Radicalismul lui Dante

Cristian N. ISPIR
Publicat în Dilema Veche nr. 723 din 28 decembrie 2017 – 10 ianuarie 2018
Radicalismul lui Dante jpeg

Oricine a citit Comedia lui Dante Alighieri (și nu doar Infernul, după cum e la modă de vreo două sute de ani încoace) înțelege că se află în prezența unui poet care sfidează multe dintre ideile pe care ni le facem despre artă poetică, destin artistic, conținut, gen etc. Cu atît mai mult cu cît noi, cititorii actuali, privim aceste lucruri printr-un sistem de lentile moștenit din Iluminism, romantism și modernism. Dante, din fericire, se sustrage acestor scheme, poziționîndu-se dincolo de matricea culturală care ne permite azi să dialogăm, afectiv și critic, cu operele de artă. Iar acest „din fericire“ este ceea ce îmi permite să vorbesc acum despre radicalismul lui Dante.

Dacă l-aș descrie pe poetul florentin – poet nu e tocmai cuvîntul potrivit, dar voi reveni mai jos asupra acestui lucru – în raport cu sursele lumii moderne, l aș apropia mai degrabă de Wittgenstein decît de Kant, de Einstein decît de Newton, de Kierkegaard decît de Leibniz. Dar să nu uităm că Dante aparține Evului Mediu; este un cărturar versat în mitologie greco-romană, astronomie ptolemaică, geometrie euclidiană și filozofie augustiniană și scolastică. Deși autorul și opera rămîn medievale, ele intră într-un dialog cu propria epocă așa cum puțini autori au reușit, în istoria culturii. În opinia criticului literar Harold Bloom, dacă îl lăsăm deoparte pe Dante, doar Shakespeare reușește să concentreze în opera sa, asemenea unei lunete astronomice, toată energia epocii sale și a celor anterioare. Pentru celebrul filolog german Erich Auerbach, Dante rezumă întreaga epocă medievală. Mai aproape de noi, mulți dintre cercetătorii operei lui Dante văd în ea un culoar spre postmodernitate. Iar acestea sînt niște afirmații radicale.

Radicalismul lui Dante atinge trei chestiuni distincte: problema Beatricei, raportului lui Dante cu moștenirea clasică și, nu în ultimul rînd, problema limbajului și a reprezentării.

Viața florentinului Dante Alighieri (1265-1321) este marcată de două momente cruciale. Mai întîi „întîlnirea“ cu Beatrice, această figură complexă și greu de descris, iar apoi exilul din Florența. În Vita Nuova („Viața nouă“), Dante discută problema iubirii din perspectiva iubirii curtenești moștenite, prin poezia siciliană și toscană, de la provensali. Mai tîrziu, el respinge acest model dominant în epocă prin colecția de Rime petrose („Poeme pietroase“), în care dragostea este redusă la un erotism feroce. În timpul exilului, început în 1302, Dante începe să cocheteze cu filozofia, iar în Il Convivio („Banchetul“) încearcă să răspundă la întrebarea „Ce este fericirea?“. De Vulgari Eloquentia („Despre limba vulgară“), datînd din aceeași perioadă, este primul tratat european de lingvistică. Comedia – numită „divină“ de către comentatori după moartea lui Dante – este apogeul creativității autorului, supernova care încununează cu maximă strălucire activitatea sa literară.

A-l citi pe Dante înseamnă a coborî cu el în Infernul propriei noastre existențe, pe drumul autocunoașterii, pentru a ieși, tot împreună cu el, în Purgatoriul afirmării sinelui asupra sinelui, pentru ca în final să ne înălțăm spre là ’ve s’appunta ogne ubi e ogne quando („acolo unde dispare orice timp și orice spațiu“). Dante, trebuie subliniat, nu este Milton; nu ne spune o poveste în care rămînem observatori. Cu Dante, sîntem noi înșine călători pe drumul către Emaus. Pelerini împreună cu el, descoperim, prin ochii lui, ceea ce poetul mai întîi vede și apoi scrie.

În acest joc de oglinzi apare Bea­trice. Personajul își intră deplin în rol abia în Paradis, fiind călăuza lui Dante, însă prezența ei este anunțată de la început: Beatrice este cea care îl scapă pe Dante din pădurea întunecată în care poetul se regăsește, în mod existențialist, geworfen („aruncat în lume“), cum ar spune Heidegger. Pentru pelerinul Dante, Bea­trice este o figură hristică. Ea coboară după el în Infern, îl ridică la cer, îl hrănește cu revelația ochilor săi și devine o oglindă divină în care călătorul descoperă tainele existenței.

În mod surprinzător, Dante nu o transformă pe Beatrice într-o abstracțiune. În gîndirea și iconografia medievală, idei abstracte precum Filozofia, Înțelep­ciunea, precum și virtuțile clasice sau teologice erau reprezentate cu ajutorul unor figuri feminine. Substantivele latinești care le desemnau erau de genul feminin. Filozofia, personajul care îl consolează pe Boețiu, este și el de gen feminin. Beatrice este o femeie, o persoană umană cu o biografie și o specificitate care se opun celor ce ar vrea să o reducă la statutul de simplu personaj alegoric. Pentru Dante, oglinda divinului este o femeie. Nu Sfîntul Pavel, nu Sfîntul Augustin, nu Toma d’Aquino, ci o femeie. Această răsturnare ierarhică este fără precedent în istoria literaturii universale. Beatrice nu este doar călăuză, ci și dascăl, într-o lume în care femeile cu greu ar putea juca un asemenea rol. În universul lui Dante, Beatrix loquax (Beatrice cea vorbitoare) este o autoritate al cărei rol este comparabil cu cel deținut de Aristotel în scolastica secolului al ­XIII-lea. Drept urmare, ea nu se sfiește să-l mustre pe călător ori să-i corecteze anumite convingeri și idei. Conștientă de autoritatea ei teologică, („Secondo mio infallibile avviso“, „Potrivit opiniei mele infailibile“), Beatrice intră uneori în dezacord cu Platon, Sf. Ieronim, Sf. Grigore cel Mare și Toma d’Aquino.

