Scriu de mai bine de zece ani despre televiziune în cadrul acestei rubrici, vreme în care nu am încetat să atrag atenţia asupra degradării continue a mesajelor de pe micile noastre ecrane. Am vorbit despre tabloidizare şi apoi despre OTV-izare (ceea ce e tabloidizarea extremă), despre mahalaua care cîştigă tot mai mult teren, despre crearea unor vedete din personaje de joasă speţă, care apoi sînt luate drept model de către telespectatori, despre necesitatea unei atitudini responsabile faţă de public a celor care decid programele TV. Bineînţeles, sînt conştient că aceasta e o luptă cu morile de vînt şi că nimeni nu se sinchiseşte, dintre decidenţii televiziunilor, de scrijelelile mele din acest colţ de pagină. De ce s-ar sinchisi de vorbele unui loser care tot dă din gură, cînd, pentru ei, subiectul propoziţiei e cu totul altul? În toată această trebuşoară e vorba de bani, de foarte mulţi bani – iar asta e tot ceea ce contează pentru ei. Ce atitudine responsabilă şi alte bla-bla-uri de genul acesta? Noi ne ocupăm de lucruri serioase aici! 

Să luăm, de exemplu, cele două principale emisiuni tabloide de la Antena 1 şi PRO TV: Acces Direct, prezentată pînă nu de mult de Mădălin Ionescu şi acum de Simona Gherghe, şi Happy Hour, cu Cătălin Măruţă. La prima ediţie din această toamnă, cea în care debuta Simona Gherghe, Acces Direct a avut 534.000 de telespectatori, în timp ce Happy Hour s-a mulţumit doar cu 490.000. Măruţă l-a avut invitat pe bărbatul care a rămas însărcinat de trei ori, iar în platourile Antenei 1 au venit părinţii Mădălinei Manole. Deci o curiozitate de bîlci, de tipul femeii cu barbă, pe de-o parte, şi nesfîrşitele bălăcăreli pe marginea mormîntului cîntăreţei, pe de altă parte. Dar astea sînt, desigur, prostii... Să vorbim despre bani: conform www.paginademedia.ro, care citează o analiză a agenţiei Next Advertising, profitul din publicitate al emisiunii Acces Direct, în acest an, este de 2,8 milioane de euro, în timp ce Happy Hour a adus postului din Pache Protopopescu o sumă similară – 3 milioane de euro. Pentru atîţia bani, unii sînt în stare să facă moarte de om. E adevărat, cei din televiziune se mulţumesc doar să ucidă, prin otrăvire lentă, bunul simţ al celor care le privesc producţiile.

Dar ce vorbim despre cîştiguri de milioane de euro? Pentru bani mult mai puţini, unii sînt dispuşi să scoată la mezat chiar şi cadavrul propriei fiice. Este cazul părinţilor Mădălinei Manole, invitaţi – precum spuneam–, în emisiunea Acces Direct. În zilele premergătoare, tatăl cîntăreţei făcea promo la Antena 1 pentru emisiunea Simonei Gherghe, în care promitea dezvăluiri incendiare, în exclusivitate pentru Acces Direct. (Asta după ce soţul oferise exclusivitatea PRO TV-ului.) Ce durere părintească, ce dramă că fiica ţi se sinucide? Totul poate fi transformat într-o fericită ocazie să scoţi un ban în plus. Ne puteţi vedea numai la Acces Direct

Tot pentru sume mult mai mici decît milioanele pe care le învîrt proprietarii televiziunilor, jurnaliştii, cei care fac treaba murdară, sînt dispuşi să renunţe la orice principii. Şi asta – chiar dacă înainte făceau caz de ele. Pe cînd era prezentatoare de ştiri, Simona Gherghe declara pentru un ziar, pe marginea tevaturii mediatice legate de sinuciderea Mădălinei Manole: „Eu ştiu că răul atrage, dar unde e decenţa?! Pe mine, vestea morţii Mădălinei m-a şocat, dar ce a urmat m-a traumatizat. O să am nevoie de zile bune, poate săptămîni, ca să mă vindec sufleteşte... Să pot să dorm liniştită. Să nu-mi mai revină obsesiv, în minte, imaginea morţii şi a grotescului“. 

După cum se vede, banul e un foarte bun medicament pentru orice traumă sufletească. Cu el, îţi recapeţi, fără nici o problemă, somnul liniştit. Iar decenţa – ca orice pe lumea asta – are şi ea un preţ. Mai mare sau mai mic, după caz.