Am fost întotdeauna un tip cu picioarele foarte pe pămînt. De aceea mă amuză că am ajuns să le vînd românilor bilete de avion. Şi încă unele virtuale.

Cînd am început să fac asta, în 2005, a fost şansa mea pe piaţă. Nu ştiam dacă la un click distanţă oamenii vor avea curajul să comande un bilet de avion, un obiect preţios care, pe vremuri – dacă vă amintiţi –, arăta ca o mică broşură. Dar ştiam că vremurile se schimbă şi că tehnologia va deveni din ce în ce mai importantă şi mai uşor de folosit, Internetul modificînd fundamental piaţa de turism, precum şi comportamentul clienţilor. În acest moment, cumpărătorul de călătorii online este mult mai rău decît un jurnalist. Verifică o informaţie nu din una, nici din trei, ci din vreo zece surse. Însă nu despre prezent o să vă povestesc, ci despre viitor. Unul care se află la mică distanţă în timp de noi.

Pentru a porni în aventură aveţi nevoie de un smartphone şi o conexiune la Internet. Agenţia dumneavoastră de turism este virtuală şi stochează, într-un profil, pe care şi voi îl puteţi îmbogăţi, tot istoricul vostru de călători. Dacă vara zbori de obicei la Mediterană, prin martie vei primi în interfaţa ta oferte pentru destinaţii similare cu cele spre care ai zburat deja. Bifezi ce-ţi place, plăteşti şi vine ziua călătoriei.

Primeşti alertă, alarmă, de dimineaţă, ca să te trezeşti pentru zbor. Apoi vin informaţiile despre traficul înspre aeroport şi o estimare de timp pentru acest transfer. Ajungi la zbor, check-in-ul e deja robotizat şi sînt aeroporturi care au implementat amprentele pentru intrare, prin urmare întinzi degetul spre un aparat şi toate porţile se deschid. O mică povestioară legată de destinaţie îţi este trimisă, astfel încît să treacă timpul mai repede în avion. Cînd aterizezi, verifici profilul şi vezi poza lui John, şoferul care te transferă la hotel. Ori, dacă eşti genul care se descurcă singur, te uiţi în profilul tău să vezi cît trebuie să te coste taxiul sau deschizi o hartă cu ajutorul căreia ajungi la metrou. Nu-ţi baţi capul prea tare cu staţiile, telefonul va suna înainte de destinaţia finală.

La hotel, recepţia va fi virtuală. Selectezi camera, primeşti parola, te instalezi. Apoi îţi faci programul pe zile, cu ce excursii pofteşti, pe acelaşi smartphone, în acelaşi fel.

Unii vor zice că asta e nebunie curată, că vom lăsa tehnologia să ne mănînce viaţa. Poate aşa este, dar noi sîntem prima generaţie pentru care lumea a devenit atît de mică. Sîntem prima generaţie care poate afla şi vedea atîtea lucruri. Şi oricum, tehnologia e în mîna noastră, nu noi sîntem în mîna ei.

Remus Vişan este fondator şi managing director al companiei Paravion Tour, primii vînzători online de bilete de avion din România.