceasta este povestea romanului, detaliile istorice şi biografice din spatele ficţiunii pe care scriitoarea însăşi le rezumă la final, într-un „cuvînt de încheiere“. Altfel, cartea nu oferă prea mult din contextul politic, miza fiind experienţa umană universală a captivităţii, a deposedării şi umilinţei, şi mai puţin motivaţia ideologică a „vinei“ şi a torturii. Nota auctorială finală este, totuşi, semnificativă indicînd, o dată în plus, mecanismul perfect mimetic al totalitarismelor care îşi copiază metodele sub semnul unor false diferenţe, toate avînd, de fapt, acelaşi unic, recognoscibil portret. O dovedeşte, cu ironie amară, inclusiv faptul că cenzura vietnameză a respins deja traducerea cărţii.

Narat la persoana întîi, romanul este încercarea protagonistului Leo Auberg de a pune în cuvinte cei cinci ani trăiţi în lagărul de muncă forţată. Deşi începe cu noaptea deportării din ianuarie 1945 şi se încheie cu fuga din ţară de după întoarcerea din lagăr, confesiunea sibianului nu este construită ca o poveste a supravieţuirii, ca „romanul“ unei vieţi, ci ca un fel de inventar, secvenţial, introspectiv şi liric, al memoriei. Căci memoria este cu adevărat intriga acestui roman – moralmente vitală, memoria este tot (o formă de) respiraţie: oxigenează viitorul –, iar memoria este mai ales o chestiune de limbaj. Conflictul memoriei este chiar limbajul ei. Sau cum spunea scriitoarea însăşi undeva: „Domeniile lăuntrice nu se suprapun cu limba, ele se tîrăsc într-acolo unde cuvintele nu-şi pot avea sălaş“. De aceea, momentele naraţiunii sînt, de fapt, „momente“ ale memoriei – exerciţii, proiecţii, aproximări şi căutări, poeme şi jocuri de cuvinte care necesită multe note de subsol căci, oricît de bună ar fi traducerea (şi a lui Alexandru Al. Şahighian este remarcabilă), limitele limbajului se cer explicitate. Fundamental, Herta Müller este poetă, una intelectualistă, oricum mai apropiată de eseu decît de povestire. Se vede şi în acest roman a cărui stilistică (sintaxa şi cadenţa frazei, limbajul, tropii) este una poematică. Date fiind resursele tot mai reduse de originalitate ale romanului de lagăr, acest efect stilistic îi oferă un mare avantaj, Herta Müller reuşind să scrie cartea fără să-şi trădeze anxietatea influenţei şi presiunea precedenţei. Romanul se înscrie, astfel, în circuitul unor cărţi cu care are multe în comun, păstrîndu-şi însă un suflu original. (Ca o paranteză, scena umilitoare a defecării colective stă alături de cea descrisă de Jorge Semprun în Mortul care trebuie, roman al Buchenwald-ului, aşa cum „nunta pisicească“ a împreunărilor din acest lagăr ucrainean se întîlneşte cu logodnele oarbe din lagărul siberian descris de Martin Amis în Casa Întîlnirilor. Asta apropo de identitatea similară a tuturor lagărelor de exterminare/reeducare/muncă forţată.)

Leo Auberg este nu atît un personaj, cît o voce care, după experienţa ororii, îşi caută încă tonul şi cuvintele, vorbirea fiind o formă de călătorie inversă, un gest care „despachetează“ bagajul memoriei. Motivul bagajului (geamantanul plecării în lagăr e confecţionat din cutia unui gramofon) fiind unul din motto-urile cărţii: „Port cu mine un bagaj tăcut. Atît de profund şi de îndelung m-am împachetat în tăcere, că nu mă pot nicidecum despacheta în cuvinte. Tot ce fac cînd vorbesc e doar să mă împachetez într-alt el“. Căci efectul deportării este exilul interior, o formă de coexistenţă captivă înăuntrul propriei memorii capricioase şi involuntare, o post-tortură ce implică deopotrivă rememorarea („recidivarea în lagăr“ – limbajul e autonom) dar şi in-comunicarea ororii („aceste cuvinte impoprii“ – limbajul e convenţional). Deopotrivă unealtă a captivităţii dar şi „despachetare“ de sine, limbajul este, fatalmente, un substitut precar dar necesar. Aşa cum, în lagăr, cuvintele hrăneau fantezia celor înfometaţi: „Orice înfometat cronic îşi are propriile preferinţe, cuvinte de mîncare rare, dese şi permanente. Fiecăruia îi place mai mult un alt cuvînt. Fiecare îşi mănîncă singur cuvintele.“ Foamea devine curînd registrul limbajului (dorul de acasă este „foamea de un loc unde cîndva am fost sătul“), „foamea de cuvinte“ fiind astfel o metaforă cu dublu sens în acest roman în care foamea este suprapersonaj. Obiect al torturii, delir (colectiv) permanent, o perversitate şi o absurditate care degradează, umilesc şi iau minţile, foamea este şi corporalizare spirituală: un companion, o prezenţă, un fel de Înger Terminator („Îngerul foamei“) care-i împinge pe deţinuţii înfometaţi să viseze mese copioase şi să-şi povestească reţete culinare, să fure pîine, să-şi încălzească stomacul la soare sau să mănînce nisip. 

