Muzici şi praf

Loreley PETROIU
Publicat în Dilema Veche nr. 555 din 2-8 octombrie 2014
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Îmi plimb degetele şi privirea pe carcasele de plastic ale casetelor, oare ce să aleg? Le iau de sus în jos, rînduri-rînduri, trec la o altă cutie, revin, parcurg aceleaşi nume, fără opriri, două-trei ezitări fulgurante, dar tot nu mă pot decide. Oare ce-aş avea chef să ascult acum, ce-aş putea încerca azi? Asta nu, asta nu prea, asta în nici un caz, asta... Ia uite! Am şi uitat de albumul ăsta, or fi trecut ani, ce-ar fi să-l reiau?... dar nu, n-am chef, nu acum. Pe degete mi s-au adunat straturi de praf, e doar un joc, nu mai ascult de ani buni casetele astea, care zac acum în cîteva cutii de pantofi, toate cocoţate pe-un dulap, benzi rînduite fără nici o noimă, pentru care mai păstrez însă multă înţelegere şi drag. Ce frumos mi-erau stivuite pe-atunci toate preferinţele, ştiam pe de rost ce defect are fiecare casetă, ştiam că Umma Gumma, pe casetă originală, are un miros mult mai pregnant decît Animals, un Vivo neoriginal. Pe-atunci, aşa cum zice şi Nick Hornby într-un eseu, it was satisfyingly hard to hear the music I loved. Vînam noutăţile pe unde se nimerea, muzici furate de la alţii, de la radio, din baruri, cărţi sau filme. Noutăţi erau doar pentru mine, probabil – recuperam, acopeream goluri, dar asta nu ciuntea nimic din mîndria fiecărei descoperiri.

Mi s-a întîmplat să vînez cîte-o piesă ani de zile, din care-mi aminteam doar un vers imprecis, o senzaţie. Noroc, mai apoi, cu Google. Ştiam în care local trebuie să mă duc ca să ascult Lhasa, Iggy Pop ori Keith Jarrett. Perioada casetelor audio a durat vreo zece ani – m-am bucurat de ele, aranjate în fel şi chip, mîngîiate, curăţate, fetişizate, numărate, aranjate iar. Au apărut apoi CD-urile audio, am încercat să mă împrietenesc cu noul suport, dar n-am apucat să clădesc prea trainic la relaţia asta: imediat după, am trecut la MP3-uri. Şi, odată cu asta, alte eforturi de-a avea vechile muzici în noul format. Recuperări neterminate, din unele albume n-am mai adunat decît nişte best of-uri triste, pe care nu le pot asculta, ciuntite cum sunt. Dar uneori, chiar şi azi, mai reuşesc să pun la loc un Jethro Tull ori un King Crimson, doar aşa, să fie. Uitîndu-mă prin calculator, nu prea văd cum aş putea să mă bucur că am 20 GB de muzică, la care pot adăuga sau şterge oricînd, fără prea multe dileme. Mai am asemenea fişiere uitate pe alte hard-disk-uri, CD-uri rătăcite prin casă, fără carcase, fără etichete, o dezordine străină, muzici neştiute, prăfuite, trădate. Dacă cumva mi se face dor de vreun sunet uitat pe drum, ştiu că mi-e mai uşor să-l caut iar pe Internet, decît să-mi pierd vremea scormonind prin bucăţile de plastic. Cu muzica din iTunes mă descurc din mers, şi probabil n-aş fi crezut cîndva că pot ajunge la stadiul în care nu mai sunt sigură ce am (ascultat) şi ce nu. Şi nici că muzica a devenit, de multe ori, doar un fundal sonor, şi nu una dintre activităţile principale ale zilei, căreia să mă dedic sută la sută.

