În timpuri de recluziune, cum sînt încă următoarele trei săptămîni din viețile noastre, este poate momentul și pentru noi descoperiri muzicale. Și dacă aceste muzici sînt interesante și pline de miez, cu atît mai bine.

În 7 februarie 2020, cînd a apărut albumul Cherubini Discoveries, semnat de Orchestra Teatrului Scala din Milano, condusă de directorul său, dirijorul Riccardo Chailly, nimeni nu se gîndea că vor veni timpuri cînd vom putea asculta această orchestră doar în înregistrări. De aceea, cu atît mai interesant este să descoperi o mare orchestră, dirijată de unul dintre marii muzicieni ai contemporaneității, într-un repertoriu foarte rar întîlnit.

Cine mai știe astăzi cine a fost Luigi Cherubini (poate cu excepția celor care sînt pasionați de istoria muzicii)? Un compozitor, de altfel, foarte important al timpului său, reprezentant al stilului clasic în muzică. Beethoven mărturisea că singurul dintre contemporanii săi care i-ar putea fi egal este Cherubini și sigur e și ceva adevăr în această afirmație.

În orice caz, în ciuda faptului că era italian (născut în 1760 la Florența), Luigi Cherubini rămîne un reper pentru istoria muzicală a Franței. Cherubini avea 25 ani cînd a vizitat prima dată Parisul; un an mai tîrziu se stabilea în capitala Franței și chiar în anul revoluției franceze, 1789, devenea director muzical al companiei italiene de operă de la Paris. În 1795, Cherubini era numit inspector la Institutul de Muzică din Paris, devenit apoi Conservatorul din Paris, unde avea să devină director în 1822. Cherubini a fost în primele decenii ale secolului al XIX-lea cel mai influent compozitor și profesor de muzică din Franța; cu un an înainte de a muri, în 1841, primea și distincția de Comandor al Legiunii de onoare, primul muzician astfel onorat în istoria Franței.

Cherubini a scris în special operă și lucrări vocal-simfonice religioase; astăzi, practic, nici una dintre acestea nu mai sînt în repertoriile curente. Are însă și cîteva lucrări simfonice, înregistrate pe discul apărut pe 7 februarie 2020 la casa Decca: nouă dintre aceste lucrări sînt înregistrate în premieră mondială – este vorba despre nouă mici marșuri compuse pentru anumite ocazii, Cherubini fiind și superintedent al capelei regale a Franței. De altfel, una dintre cele mai cunoscute lucrări din creația lui Cherubini este un marș funebru (și acesta prezent pe disc), compus în 1820 pentru funeraliile nepotului regele Franței, Ludovic al XVIII-lea.

Lucrarea de rezistență a discului este însă Simfonia în Re major, datată 1815. Cîte simfonii italiene sau franceze cunoașteți, compuse la începutul secolului al XIX-lea? Aș spune că este o simfonie europeană: compusă la Londra, în timpul unei vizite, cu o structură de tip german, dar cu o melodică de tip italian.

Marele atu al discului aș remarca, însă, că nu este repertoriul, deși un compozitor clasic despre care se știu astăzi atît de puține ar putea stîrni curiozitatea, dar fără interpretarea revelatoare a Orchestrei Teatrului Scala din Milano, muzica putea rămîne lipsită de strălucire. Riccardo Chailly construiește inteligent chiar și în micile marșuri înregistrate aici în premieră mondială, care, să recunoaștem, nu reprezintă totuși cea mai inspirată muzică scrisă vreodată. Iar orchestra îi răspunde cu suplețe și entuziasm: avem și acea spațialitate de tip cameral, specifică muzicii clasice, dar și verva și implicarea pe care le solicită un repertoriu cu melodică de tip italian.

Orchestra Teatrului Scala din Milano și dirijorul său, Riccardo Chailly, continuă astfel strălucit itinerariul lor în lumea descoperirilor: după Mendelssohn și Verdi, albume apărute în 2009 și 2013 tot la casa britanică Decca, iată acum un disc cel puțin la fel de interesant și care cu siguranță poate descreți frunțile celor experimentează stresul și anxietatea în aceste vremuri.

Albumul Cherubini Discoveries a fost difuzat la Radio România Muzical și poate fi reascultat aici

De asemenea, este disponibil și pe platformele de streaming online sau pe site-ul casei de discuri Decca.