Personajele şi replicile de teatru absurd ale lagărului, gesturile deopotrivă ale cruzimii şi delicateţei dintre deţinuţi, muncile cu cimentul, zgura şi cărbunele, detaliile vieţii de lagăr, rutina, zădărnicia, frica, oboseala, mizeria – toate capătă un suflu liric în acest suprapoem al foamei, mai întîi de mîncare, apoi de limbaj; ambele forme ale hrănirii şi condiţii ale supravieţuirii. Odată întors acasă, Leo Auberg umple cîteva caiete de dictando cu scrisul său, doar pentru ca, în final, să se confrunte cu „fiasco-ul lăuntric“ al imposibilităţii de a se destăinui şi de a fi un martor credibil. Ca şi întoarcerea, scrisul este în acelaşi timp captivitate şi rătăcire, căci terenul lagărului s-a extins în interior dereglînd pentru totdeauna leagănul respiraţiei: „Căpăţîna mea e terenul unui lagăr; nu te poţi apăra nici tăcînd, nici povestind“. Titlul cărţii se relevă, astfel, ca o puternică metaforă a (dez)echilibrului şi cadenţei interioare a vieţii. „Leagănul respiraţiei“ vorbeşte, de fapt, despre balansul perpetuu al tăcerii şi vorbirii, al memoriei şi imaginaţiei, al sinelui şi al celorlalţi, al intimităţii şi singurătăţii...

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Papa Francisc a vizitat ceke mai importante locuri pentru catolici dar şşi pentru ortodocşi în timpul scurtei sale vizie în România  jpeg
31 mai: Ziua în care Papa Francisc vizita România, cu un mesaj emoţionant: „Am venit aici ca pelerin ce doreşte să vadă chipul Domnului în chipul fraţilor”
Pe 31 mai, de-a lungul anilor, s-au petrecut o serie de evenimente marcante, de la condamnarea la moarte a nazistului Adolf Eichmann, la nașterea unor figuri publice importante. Tot în această zi, în 2019, Papa Francisc a vizita România, aducând un mesaj emoţionant.
catalina mustata jpg
O mare actriță a României trăiește o poveste de dragoste ca în filme. După un divorț „amar”, și-a găsit liniștea în brațele fostului său profesor
Să mai iubești după un divorț răsunător nu pare ușor, însă o mare actriță a României a dovedit că dragostea nu cunoaște limite. În urma despărțirii de primul soț, trăiește acum o poveste de iubire neașteptată, parcă desprinsă din filme.
Dragos Anastasiu, foto facebook Dragos Anastasiu jpg
Dragoş Anastasiu: „Declarațiile mele nu au legătură cu hotărârea Curții Constituționale”. Românii îl taxează dur: „Cât de proşti ne credeți?”
Dragoş Anastasiu susţine că între afirmaţiile sale privind declaraţia de avere şi decizia Curţii Constituţionale nu e nicio legătură. Românii l-au taxat dur pentru declaraţiile sale chiar la o postare făcută de el în mediul online în care îşi justifică poziţia.
Dorel Vișan jpeg
Secretul longevității lui Dorel Vișan. Chiar și la 87 de ani are o viață activă! Cum învinge durerile și ce folosește în locul zahărului: „Cel mai bun medicament”
Actorul Dorel Vișan, ajuns la venerabila vârstă de 87 de ani, păstrează cu mândrie tradiția apiculturii, moștenită din familie. Chiar și astăzi, se ocupă personal de stupii săi din satul aflat în apropiere de Cluj, unde locuiește.
Alarma cu bomba parc Chisinau FOTO Telegram jpeg
Alarme false cu bombe la Chișinău. Poliția denunță crearea panicii în societate
Două alerte cu bombă au fost înregistrate în seara zilei de vineri în Chișinău, iar în urma verificărilor, polițiștii au anunțat că acestea au fost false, menționând că au fost provocate intenționat, inclusiv cu scopul de a crea panică în societate.
tudor arghezi martisor 18848745 webp
Scriitorul celebru care a avut o aventură amoroasă în perioada călugăriei. S-a ales cu un fiu nelegitim și a avut o viață sentimentală controversată
Tudor Arghezi, unul dintre cei mai importanți scriitori români, a avut o viață personală marcată de o poveste mai puțin cunoscută.
osso buco jpeg
Osso buco, rețeta italienească care a cucerit toate gospodinele din România. Cum o prepari rapid și ce trebuie să adaugi pentru un gust autentic. VIDEO
Osso buco este un preparat clasic al bucătăriei italiene, apreciat pentru savoarea intensă și textura fragedă a cărnii. Deși în mod tradițional are un timp lung de preparare, rețeta poate fi adaptată pentru a economisi timp, fără a compromite gustul autentic.
Vladimir putin tinuta militara 5, captura video jpg
Atacul cu drone asupra elicopterului lui Vladimir Putin s-a dovedit a fi „marketing”. Înscenare de propagandă orchestratată de Kremlin
Un presupus atac cu drone asupra elicopterului lui Vladimir Putin, prezentat de presa de stat ca un act de eroism al liderului rus, s-a dovedit a fi o scenă regizată în scop propagandistic.
monica tatoiu png
Cât de importante sunt relațiile intime într-o relație. Monica Tatoiu: „Măcar atât l-am învățat pe fi-miu”
Într-o discuție sinceră și lipsită de convenții cu Damian Drăghici, Monica Tatoiu a abordat un subiect adesea evitat în spațiul public: importanța sexului într-o relație.