Despre memoria şi identitatea locurilor

Alexandrina Panaite
Publicat în Dilema Veche nr. 468 din 31 ianuarie - 6 februarie 2013
Despre memoria şi identitatea locurilor jpeg

Artistul Anish Kapoor are o lucrare intitulată Memory (creată în 2008 pentru Deutsche Guggenheim). Memory este o sculptură-instalaţie, reprezentînd un imens obiect ruginit, semănînd cu o bombă, care ocupă aproape întreg spaţiul de expunere şi pe lîngă care trebuie să te strecori, cu efort. Indiferent că se referă la memoria individuală, ca o metaforă pentru amintirile care apasă şi pe lîngă care trebuie să-ţi croieşti drum, lucrarea ne poate ajuta şi să înţelegem mai bine modul cum ne raportăm la memoria unui loc, care poartă încărcătura istoriei unei colectivităţi. „Istoria are loc“, după expresia filozofului german Karl Schloegel, iar evenimentele petrecute la un moment dat rămîn în memoria colectivă şi prin localizarea lor precisă şi, mai ales, prin marcarea lor de către generaţiile următoare. În plus, aceste locuri, „lieux de mémoire“, dau caracterul, personalitatea şi identitatea unui oraş. Berlinul – ca, de fapt, întreaga Germanie – este marcat de locuri ce rememoreză un trecut traumatic. În cartierul Grunewald, la staţia metroului de suprafaţă (S-Bahn) este un peron pentru un capăt de linie, de la care, practic, nu se mai poate pleca nicăieri. Monumentul (Mahnmal) numit Gleis 17 (linia 17) aminteşte de faptul că de aici au început deportările evreilor.

Româna nu acoperă deosebirea pe care germana o face, lingvistic, între două tipuri de monumente: Denkmal (derivat din verbul denken – a gîndi) şi Mahnhmal (care include verbul mahnen – a avertiza). Ambele desemnează însă acelaşi lucru: o construcţie în spaţiul public, care să amintească de un eveniment istoric din trecut. Monumentele dedicate Holocaustului sînt, din acest motiv, desemnate prin termenul Mahnmal, tocmai pentru că ele, mai mult decît să amintească de trecut, îşi asumă rolul de a-l judeca şi de a-l condamna.

În acelaşi timp, într-o conferinţă la Akademie der Künste din noiembrie 2011, susţinută de Aleida Assmann – una dintre personalităţile academice germane foarte cunoscute pentru publicaţiile sale despre memorie şi identitate –, se analiza construcţia identităţii culturale pornind de la construcţiile fizice ale unui spaţiu. În această logică, în care şi reconstruirea anumitor clădiri, cu o încărcătură istorică deosebită, poate fi considerată ca făcînd parte dintr-o intenţie de redefinire culturală, Aleida Assmann a încercat să analizeze legătura dintre amintirile ce configurează memoria unui oraş şi locurile în sine ale acestuia. Dacă spaţiul este în primul rînd obiectul planificării şi de aceea se află în centrul de interes al arhitecţilor şi politicienilor, care se raportează mai ales la viitor, locul este un element legat mai mult de trecut. Iar el poate fi schimbat şi resemnificat nu numai prin războaie, ci şi prin aşa-zise proiecte de modernizare sau pur şi simplu prin ceea ce Phillip Fischer numeşte „un vandalism pasiv“, adică prin neglijenţă.

Cum se face în România această raportare la trecut reflectată prin monumentele din spaţiul public? Într-o conferinţă despre identitatea arhitecturală – de data aceasta punctual analizată în oraşele contemporane din România –, susţinută de Augustin Ioan şi Ciprian Mihali la Universitatea Liberă din Berlin cu sprijinul ICR Berlin, în decembrie 2011, punctul de plecare al discuţiei a fost reprezentarea trecutului în spaţiul public. O constatare foarte interesantă făcută de Augustin Ioan a fost cea legată de faptul că în România, unde spaţiul public se poate defini cu greu, există tendinţa de a acorda mai multă atenţie monumentelor spontane decît celor oficiale. Ceea ce demonstrează că şi în România se păstrează acelaşi firesc al rememorării unor traume, cum a fost Revoluţia din Decembrie 1989, doar că această rememorare nu se face în linia discursului public oficial, negat chiar şi prin ignorare.

