Sîntem ceea ce mîncăm?

Iuliana ALEXA
Publicat în Dilema Veche nr. 476 din 28 martie - 3 aprilie 2013
Sîntem ceea ce mîncăm? jpeg

...aşa se pare, cel puţin de la Brillat-Savarin încoace. În Fiziologia gustului (1825), naşul savarinei de azi enunţă cîteva principii – la vremea aceea, pur intuitive – ce se vor dovedi adevărate după cercetările biochimiei moderne. Între altele, Savarin trece drept părintele dietei sărace în carbohidraţi. El spunea că zaharurile şi făina albă în exces cauzează obezitate. Nimic mai adevărat...

Secolul al XIX-lea este, de altfel, momentul de început al preocupării moderne pentru nutriţie. Dacă acum aproape 200 de ani, dietetica era o idee marginală, expresie mai curînd a rafinamentului facultativ, a subiectivităţii asumate, libere de ideologie şi un discurs al plăcerii gratuite, astăzi ea este o adevărată ideologie, un text ştiinţifico-normativ de care nu scapi dacă vrei să pari rafinat. Azi nu mai mănînci oricum, fără să fii taxat drept ignorant dacă nu respecţi principiile unei nutriţii bune. A mînca într-un anumit fel a devenit semn al educaţiei şi criteriu de excluziune. La ora la care calitatea vieţii şi valoarea ei supremă sînt aici şi acum, la ora la care religiile pierd teren şi neuroştiinţele ne spun că gîndurile, conştiinţa noastră imponderabilă, toate acestea nu sînt altceva decît o reflectare a biologicului, mîncarea capătă o altă importanţă. „Omul e ceea ce mănîncă“ – scria Feuerbach. Vulgar sau nu, acesta e adevărul...

Bisericuţe gastronomice

În excelentul dosar dedicat alimentaţiei, revista franţuzească Philosophie magazine (nr. 50 din iunie 2011) descrie perfect stilul de hrănire actual: fiecare are acum acces la preparate adaptate vîrstei şi nevoilor nutriţionale. „Borcănaşe cu piureu de fructe pentru bebeluşi, pizza congelată pentru adolescenţi, carne pentru bărbaţi şi salate uşoare pentru femei.“ Segregarea e mai mult decît o modă. Este un dictat cultural, cu şanse de persistenţă. Slow food – contracurentul pentru fast food – predică acum bucuria comensalismului, plăcerea degustării şi a socializării în jurul mesei. Slow food exaltă produsul local şi abhoră mondializarea mîncării. O întoarcere la rădăcini, o ideologie a artizanalului şi a creativităţii la scară mică. Au şanse să prindă rădăcini?

Chestiune de preferinţă. Mondializarea pare la fel de tentantă. Cum să nu fii măcar curios în materie de fusion cuisine – amestecul mozaicat de sushi japonez cu quinoa peruan, din care poţi decela şi una, şi alta. Sau stilul Tex-Mex, ingrediente americane şi mexicane. Nouvelle cuisine – trend franţuzesc ce pune accent pe prezentarea alimentelor şi pe cantitatea lor (mai mică) – flatează deopotrivă gustul, văzul şi sănătatea. Interogaţia etică nu e mai puţin prezentă în ziua de azi: vegetarianismul extrem, vegan – refuzul de a mînca animale sacrificate – introduce o nouă dimensiune: cea a moralităţii actului hrănirii. Postul este, pentru religioşi, înfrînarea temporară, cu scop de purificare spirituală (încheiată, confirmată, sancţionată ulterior definitiv şi irevocabil prin „glasul“ către Petru: „Sculîndu-te, Petre, junghie şi mănîncă“ – Faptele Apostolilor, cap. 10). Dar astăzi, moralitatea e plasată altundeva, în gestul plin de semnificaţii al uciderii animalului. E moral sacrificiul animalului? Cu sau fără anestezie? Întrebările par naive, dar ele deschid noi căi de reflecţie etice. Omul e specia dominantă – are el dreptul să şi beneficieze, fără restricţie, de toate celelalte specii-resurse? Ce alte consecinţe derivă din dreptul uman absolut de a „junghia şi a mînca“?

