Paradoxul religiei

Publicat în Dilema Veche nr. 745 din 31 mai - 6 iunie 2018
Paradoxul religiei jpeg

Există religie cînd există creditarea unui transcendent. Cînd există comunicare cu ceva inefabil, ceva care nu cade sub puterea facultăţilor strict umane. Umanul se deschide spre dincolo de sine, către un nevăzut suprem atrăgător. Dar la fel de important în religie e ca acest nevăzut/ inefabil/ transcendent să ia formă specifică, să se manifeste în chip riguros configurat, aparte expresiv. Cel care depăşeşte orice formă îşi „localizează“ prezenţa în puncte ale unei geografii sacre, se face prezent în limbaj, în rituri, în imagini. Se „întrupează“. Ia chip, se manifestă ca universal concret.

Există aşadar, în religie, o tensiune incitantă între transcendentul liber de orice determinaţii şi expresia lui în forme cu necesitate mărginite. Articularea între Infinit şi „finitul“ expresiilor sale e una dintre marile teme ale religiei. Iar paradoxul creşte cu un grad, atunci cînd luăm seama la specificul acestor expresii. Da, ele sînt formă, sînt expresie, sînt aşadar cu necesitate mărginite. Dar sînt construite în aşa fel încît, mărginite fiind, să nu fie mărginitoare. În economia lor, ele îşi indică propria depăşire. Sînt expresii, sînt forme vectoriale. Nu te închid în conturele, în „localul“, în particularul lor. Te incită să porneşti încotro arată săgeata căreia îi dau suport. Indică o realitate care – dinăuntrul lor – te cheamă către nivelul ei propriu, transformal. Configuraţiile religioase (cele izbutite) se construiesc pe nişte determinaţii atît de puternice, atît de aparte, de rafinat alcătuite, încît te lansează dincolo de ele. Aceasta e subtila lor „convenţie“, acesta e regimul lor specific.

În Bunele Vestiri ale lui Fra Angelico – observa istoricul de artă Georges Didi-Huberman –, spaţiul întîlnirii între înger şi Fecioară e modelat în aşa fel încît să interzică o percepţie „naturalistă“ a scenei. Există structuri neverosimile, voite incongruenţe topologice, rupturi. E un spaţiu care te împinge în afara lui. El slujeşte, spune Didi-Huberman, drept „operator pentru o convertire a privirii“. La fel e „ogiva incompletă“ despre care vorbeşte undeva Henry Corbin. În neterminarea ei, ea transportă atenţia dincolo de spaţiul nostru fizic şi mental curent, spre acea realitate care îl situează, care ne situează. Icoana, la rîndul ei, nu e imagine carentă sub raportul realismului. Hieratismul ei e semnificant, e funcţional. Trimite spre un alt regim de fiinţă, spre Prezenţa care o locuieşte fără a fi mărginită de vizibil. În Panteonul antic al Romei, masiva compoziţie interioară e secundă faţă de ochiul de cer care o domină. Construcţia lui Agrippa e un „instrument spaţial“ care îndreaptă privirea către deschisul din vîrf, e templu al acelui Terminus infinit, despre care vorbea Nicolaus Cusanus. Am mai pomenit despre structura templului budist de la Borobudur, analizată de indianistul Paul Mus. Spirala galeriilor exterioare, încărcate de ciorchinii imaginilor se roteşte în jurul unui miez de piatră inaccesibil, care semnifică densitatea liberă de determinaţii a Principiului. Iată cîteva exemple, dintre nenumăratele ale artei religioase, unde avem de a face cu un „dispozitiv“ vectorial, foarte rafinat în „codul“ lui. Tot Henry Corbin vorbea despre „vigoarea transgresivă a simbolului“, care furnizează vocabularul sacrului şi al expresiilor sale. Cînd e izbutit pus în operă, cînd e înţeles, acest vocabular – fie că foloseşte unui text, unei construcţii, unui act, unei imagini – cheamă la depăşirea limitelor, către universalul divin care se exprimă prin ele.