Beatrice este o sfidare narativă care îl bulversează pe cititorul neavizat. Comentatorii medievali ai Comediei nu au putut să o vadă pe Beatrice așa cum a conceput-o Dante, de aceea i-au respins umanitatea și au abstractizat-o cu ajutorul alegoriei.

Dintre cele trei lumi în care călătorește Dante, doar Purgatoriul are o topografie de inspirație strict creștină. Infernul și Paradisul, dimpotrivă, se adapă din izvoare clasice. Structura Infernului este o sinteză între Aristotel (Etica Nicomahică în interpretarea lui Toma d’Aquino) și Cicero (Despre datorii), iar Paradisul transpune cosmologia ptolemaică a sferelor cerești, văzută prin lentila filozofiei scolastice.

Dante îi citește pe clasici în felul său. Relația lui cu aceștia este în primul rînd personală. Virgiliu nu este doar autorul Eneidei, ci și călăuză, îndrumător, maestru, inclusiv prieten. În Purgatoriu, Stațiu, un alt poet latin, încearcă să-l îmbrățișeze pe Virgiliu, uitînd că atît el, cît și interlocutorul său sînt doar umbre. Porțile Purgatoriului sînt păzite de Cato cel Tînăr, orator și filozof stoic, unul dintre adversarii lui Cezar, care s-a sinucis fiindcă nu s-a putut reconcilia cu ideea de a pierde libertatea republicană. De altfel, Virgiliu, Stațiu și Cato sînt autori de prim rang în educația medievală.

Fiindcă este păgîn (deci nebotezat), Virgiliu este condamnat să rămînă în Limb, spațiul rezervat copiilor care n-au avut parte de sacramentul botezului și, în premieră la Dante, sufletelor celor virtuoși care nu l-au cunoscut pe Hristos. Stațiu, pe de altă parte, este mîntuit prin scrierile profetice ale lui Virgiliu și se purifică în Purgatoriu, ceea ce nu corespunde realității istorice ori legendelor timpului. Prezența lui Cato scandalizează fiindcă știm că a fost nu doar un sinucigaș păgîn, ci și un inamic al lui Cezar (Dante este un partizan al imperiului). După convențiile Evului Mediu – iar comentatorii timpurii au semnalat aceste disonanțe – toți acești actori nu ar merita rolurile în care i-a distribuit Dante. Și să nu uităm că poetul ar fi avut de unde să aleagă alte personaje.

Dacă umanismul înseamnă aducerea la viață a autorilor clasici, atunci Dante este primul umanist. Nici un alt autor al Evului Mediu creștin nu a îndrăznit să ofere un asemenea rol dramatic antichității clasice, să converseze, literalmente, cu autorii îndrăgiți. Abia romanul postmodern reușește să se apropie de avangardismul narativ al lui Dante.

Am sugerat la începutul acestui eseu că nu ar trebui să ne gîndim la Dante ca la un poet în contextul Comediei. Două problematici trebuie avute în vedere cînd discutăm această chestiune: mai întîi modul în care își vede Dante misiunea și apoi limbajul folosit. După aproape șapte sute de ani, cercetătorii Comediei nu se pot pune de acord dacă poemul este ficțiune (o „alegorie a poeților“) sau produsul unei viziuni extatice, al inspirației de tip profetic (o „alegorie a teologilor“). De altfel, nimeni nu se gîndește la Sfîntul Ioan, autorul Apocalipsei, ca la un poet. Primul care ridică această problemă este însuși Dante, care insistă, în diverse moduri, de-a lungul întregii Comedii, că ceea ce relatează i-a fost dat să vadă.

Pentru Dante, limba este primordială, iar, pentru a-l parafraza pe Wittgenstein, limitele limbajului său reprezintă limitele lumii sale. Dante a ales să scrie Comedia în italiană, iar această hotărîre este la fel de contraculturală ca și aceea de a-l creștina pe Stațiu sau de a o lăsa pe Beatrice să l desființeze pe Platon. Limba populară, spre deosebire de latină, este naturală. Este limba lui „mami“ și a lui „tati“ („mamma e babbo“), cea mai apropiată de inima autorului. Este de asemenea limba celor mai adînci gînduri și dorințe, cea care exprimă cel mai autentic experiențele sinelui. Cuvintele, în schimb, sînt neputincioase. Nicăieri nu se vede aceasta mai bine decît în Paradis, acel univers pe care Dante l-a creat înainte de a avea la dispoziție un limbaj corespunzător. Realitatea Empireului, celei mai înalte sfere a Paradisului care de fapt nu este sferă, îl forțează pe călător să inventeze cuvinte (folosite și azi), să introducă o instabilitate în versuri pe care nu o poate controla, să dinamiteze sensul obișnuit al cuvintelor, pentru a surprinde acea iubire dincolo de limbaj, simțire și gîndire care mișcă soarele și celelalte stele. 

Cristian N. Ispir este cercetător la British Library, asistent universitar la University College London și membru al Dante Society of America.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.