Desenul din caldarîm

Publicat în Dilema Veche nr. 583 din 16-22 aprilie 2015
Desenul din caldarîm jpeg

În

– un fel de

despre viaţa lui Fellini, de Ettore Scola – se află la un moment dat o scenă în care Federico, însoţit de prietenul său, coboară din înghesuita maşinuţă în care parcurgeau Roma în micronaraţiuni povestite cu tandru umor şi nedisimulată afecţiune, lîngă un pictor stradal. Maşina parchează lîngă oraşul figurat ca un decor de teatru, iar cei doi încep să se uite la ceea ce pare un corp sfînt, christic, pictat direct pe caldarîm sau, oricum, întins pe unul. Cei doi prieteni coboară încet, fără grabă, îşi aprind ţigările, dau tîrcoale tacticos desenului şi-l felicită politicos pe autor. Autorul desenului, purtînd o gecuţă verde cu glugă, e însă un pic agitat, nu acceptă complimentele şi, neluîndu-şi ochii de la desen, ştergîndu-şi agitat mîinile de vopseluri, le zice ceva de genul: „Mîinile, nu-mi ies niciodată, mîinile. Fie sînt prea mici, fie prea mari, fie prea noduroase, sînt

. Doar lui Michelangelo şi lui Caravaggio le ieşeau bine mîinile“. 

Microsecvenţa e cred bună pentru mai multe sensuri, nu numai pentru evidenta relaţie imitaţie – creaţie. Mie mi-a adus aminte de regimul povestirilor despre locul natal, de acea memorie personală a unui loc. De spectacol animat al străzii la care revii însoţit şi la care te uiţi, cu tot cu artificialitatea inclusă, ca la un act de reamintire. Povestirea însoţită, ca o altă formă de a călători, chiar şi atunci cînd e un simplu act de imitaţie. 

Am ascultat cele mai frumoase povestiri urbane, despre străzi, mahalale, clădiri şi micile istorii ale oamenilor acestora în bucătărie. Aşa s-a întîmplat să fie, narativ ele începeau în jurul unei cafele la ibric, după masă, în după-amieze cu mult alean. Sau, uneori, în mici livinguri ticsite de obiecte, într-o scenografie

bine rulată şi binecunoscută în astfel de contexte. O mînă învîrtind încet în ibric, cu inele în monturi filigranate sau rulînd discret o ţigară în colţul gurii, e o imagine numai bună pentru o „cameră cu ecouri“ cum zice undeva,

Roland Barthes. Camera cu ecouri către o stradă cu ecouri, către memoria personală, care e, uneori, un ecou. Poveştile străzilor de origine au uneori în ele şi doza de falsitate a rememorării. 

E bine, oricum, să asculţi astfel de poveşti spuse în plictisul săţios al unei după-amieze. Nu au nimic plictisitor, deşi sînt adesea spuse pe un ton plictisit. Memoria se aşază mai bine în suportul reconfortant al tonului vag plictisit, „fading“, cum zice Barthes, mici amprente, intermitenţe şi suspendări ale ritmului povestirii. Mai ales cînd este vorba despre forme de călătorie foarte personale, aşezate în montajul unor străzi, ale unor obiecte, astfel de sintaxe au nevoie chiar de pauze prefăcute, mimate. Conversaţiile foarte bune au întotdeauna gramajul adecvat de „fading“, de istovire bine condensată cu ele. Poveştile pe care le-am ascultat eu au fost spuse în general de femei tare deştepte sau de bărbaţi care ştiu să înveţe de la astfel de femei (şi un pic dive, că deh, nu se poate altfel la atari personaje). Nu vorbesc de cele scrise, şi ele cu şarmul lor, acolo e însă un alt ritm al povestitorilor, ci de cele, repet, ascultate. Adică de poveştile povestaşilor, cei care te însoţesc printre călătoriile lor ori în călătoriile tale. Povestaşul, cum ştim, e un însoţitor, un soi de ecou de arhanghel (Mihail, în cazul de faţă) sau un psihopomp. Uneori, călătorim şi aşa, însoţiţi. 

Aşa că mi-am propus să scriu în numerele viitoare despre aceste mici istorii personale ale unor locuri, aşa cum le-am auzit şi le-am văzut, fie în familie, fie de la o profesoară de-ale mele, fie de la asociaţii care se ocupă de prezervarea identităţii unor locuri urbane, fie de la amici, ca să pot ajunge mai apoi la locuri şi străzi pe care eu le-am cunoscut cel mai bine şi despre care nu am ştiut mereu cum să vorbesc. De la istoriile unei mahalale din Capitală la istorile unui cătun sau ale unui oraş de provincie, rememorînd şi citind

-ul unor străzi personale, ale memoriei, ca şi cum ai fotografia de sus, cu mîinile deasupra capului, un gerunziu întins pe asfalt.  

Foto: B. Tănase

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.