Timpul metamorfozei

18 mai 2020
Timpul metamorfozei jpeg

Încercînd să-și îndepărteze cu maliție amantul, Veta îi spune lui Chiriac, mimînd glaciațiunea: „Învățul are și dezvăț” și provocînd în personajul caragialian un tumult patetic: „Dezvăț? Lesne din gură!”.

Replica lui Chiriac pare un soi de motto a ceea ce trăim cu toții azi. Criza mondială prin care trecem ne-a impus, în forță, un exercițiu de adaptare și schimbări radicale de comportament social, într-o perioadă extrem de scurtă. De la o zi la alta, a trebuit să ne transformăm obiceiurile cotidiene, să le ajustăm pînă la schimonosire și, mai mult, să ne dezbărăm de vechile obișnuințe pentru a face față noii situații – statul în casă, despre care Woody Allen spunea, într-un interviu recent acordat revistei Le Point, că „nu merită nici măcar un scenariu de film”.

După două luni în care, psihic și fizic, am fost obligați să ne acomodăm rapid condițiilor stării de urgență, viața nu revine la normalitatea ei de dinainte, ci, din contra, ne provoacă la noi lecții pe care va trebui să le învățăm și să ni le însușim ca pe un alt mod de viață. Și nu e vorba doar de obligativitatea purtării măștii în spații închise, ci și de un arsenal de reguli care vizează o transformare radicală a interacțiunii sociale. De la „1,5 metri” pînă la cum vom accesa meniurile din restaurante, o gamă întreagă de detalii, neobservate înainte, azi devin stridente semnale de alarmă.

Dacă în planul imaginar al lui Kafka, transformarea lui Gregor Samsa în insectă se petrece peste noapte, cum stau lucrurile în plan real?

Care este ritmul în care oamenii se pot adapta unei schimbări și de cît timp avem nevoie pentru a ne dezbăra de obiceiuri sau rutine și de a putea asimila noi conduite? Și, mai ales, ce sîntem dispuși să supunem metamorfozei?

În anii ’50, Maxwell Maltz, chirug plastician, observase un anumit tipar temporal al acceptării transformărilor, în rîndurile pacienților săi. În urma operațiilor estetice sau al amputărilor, timpul mediu în care un pacient ajungea să-și accepte noua înfățișare/condiție era de 21 de zile. Experimentînd el însuși noi obiceiuri, Maltz a ajuns la concluzia că, într-adevăr, comportamentul uman se ajustează unor schimbări în curs de trei săptămîni. Ideea a fost popularizată mai ales prin cartea sa, care a făcut furori, Psiho-cibernetica, publicată în 1960, în care Maltz își susține, empiric, teoria: „E nevoie de cel puțin 21 de zile pentru a dizolva mental o imagine și pentru a face loc uneia noi”.

Este oare adevărat? Ai nevoie de doar trei săptămîni pentru a te dezvăța de un obicei vechi sau de a asimila unul nou?

Deși, inițial, teoria chirurgului a fost primită cu entuziasm, un studiu publicat în 2009, în European Journal of Social Psychology, îl contrazice. Phillippa Lally, cercetător în psihologie la University College of London, afirmă în acest studiu că, pentru a asimila noi deprinderi, sînt necesare, de fapt, cel puțin 66 de zile.

Studiul s-a bazat pe experiența a 96 de oameni care, timp de 12 săptămîni, au încercat să-și formeze noi obiceiuri: să bea o sticlă de apă în timpul mesei, să facă sport 15 minute înaintea cinei etc. Concluzia a fost că, în medie, e necesară o perioadă de cel puțin două luni pînă cînd un nou obicei devine ceva firesc și asimilat. Însă, menționează studiul, această perioadă poate fi foarte bine și mult mai lungă, de peste 200 de zile – depinzînd de „circumstanțe, motivație și de capacitatea fiecăruia de a-și însuși schimbările”.

Bineînțeles, în cazul realității de azi, sau mai bine zis al „noii” normalități, cînd roata schimbărilor este în plină mișcare, nu ne putem da încă seama dacă și cît ne-am putut dezvăța cu adevărat de vechi obiceiuri și cît am asimilat unele noi – ca, de pildă, păstrarea unei distanțe reglementare. Nu știm nici cît ne-au sedus acele deprinderi tehnologice care și-au dovedit din plin eficiența, precum tele-munca sau tele-medicina (în unele țări chiar tele-educația) și dacă le vom asimila în viitor ca pe un nou mod de viață.

Un lucru este însă cert. Chiar dacă o criză e întotdeauna însoțită de schimbări – iar pandemia a fost un accelerator al schimbărilor – și chiar dacă am renunțat extrem de rapid la libertate, cele două luni de carantină ne-au făcut să înțelegem că libertatea nu este un „obicei” și nu este o „deprindere”. Este un principiu. Și, chiar dacă pentru o perioadă am „tradus” acest principiu prin bizarul verb al limbii franceze „défendre” (care înseamnă și „a apăra”, dar și „a interzice”), în izolare ne-am dat seama că, deși trăim un timp al metamorfozelor, odată învățată, libertatea nu mai are dezvăț. Și nu poate fi metamorfozată.

Foto: wikimedia commons

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
fbman png
Testul omului-facebook
Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
De ce 2 și nu 1
Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.