Dacă m-ar întreba cineva acum ce-ascult, aş ezita mult şi bine cu răspunsul, aş da-o-n bîlbe, încercînd să ies din încurcătură şi să scot rapid la suprafaţă vreun nume, ceva, departe de toate zecile şi sutele de muzici cu care defilam ţanţoş într-o vreme. Mă temeam pe atunci de toţi cei care, la întrebarea asta, veneau cu răspunsuri: „tot felul, nu mă limitez la ceva anume“, „nu ştiu, una, alta“, „nu prea ascult muzică“, îmi creştea tensiunea cînd cineva se deda inocent la alăturări de genul The Doors plus Julio Iglesias ori Celine Dion şi zîmbeam tîmp cînd mi se trîntea, cu aplomb, „muzică bună“. Ah, da, înţeleg acum, muzică bună, care e mai bună într-adevăr decît aia proastă. La vremea aceea, ştiam să răspund fără nici o ezitare (Pink Floyd), ştiam s-arăt clar şi fără dubiu de unde vin. Probabil c-o mai fi valabil şi azi, de vreme ce-am fost să văd The Wall de două ori, în 2011 la Paris şi-apoi în Bucureşti, anul trecut. Dar nu mai reuşesc să fac topuri şi clasamente, deşi ar putea fi un exerciţiu util, puţină ordine prin mulţimea de preferinţe din ograda personală, ca să nu ajung să spun, bunăoară, că-mi place Tori Amos, cînd de fapt cu Lisa Germano s-a nimerit să am treabă în perioada asta (săptămîni sau luni), Tori Amos făcea parte dintr-o altă gaşcă, mai veche, erau acolo şi Joy Division, RHCP, The Cure, alţii, în sfîrşit. Nu ştiu cînd o să-i revizitez, nu depinde doar de mine. Salturile printre nume mai vechi sau mai noi nu sunt neapărat trădări – ascultate ani la rînd, unele muzici s-au absorbit suficient, încît să nu le mai simt lipsa aproape deloc, altele s-au transformat involuntar în etichete şi semne ale unor perioade, locuri sau persoane, mici fragmente autobiografice, într-un proces imprecis, care nu ajunge niciodată la final.

Într-o primăvară, s-a nimerit să fac curat pe Red Hot Chili Peppers, şi ştiu prea bine că acolo a rămas, chiar dacă azi nu-i mai ascult, ar fi suficiente doar cîteva acorduri din „I like dirt“ ca să-mi amintesc cu cît spor îmi lustruiam podelele şi casetele de praf. Uneori, cînd mai descopăr o muzică nouă, mă întreb ce se va alege de ea în timp, poate va deveni o altă madlenă, poate va rămîne onestă, neafectată de asocierile astea care se lipesc pe nesimţite de cine ştie ce sunete. Scăldate în muzică, multe mărunţişuri primesc o a doua şansă împotriva uitării (deşi poate nu toate ar merita-o). Doar Pink Floyd a scăpat, nu s-a mai agăţat de nimic, nu riscă să-mi provoace nostalgice evocări – o relaţie simplă, fără alte bruiaje exterioare. Am (avut) muzici ascultate doar de dragul lor, şi muzici ascultate de dragul imaginii unor persoane. Asemenea deservicii majore au suferit, pentru lungi perioade, Blondie, Chris Rea, Fine Young Cannibals (s-au nimerit accidental atunci & acolo, victime nevinovate) ori The Cure, Nick Cave, Leonard Cohen (alegeri conştiente, n-aveau cum să dea greş). Vreo doi ani, simpla pomenire a numelui Nick Cave putea să-mi provoace ameţeli. L-am dat la o parte, nu vedeam cum ar mai putea avea vreo şansă, am început să mă apăr de piesele lui la radio, să uit că există, să ascund într-un fund de dulap CD-urile cu pricina. Mi-am făcut curaj după nişte ani, am început să tatonez terenul, cu urechile sondînd temător pe suprafaţa fiecărei piese: nici un pericol, muzica părea curăţată de orice sediment, iar bucuria ascultării – sinceră, din nou. Sau aşa părea.

Dar nu, ştiam prea bine, cu elegiile lui menacing nu era de glumit. Îmi mai permit doar vizite sporadice, nu ştiu dacă mai pot repara ceva aici – deşi nu se mai leagă de mult de nici un chip, e doar o stare, o emoţie prea grea. Cred că doar la Björk şi Lisa Germano am mai avut de-a face cu genul ăsta de intensităţi strivitoare. Muzica predispune la exagerări şi distorsionări, poate închide în felurite paranteze momentele unei zile sau perioade mai lungi, de ani întregi. În ultima categorie am ajuns să-i bag la grămadă pe cei de la Blur-Pulp-Suede-Portishead-etc: mărci ale adolescenţei, consumate la timpul lor. Nu-mi pot imagina cum aş putea „descoperi“ azi Suede, eventual trăind din plin adevăruri digerate demult: because we’re young, because we’re gone...

Loreley Petroiu este absolventă a Facultăţii de Studii Europene, Universitatea „Babeş-Bolyai“ din Cluj-Napoca.

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.