Dacă pe Memorialul Eroilor Revoluţiei nu mai sînt toate literele, la monumentul-mormînt dedicat de generalul Eugen Iancu fiicei sale Luiza Mioara Iancu (pe care crede că el însuşi a ucis-o în timpul luptelor din Decembrie ’89) sînt în permanenţă flori şi lumînări. Ceea ce demonstrează, poate, şi faptul că în România este mult mai importantă raportarea la trecut şi la o traumă colectivă prin intermediul unei istorii personale şi că istoria oficială, spusă prin vocea unor monumente publice, nu este întotdeauna validată unanim. În timp ce, în Germania, aproape că nu există controverse în ceea ce priveşte reflectarea memoriei colective prin monumentele oficiale din spaţiul public, iar monumentele „spontane“ sînt inexistente sau, în orice caz, necunoscute...

Dincolo însă de această diferenţă, se poate remarca din ce în ce mai uşor o tendinţă comună, atît în România, cît şi în Germania, spre „modernizarea“ spaţiului public, care de fapt nu reprezintă decît o formă subtilă şi periculoasă (pentru că e percepută exclusiv ca un lucru pozitiv) de distrugere a memoriei colective construite prin intermediul spaţiului public.

Alexandrina Panaite este director adjunct al ICR Berlin.

Foto Mathias Schormann

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

GvkwWp2XAAAzAAb jpg
Următoarele 50 de zile de război
Putin a cerut 60 de zile, Trump a oferit 50. Războiul din Ucraina a intrat în faza de resetare, se mută frontul, se schimbă tehnologiile militare. La 1 septembrie se va face bilanțul și se va continua numărătoarea.
cutremur seism seismograf foto Shutterstock
Două cutremure puternice au zguduit Extremul Orient Rus
Două cutremure puternice, cu magnitudini de 6,7 şi 7,4 grade au zguduit Peninsula Kamchatka din Rusia.
Cori Gramescu, foto Instagram jpg
Celebra nutriționistă Cori Grămescu te învață trucul genial care ascunde grăsimea abdominală: „Este esențial să...”. Te ajută să pari mai suplu
Îți dorești să obții un abdomen plat? Nutriționista și totodată antrenoarea de pilates Cori Grămescu oferă o serie de recomandări prețioase, printre care și un truc prin genial care ascunde grăsimea abdominală.
paste alla caprese jpg
Paste alla caprese
O rețetă simplă, proaspătă și plină de arome.
hot pot 2376592 1280 jpg
Ce pun arăboaicele deseori în preparate sau băuturi pentru un gust special. Ingredientul minune de care româncele nu au auzit până acum
În bucătăriile din Orientul Mijlociu și din nordul Africii, aroma joacă un rol la fel de important ca textura sau culoarea. Fie că vorbim despre dulciuri, ceaiuri, sucuri sau chiar preparate sărate, multe femei din lumea arabă apelează la un ingredient considerat aproape magic.
plane 513641 1280 jpg
Reduceri de 60% la Aeroportul Brașov. Companiile aeriene, stimulate să deschidă rute noi
Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav a anunțat reduceri semnificative, de până la 60%, la taxele aeroportuare pentru companiile care lansează rute noi. Aceste stimulente fac parte dintr-o strategie de atragere
Canicula in Grecia FOTO Profimedia jpg
Grecia se pregătește pentru un nou episod de caniculă severă. Vor fi și 43 de grade
Un nou episod de caniculă severă va începe luni și va atinge intensitatea maximă marți. Termometrele pot urca până la 43 de grade Celsius, potrivit serviciului meteorologic național (EMY).
flacari motor avion captura video jpg
Incendiu la un avion cu 226 de pasageri la bord. A luat foc în zbor, imediat după decolare
Un avion Delta cu 226 de pasageri la bord a fost nevoit să revină de urgență pe aeroportul din Los Angeles, după ce unul dintre motoare a luat foc la scurt timp după decolare.
Ella Visan, Andrei Lemnaru, foto Facebook jpg
Povestea cuplului Ella Vișan și Andrei Lemnaru, de la Insula Iubirii, sezonul 9! „Am trecut peste toate, chiar dacă am avut certuri”. S-au cunoscut în Marea Britanie și sunt logodiți
Ella Vișan și Andrei Lemnaru formează unul dintre cele cinci cupluri care participă în noul sezon al emisiunii „Insula Iubirii”, găzduită de Radu Vâlcan. Cei doi sunt logodiți și au decis să-și testeze relația înainte să spună marele „Da