E uimitor, de pildă, că în legendarul universal de întemeiere a sanctuarului, actul construcţiei rămîne foarte adesea marginal. Esenţială e depistarea locului. El, locul, este încărcat de o putere vectorială pe care omul trebuie să o caute, să o descopere, să o perceapă, să o înţeleagă. Sanctuarul se ridică pe locul unei epifanii, al unui eveniment vizionar, al unei experienţe contemplative, adică într-un punct unde comunicarea între nivelele de fiinţă e deja deschisă. Acolo se construieşte edificiul, iar spaţiul lui mărginit îşi semnifică apăsat articularea cu deschiderea întemeietoare.

Tensiunea unei configuraţii care, prin singulara ei calificare, se deschide spre divin, non-localizabil şi non-reprezentabil: iată o mare temă a sanctuarului şi a oricărui act al religiei. Fundamentalismul religios dă atenţie cvasiexclusivă configuraţiei, suportului în mărginirea lui. Relativismul religios e vag, insensibil la specificitatea vectorială a configuraţiei. Amîndouă riscă să piardă din vedere tensiunea, „paradoxul religiei“.

Există în Evanghelie un episod care pune lumina exact pe această tensiune. E dialogul între Iisus şi femeia samarineancă (Ioan, 4, 4-42). Ce se întîmplă la „fîntîna lui Iacob“, sub raza verticală a ceasului douăsprezece? Iisus face aici o apăsată „critică a locului“. Pare să conteste legitimitatea tuturor amplasamentelor terestre de comunicare cu divinul, a tuturor sanctuarelor. „Vine ceasul cînd nici pe muntele acesta, nici în Ierusalim nu vă veţi închina Tatălui... vine ceasul şi acum este, cînd adevăraţii închinători se vor închina Tatălui în duh şi adevăr“ (Ioan 4, 21-23). Desigur, cînd divinul e de faţă, cînd e prezenţă directă, locurile sacre sînt depăşite în eficacitatea lor. Dumnezeu îţi cere să răspunzi adecvat transcendenţei lui. Se adresează intimităţii adînci a fiinţei; se descoperă în intimitatea Lui.

Iisus pune aşadar o notă secundă asupra întregii geografii religioase. Nu o desfiinţează, dar îi indică insuficienţa, faptul că e „trecătoare“: „vine ceasul şi acum este...“. Locurile sacre nu au rostul să „capteze“ prezenţa sfîntă, nu o „posedă“, nu o asigură între limitele lor.

Dar această „critică a locului“ e departe de a se petrece într-un punct anonim al peisajului. Dimpotrivă, ea se rosteşte într-un centru saturat de determinaţii simbolice. E vorba în primul rînd despre un loc rădăcină, unde se perpetuează depozitul tradiţiei ebraice şi marca unuia dintre personajele sale esenţiale: acolo se află fîntîna „părintelui nostru Iacov“. Acolo se află rezervorul de apă şi de memorie al ţinutului, care îi va sluji lui Iisus drept element de accroche pentru a invoca – în tensiune – „apa vie“ a Duhului. Pe urmă, muntele Garizim – nume care are conotaţia de ombilic al cosmosului – constituie, pentru samarineni, în acelaşi timp axa simbolică a lumii, dar şi conştiinţa unei separări, a unei înstrăinări în raport cu sanctuarul de la Ierusalim. Samaria – cu centrul ei, marcat pe verticala adîncurilor de fîntîna patriarhului şi pe verticala înălţimilor de munte – este un ţinut care va desemna, în concepţia creştină, categoria celor inclasabili. Aflată între Iudeea şi Galileea, între teritoriul „Legii vechi“ şi „lumea neamurilor“ ce va primi Legea cea nouă, ea indică tocmai condiţia trecerii. „A lăsat Iudeea şi s-a dus iarăşi în Galileea. Şi trebuia să treacă prin Samaria“ (Ioan 4, 3 - 4).

Iisus vorbeşte însă, e limpede, despre o trecere verticală: de la condiţia mundană, marcată de particularul geografiei/ geografiilor sale, la condiţia libertăţii Duhului, unde limitările se şterg. Da, El vorbeşte despre acest transitus spiritual. Dar o face într-un loc intens, multiplu calificat, încărcat de trăsături simbolice. O face într-un loc vectorial. Pune la lucru tensiunea definitorie a religiei, a suporturilor ei.

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase. Cea mai recentă carte publicată e Modelul Antim, modelul Păltiniş. Cercuri de studiu şi prietenie spirituală, Humanitas, 2015.

Foto: Fra Angelico, Buna vestire

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.