Presa şi jurnalismul

1 ianuarie 2017
Presa şi jurnalismul jpeg

Istoria se repetă, dar are prostul obicei de a o face parcă pe ascuns. Cînd ne prindem că am fost noi înşine subiecţi într-o buclă de-a ei, e de multe ori prea tîrziu şi deja ne-am irosit timpul şi energiile bătătorind aceeaşi cale înfundată.

Cîteva exemple pretenţioase, dar neutre, din lumea ceva mai clară a matematicii. Acum vreo două mii de ani, în vreme ce grosul învăţaţilor se concentrau pe soluţiile evidente, şi anume cele pozitive, ca să rezolve complet ecuaţiile liniare unii au apelat şi la numerele negative (sau “datoriile”, cum le-a spus un matematician indian din secolul 7). Şi abia aşa s-a bifat capitolul celor mai simple ecuații, cele de gradul 1. Dar au urmat ecuaţiile de gradul doi, necesare la împărțirea terenurilor vîndute sau moștenite. Pînă ce şi lui Diofant îi plăceau doar soluţiile frumoase, pozitive şi întregi, sau hai, cel mult cele ce pot fi scrise sub formă de fracţie. Dar de fapt, ele nu au fost bine rezolvate pînă nu au fost concepute numerele iraţionale, precum √2. Atunci cînd, prin secolele 18 şi 19, oamenii îşi băteau capul cu cvintica, ecuaţia de gradul cinci, unde erau căutate soluţiile? Tot în cercul imediat de numere cunoscute la acea vreme la care se apelează de obicei din comoditate şi conformism. Asta pînă cînd Euler, Abel şi Galois au început să opereze cu numere imaginare (radicali din numere negative) şi teoria grupurilor. De fiecare dată, la fiecare majorare a gradului ecuației, soluţia completă a fost furnizată dinafara problemei și de fiecare dată cele mai multe și inutile eforturi au fost depuse pentru căutarea ei în mulțimea de soluții deja cunoscute. Istoria se tot repetă, însă e adevărat și că nu există o reţetă universală pentru a nu cădea în repetiţie, ci poate doar oameni sau un grup de oameni deştepţi şi inspiraţi.

La ideea din preambulul acesta sofisticat mă gîndeam săptămîna trecută asistînd la o dezbatere despre o aşa-numită criză a posturilor publice de radio şi televiziune. Dezbaterea se purta aproape exclusiv între jurnaliştii de la radio şi televiziunea publică. Simbolic vorbind, se repeta situaţia tipică descrisă, în care soluţiile erau căutate în mulţimea restrînsă a numerelor deja cunoscute. Dacă modelul se ţine, normal că ideile din dezbatere, atîtea cîte au fost ele, nu puteau fi decît parţiale, comode, conforme – şi care nu rezolvă complet ecuaţia.

Despre ecuația presei din România nu știm prea multe. N-am ajuns să îi determinăm bine nici măcar gradul. “Criza” din posturile publice de radio şi televiziune este în prezent un amestec irecognoscibil de planuri. Există un plan financiar, în care e pus în discuţie modelul managerial de la radio şi televiziune, taxa radio-tv şi mărimea ei. Există planul politic, respectiv cel pe care se discută despre controlul şi subordonarea politice din cele două media. Există şi palierul mai teoretic pe care se încearcă definirea unei misiuni publice a SRR şi SRTv. Şi există şi planul jurnalistic pur şi simplu, despre care de multe ori se ajunge abia la sfîrşit să se discute. În planul jurnalistic ar trebui identificată soluția care ar putea rezolva complet ecuația din media publice, dar şi din cele private.
Problema e însă că această soluție nu face parte din mulțimea soluțiilor imediate. Nu există în societate un model jurnalistic, un consens acceptat privind rolul jurnalismului. Societatea nu ştie ce vrea de la jurnalism. Și nu la jurnalism e problema, ci la societate. Jurnalismul este ceva bine definit, are reguli, specii şi subspecii, e clasificat, formalizat şi îndeplineşte un rol clar într-o societate democratică. Ştirea este ştire peste tot, e la fel sau ar trebui să fie la fel şi în Bangladesh, şi în Marea Britanie şi în România. Chestiunea e însă că în România, societatea nu a acceptat niciodată jurnalismul ca parte independentă din angrenajul politic și social. În perioada interbelică am avut presă, da, dar era vorba de presă angajată, nu de jurnalism. Am avut scriitori, pamfletari, publicişti - dar nu şi jurnalism. În perioada comunistă la fel, am avut ziare, reviste, televiziune şi radio. Dar jurnalismul era exclus prin însăşi definiţia presei comuniste, care trebuia să fie “pe linia partidului”. E ilustrativ ziaristul din filmul Secretul lui Bachus, care, felicitat de organe pentru investigaţia făcută, răspunde modest că nu merită laudele pentru că nu şi-a făcut decît datoria obștească.
Presa din România are tradiţia subordonării şi ea nu a trăit niciodată din practicarea jurnalismului. Şi cînd zic niciodată, mă refer şi la ziua de azi. Avem probabil emisiuni bune, realizatori fantastici, comentatori străluciţi și chiar și ziariști integri. Dar nu şi jurnalism, cu redacții independente care să producă știri după toate regulile breslei. Nu doar patronii sau politicienii nu știu ce să facă cu asemenea redacții; societatea nu le-a simțit nevoia, din motive de mentalitate şi tradiţie. Iar peste această precaritate civică vine mai nou să se suprapună şi nebuloasa new media, care îi zăpăceşte pînă şi pe oamenii de presă perspicace. Nu, internetul nu răstoarnă jurnalismul în România, unde presa e deja vraişte; jurnalismul are locul şi rolul rezervate într-o societate normală, pe care nu i le schimbă propagarea sa într-un mediu nou sau inflația social media.

Așa că soluţia la “criza din media publice” nu e în SRR şi SRTv şi se pare că nici în cercul lărgit al presei din România. Soluţia completă este în zona societății în ansamblu. Aparent, nu ne sînt suficiente doar numerele negative sau întregi. Ecuaţia e de grad mai mare şi s-ar putea să avem nevoie de numere imaginare. Partea bună e că dacă rezolvăm problema mediei publice, se rezolvă şi cea a presei în general din România. Dar apuca-vom noi acel moment?

Ionuț Iamandi este jurnalist la Radio România Actualități.

Foto: wikimedia commons

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.