Sîmbătă, 22 februarie, ora 14, regizorul-scenarist american Paul Schrader va fi prezent în sala de cinema a UNATC pentru a ține un Master class pentru iubitorii de cinema din România. 

Paul Schrader se află în România pentru a turna cel mai recent film al său, The Dying of the Light, un thriller care îi are în distribuție pe Nicolas Cage, Anton Yelchin și Irène Jacob. În trecut, regizorul a lucrat cu actori precum Nastassja Kinski, Richard Gere, Nick Nolte, Sissi Spacek, Willem Dafoe și Susan Sarandon. A realizat filme precum American Gigolo (1980), Cat People (1982), Mishima: A Life in Four Chapters (1985) și Auto Focus (2002). Ca scenarist, a colaborat cu Martin Scorsese pentru Taxi Driver (1976), Raging Bull (1980), The Last Temptation of Christ (1988) și Bringing Out the Dead (1999) sau cu Brian De Palma pentru Obsession (1976) și Peter Weir pentru The Mosquito Coast (1986).

A activat în domeniul criticii de film, semnînd volumul Transcendental Style in Film. Ozu, Bresson, Dreyer (1972) și influentul eseu Notes on Film Noir. În ultimii ani, ține conferințe pe tema istoriei filmului văzută ca istorie a tehnologiei.

Cel mai recent film pe care l-a încheiat Schrader, controversatul The Canyons (scris de Bret Easton Ellis), a avut premiera mondială în 2013 la Festivalul de Film din Veneția; avînd accente puternice de film noir, povestea e plasată într-un Hollywood înfățișat destul de cinic: corupt, mercantil și complet lipsit de exuberanță și de entuziasm creativ. Criticul Kent Jones descrie filmul astfel: „La un nivel, The Canyons e o poveste horror măcinată de acid, precisă vizual și tonal, despre suflete care bîntuie într-un iad hiper-materialist și e concentrată în jurul unei interpretări actoricești neînfricate și, cred eu, uluitoare din partea lui Lindsay Lohan. La alt nivel, e o sursă de inspirație și un exemplu pentru noi toți: e dificil, pentru mine, să îmi imaginez alt om de film de statura lui Paul Schrader plonjînd în lumea filmelor făcute prin crowdfunding, cu atît mai mult să o facă cu atîta fervoare, devotament şi rigoare.” Schrader vorbește despre film ca aparținînd unei epoci post-cinematograf, în care metodele convenționale de producție și distribuție a filmelor nu se mai aplică neapărat.

Paul Schrader e un personaj-cheie al inovării cinemaului american, de la Noul Hollywood  al anilor ’70-’80 pînă la alternativele recente de realizare a filmelor în regim independent. Master class-ul, moderat de scenarista Raluca Mănescu, are loc la cîteva zile înaintea plecării lui Paul Schrader din România și, pentru cei pasionați de film, e de neratat.

Foto: Petr Novak, wikimedia commons