La Centrul de Introspectie Vizuală (CIV), Str. Biserica Enei nr. 16 (Bucuresti), este deschisă pînă la 30 aprilie expoziţia Dan Perjovschi S.A.*, un prim capitol dintr-o serie de expoziţii concept care au ca subiect de investigaţie condiţia prezentă a scenei de artă vizuală din România.  Miza proiectului 1990-2010 este de a re-examina parcursul scenei româneşti în ultimii 20 de ani, prin expoziţii realizate cu artişti din generaţii şi orientări diferite. De la istoria oficială (niciodată scrisă) la contra-istorii, întotdeauna în dialectica discontinuitate - continuitate, proiectul Centrului de Introspecţie Vizuală urmăreşte să extindă dezbaterea critică spre noi posibilităţi de poziţionare, politico-estetice. În acest context alegerea lui Dan Perjovschi era inevitabilă: este cel mai cunoscut artist vizual român al ultimilor 20 de ani.  Pe durata lunii aprilie, spaţiul CIV este transformat de Dan Perjovschi "într-o tablă şcolară în care desenele în cretă reflectă un proces de transcriere a unor date, de expunere a unor teorii, punînd la dispoziţia publicului o radiografie a dinamicii scenei de artă din România."
Cu ocazia expoziţiei a fost publicat un supliment în revista 22 - un dialog între Dan Perjovschi şi curatoarea Alina Şerban. Discuţia e intensă şi cu siguranţă va pune pe jar mediul artistic.

Dan Perjovschi: "Scena de artă românească a sărit din comunism direct în ortodoxie şi după aia în club(bing). Altă dată discutam despre libertate, acum discutăm despre bani. Dar cum-necum am trecut de la simeza la instalaţia care foloseşte spaţiul cu tot cu simeză.[...]
Pe de altă parte nu s-a schimbat nimic. Ca şi acum 15 ani, zona experimentală şi de cercetare a artei contiună să fie dependentă de banii şi structurile occidentale (proiectul meu e finanţat de Henkel, nu?) [...]
Din fericire scena s-a extins şi cuprinde acum artişti străini care trăiesc în România şi artişti români care trăiesc la Paris, Berlin sau Stockholm. Noua geografie e mai interesantă, IDEA şi Plan B, MNAC şi Paradis Garaj, Fabrica de Pensule şi Şcoala populară de artă contemporană.[...]
Ne trebuie mai multă artă şi societate, şi mai puţină artă şi life style."

Şi o concluzie tristă, tot marca Dan Perjovschi: "Condiţia artistului a decăzut şi s-a redus la un mic interes monden. Am cîştigat libertatea de a face orice, oriunde (mai puţin dacă eşti artist de origine maghiară), dar am pierdut condiţiile minimale de creaţie (ateliere, spaţii de expoziţie, sisteme de referinţă normale). Am fost aruncaţi într-o economie de piaţă dominată de moguli sau baroni locali. Ne-au prins între cultură şi culte."

Într-o versiune condensată, cu creta pe peretele-tablă neagră, îl puteţi citi/vedea pe Dan Perjovschi toată luna aprilie la CIV.
 
Mai multe informaţii: Centrul de Introspecție Vizuală
Website Dan Perjovschi: http://www.perjovschi.ro/