Cele trei modele

19 mai 2020
Cele trei modele jpeg

S-a mai așezat praful după furtuna violentă care a cuprins lumea în ultimele două luni. Acum e mai clar care e narativul dominant în privința coronavirusului. Cu toate că, de multe ori, oamenii nu sînt capabili să învețe din lecțiile istoriei, există se pare o memorie a epidemiilor care de peste două mii de ani tot aduc suferință și pierderi. Memoria aceasta s-a manifestat, s-a deșteptat și, în plus, a mai fost ceva: am avut mijloacele de a reacționa în consecință. Nu le-am avut, cel puțin în această măsură, în 430 î. H., la Atena, nici în 541, la Constantinopol, nici în Evul Mediu, nici după Primul Război Mondial, cînd s-au mai dezlănțuit molimele. Acum însă, am putut și am și acționat preventiv.

Reacțiile stîrnite de coronavirus au fost probabil mai întinse chiar și decît teritoriul în care acesta a ajuns. Și iarăși e acum mai clar că ele au fost de trei tipuri. La o extremă este modelul asiatic, unde domină regimurile de tip autoritar. Tot aici, experiențele cu epidemiile au fost mai recente decît cele trăite de Occident, unde igiena și cercetările medicale le-au mai scos din actualitate. Ilustrativ în acest sens este Vietnamul, care susține că nu are niciun deces de Covid-19. Vietnamul este o țară comunistă de o sută de milioane de locuitori care a trecut în ultimele decenii prin epidemii de SARS, gripă aviară, pojar și febră hemoragică. Partidul a reacționat rapid și decis, a închis școlile încă din ianuarie și a introdus carantina instituționalizată pe scară largă. În Vietnam s-au luat decizii colective impuse individual, fără crîcnire și împotrivire.

La celălalt capăt este Suedia. Aici oamenilor li s-a explicat și au înțeles pericolul. Au decis să păstreze distanța și să asculte de sfaturile oamenilor de știință. Guvernul nu a avut ce să impună, decizia reacției a fost asumată de public. În Suedia s-au luat decizii individuale rezultînd într-o atitudine comună. Viața obișnuită nu a fost afectată, activitățile economice și sociale au continuat, cu modificări și adaptări făcute din mers. Reacția suedeză nu a fost lipsită de riscuri. Oamenii din centrele de îngrijire a vîrstnicilor și unii imigranți, pentru care distanțarea socială este un lux pe care nu și-l puteau permite, au fost mai afectați de coronavirus decît persoanele din alte categorii.

Între cele două modele de la extremități, există planurile intermediare. Ele exprimă destul de fidel concepția curentă locală despre relația dintre individ și colectiv. Unele variante au prezentat trăsături asiatice mai pregnante: amenzi mari, carantină instituționalizată, supraveghere brută sau electronică. Alte variante au mers spre modelul suedez, cu oameni care au ținut distanța și guvernul care legifera din urmă ceea ce populația începuse. În Europa, în mare, zona sudică a fost mai orientală, cea nordică mai occidentală în raport cu modelele de reacție la pandemie.

Unde ne-am situat noi pe această axă? Dacă și-a făcut cineva iluzii în privința asumării profunde a unor practici democratice, acum ar fi momentul să și le revizuiască. Modelul românesc rămîne o enigmă, în care de pildă amenzile la început sînt astronomic-asiatice, pentru ca la final să dispară cu totul, ca în Occident. E un hibrid în care nimeni nu pune în discuție acțiunile guvernului în prima lună de situație de urgență, pentru ca acum să apară partide întregi de denunțători ai abuzurilor. E o versiune în care la început politicienii se prezintă ca salvatori atotștiutori, iar la sfîrșit invocă un corp de experți de care nimeni nu a auzit pînă acum.

Între cele două modele de reacție extreme nu s-a tranșat încă un cîștigător. Vietnamul a început relaxarea, dar trăiește cu perspectiva următorului val al epidemiei. Suedia a înregistrat decese premature determinate de îmbolnăvirea de Covid-19, dar se apropie de o imunizare de masă care îi va ușura confruntarea umană și economică cu valul doi. Decisiv în această cursă este găsirea unui tratament eficient și a unui vaccin. Cu cît acestea întîrzie, cu atît modelul suedez va fi mai tentant.

Ionuț Iamandi este jurnalist la Radio România Actualități.

Foto: Relaxare în București, în biserici. Oamenii au putut participa la slujbele oficiate în aer liber, păstrînd însă distanța dintre ei și purtînd măști faciale. Credit: Arhiva autorului.

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.