„Avem carne...“

Mai puţin abstractă este constatarea că, actualmente, carnea e un aliment riscant. „Alimentaţia – prea bogată în Omega-6 – şi condiţiile de creştere contribuie la fragilizarea sănătăţii animalelor“, spunea nutriţionistul Laurent Chevallier, într-o anchetă a revistei Psychologies Franţa, 2011. „Ele trebuie vaccinate, tratate cu vitamine şi alte medicamente. În Franţa, cam 200 de tone de antibiotice se folosesc anual în medicina veterinară, ceea ce face din această ţară a doua consumatoare de antibiotice animale la nivel european. (Am o curiozitate personală: oare calul românesc o fi bio?!)

Organizaţia Naţiunilor Unite pentru alimentaţie şi agricultură (FAO) spune că 20% din emisia de gaze cu efect de seră vine din industria alimentară producătoare de carne. Aşadar, carnea pe care o mîncăm e mult mai mult decît ceea ce privim în farfurie. Sînt oamenii conştienţi de acest fapt? Culpabilitatea – iată o consecinţă neanticipată a nutriţiei moderne.

Să devenim vegetarieni?

Ce nesărată viaţă... Dar de ce? Dominique Lestel, filozof şi etolog, scrie în Apologie du carnivore (Fayard, 2011) că vegetarianismul devine prea de tot o ideologie puritană, normativă în exces şi care nu duce la nimic bun. Mai nimerit ar fi consumul moderat şi ocazional de carne, oarecum ceremonios, scos în afara normei. O ocazie, ceva de savurat. Aceasta este şi sugestia lui David Servan-Schréiber, neuropsihiatru francez – decedat recent, din păcate –, preocupat de efectele alimentelor asupra sănătăţii. În 2008, el scria în cartea sa – Anticancer (devenită, între timp, bestseller, şi tradusă în româneşte la Editura Elena Francisc Publishing) că, în bucătăria modernă, alimentele „grele“ au devenit norma, în vreme ce, în trecut, ele erau folosite pe post de condiment. Laurent Chevallier spune şi el că regimul vînătorilor şi culegătorilor, de la care am moştenit noi fiziologia digestivă sănătoasă, era unul de fructe şi legume asezonate cu proteină animală... bio. Animale care păşteau inocente pe cîmpiile fără erbicide, din trecut. Şi mai bine, spun nutriţioniştii, ar fi să renunţăm la carne, dar să ne luăm proteinele din lapte, peşte, ouă. Curentul are şi un nume terminat în „-ism“, ca orice ideologie: flexitarism.

Flexitarism să fie...

...dar s-o ştim şi noi. Nutriţie conştientă, deci. Rafinamentul digestiv contemporan se referă şi la gust, şi la chimie. Alicamentele sînt alimente-design, îmbogăţite în nutrienţi necesari pentru sănătate. Bifidus, Omega-3 – aceste cuvinte fac deja parte din conversaţia zilnică. „Light, vă rog“ – înseamnă că n-avem nevoie de stimulări grosiere, sîntem rafinaţi şi consumăm subdivizii ale mărcilor. Elevarea spiritului în aceast context? „Vinul este, pentru mulţi intelectuali, o substanţă mediumnică“, scria Barthes. Trupul şi spiritul sînt unul şi acelaşi lucru, şi acesta pare să fie un (alt) adevăr ultim. Introspection cannot overcome biology – spunea şi Robert Burton, specialist american în neuroştiinţă. No, it can’t. Atunci, să facem bine să mîncăm bine, pentru a gîndi corect.

Iuliana Alexa este redactor-şef la revista Psychologies, România.

Foto L. Muntean

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.